DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök
Formula+

F1Stat: Dobogók Hamilton és Verstappen nélkül

Hét éve nem maradt le egymás után két dobogóról Hamilton és Verstappen, a McLaren az élre állt, a Ferrari 500 futamon vezetett, Colapinto és Bearman nagy tetteket hajtott végre. Bakui F1-es statisztikák.

A 81-es rajtszámú Oscar Piastri lett az F1 történetének 81. versenyzője, aki legalább két futamgyőzelmet arat, egyúttal a nyolc bakui futamon a hetedik különböző győztes, hiszen továbbra is csak Sergio Perez tudott itt duplázni.

piastri-baku-win 



A Mercedes és a Red Bull után a McLaren lett a harmadik csapat, mely futamot nyert Bakuban, s többek között ennek köszönhetően át is vették a vezetést a bajnoki pontversenyben – a 2014-es szezonnyitó óta először vezeti a bajnokságot a McLaren, egyúttal 55 futam után először nem a Red Bull áll a bajnokság élén.

A wokingiak sorozatban tizenharmadszor szereztek dobogót, ami a csapat történetének második leghosszabb ilyen szériája – a leghosszabb, 19-es sorozat a teljes 2007-es szezont, illetve a 2008-as idény első két futamát öleli fel.

Piastri karrierje során ötödször indult a második rajthelyről – senkinek nincs ennél több második rajthelye úgy, hogy sosem szerzett pole-pozíciót.

piastri-baku-1

Charles Leclerc karrierje 26. rajtelsőségével beérte Mika Hakkinent az örökranglista 11. helyén – még három pole kell ahhoz, hogy betörjön az első tíz közé. Ez volt a 21. alkalom az F1 történetében, hogy valaki zsinórban négy pole-t szerezzen ugyanazon a nagydíjon, de csak a második (Stirling Moss, Brit Nagydíj, 1955–1958) olyan, hogy ez nem világbajnok versenyző éri el.

Nyerni viszont egyetlen alkalommal sem sikerült itt a pole-ból, sőt előző 15 rajtelsőségéből csak az idei monacóit tudta futamgyőzelemre váltani. Ez a 21. alkalom, hogy a monacói nem nyer az első rajtkockából, ez a legalább tíz pole-t szerző versenyzők közül Arnoux és Coulthard után a harmadik legrosszabb arány 80,77 százalékkal.

Leclerc sorozatban negyedik dobogóját szerezte, idén erre csak Max Verstappen volt képes idáig, összesen pedig ez volt a 39. alkalom, hogy az első három között végzett, amivel az örökranglista 24. helyén áll Sergio Perezzel holtversenyben.

piastri-baku-podium

Leclerc-nek köszönhetően ez volt az 500. nagydíj, melyen legalább egy körön át vezetett a Ferrari – a McLaren a második 344-gyel, 100 fölött van még a Williams, a Red Bull, a Mercedes és a néhai Lotus.

Az F1 történetében először kizárólag F2-es bajnokok álltak a dobogóra, s ez a második alkalom a 2015-ös és 2024-es Belga Nagydíj után, amikor csak GP2-es és/vagy F2-es bajnokok álltak a pódiumon.

Karrierje során 10. alkalommal lett Lando Norrisé a leggyorsabb versenykört, ő a 38. pilóta, aki két számjegyű leggyorsabb kört teljesít.

norris-baku-1

Norris a tavalyi vegasi futam óta először, karrierje során hatodszor esett ki a Q1-ben – ezzel már csak Verstappen és Piastri büszkélkedhet azzal, hogy az összes idei időmérőn bejutott a legjobb tízbe.

Max Verstappen ötödik helyével a Red Bull sorozatban 60. versenyén szerzett pontot, ezzel ők az ötödik csapat az F1 történetében, akik ilyen hosszú szériát érnek el a Ferrari (81), a McLaren (64) és a Mercedes (62 kétszer) után.

A 2021-es Brit és Magyar Nagydíj óta először fordult elő, hogy Verstappen két egymás utáni versenyen nem fért be a top4-be, arra pedig a 2017-es Azerbajdzsáni és Osztrák Nagydíj óta nem volt példa, hogy két egymás utáni futamon se Verstappen, se Hamilton ne álljon dobogóra.

verstappen-baku-5

Alex Albon saját maga és csapata idei legjobb eredményét érte el a hetedik hellyel és beállította williamses karrierjének legjobb eredményét.

Franco Colapinto lett az F1 történetének 353. pontszerzője, egyúttal a 23 argentin versenyzőből a 8., akinek sikerül feliratkozni a bajnoki tabellára. Az 1960-as szezonnyitó óta viszont csak a második argentin ő Carlos Reutemann után, aki bajnoki egységeket szerez, pedig kettejükön kívül nyolc másik pilóta is képviselte az országot az F1-ben azóta.

Colapinto több pontot szerzett egy verseny alatt, mint az autójában ülő elődei, Logan Sargeant és Nicholas Latifi az előző 69 futamon, azaz a 2021-es Holland Nagydíj óta összeadva.

williams-baku

Colapinto lett Reutemann óta az első argentin, aki a legjobb tíz közé kvalifikál, s a 2022-es silverstone-i időmérő óta először neki sikerült csapattársként felülmúlni Alex Albont a kvalifikáción.

A megszerzett tíz pontnál többet egy versenyen utoljára hét évvel ezelőtt ugyanitt szereztek a grove-iak Lance Stroll harmadik helyének köszönhetően, azóta épp ennyi született három másik versenyen: a 2017-es Olasz, a 2021-es Magyar, valamint ugyanabban az évben a csonka Belga Nagydíjon.

Lewis Hamilton második versenyzőként Fernando Alonso után túllépte 100 ezredik teljesített versenykilométerét.

hamilton-baku-1

Bár rajtbüntetése után mindössze a 9. helyre tudott előrejönni (igaz, így is minden alkalommal pontot szerzett a bokszból indulva), Hamilton továbbra is őrzi azt a remek statisztikát, mely szerint mind a 8 bakui futamon teljesítette az összes versenykört – szám szerint 408-at.

Oliver Bearman egészen egyedülálló dolgot teljesített: arra természetesen már volt példa, hogy karrierje első két nagydíját két külön csapattal futja, arra viszont még soha, hogy mindkét csapatnak pontot is szerezzen.

Bearman karrierje második időmérőjét is a 11. helyen zárta, ezzel a Haasnak továbbra sem sikerült a Q3-ba jutnia Bakuban.

bearman-baku

Nico Hülkenberg idén már a 7. alkalommal végzett a „majdnem pontszerző” 11. helyen – ezúttal a hajrában bukta el a pontszerzést csapattársával szemben. Ezzel ő az a versenyző az F1 történetében, aki egy szezonon belül legtöbbször marad le egy hellyel a pontosztásról.

Esteban Ocon karrierje 150. nagydíján vett részt, ő a 45. versenyző az F1 történetében, aki eljut eddig a számig.

Noha a hajrában történt ütközés miatt pontot sem szerzett, továbbra is Sergio Perez rendelkezik a legtöbb győzelemmel (2) és dobogóval (5) a bakui pályán, sőt utóbbiból Sebastian Vettelnek is több van (3), mint Hamiltonnak és Verstappennek.

perez-baku-4

Pereznek és Sainznak „köszönhetően” a tavalyelőtti bakui futam óta ez volt az első verseny, hogy az első két sorból induló versenyzők közül ketten sem látják meg a kockás zászlót.

Sainznak nyolcadik alkalommal sem sikerült megelőznie csapattársát a bakui kvalifikáción – igaz, ezen esetek felében a 2021 óta itt verhetetlen Charles Leclerc volt a partnere –, honfitársa, Alonso viszont minden alkalommal legyőzte aktuális csapattársát.

Perez viszont a 2023-as Miami Nagydíj, azaz 34 versenyhétvége óta először előzte meg az időmérőn Max Verstappent.

perez-baku-3

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: