Charles Leclerc annak köszönhetően tudta megnyeri a vasárnapi Formula-1-es Olasz Nagydíjat, meglepve ezzel az esélyesebbnek tűnő és némileg jobb tempóval rendelkező McLareneket, hogy velük ellentétben csupán egyszer állt ki a bokszba kereket cserélni.
A Ferrari versenyzője maga is elismerte, hogy menet közben elbizonytalanodott a stratégiában, amikor látták, hogy a Red Bullok hamar elkezdenek szenvedni a kemény keverékű gumikon, miközben a McLarennél Andrea Stella csapatfőnök úgy nyilatkozott, hogy úgy érezték, nem opció számukra az egyetlen kiállás.
Leclerc azt is elmondta, hogy azt hitte, elúszott a győzelme, amikor az addig mögötte autózó Lando Norrist előbb hívták a bokszba, majd a saját kiállása után csak a brit mögé tért vissza a pályára – ezt a monacói szóvá is tette a rádión.
Pedig ez a mozzanat furcsa módon akár döntő jelentőségű is lehetett Leclerc győzelmében. Ugyanis miután már eleve elveszítették a pozíciót Norrisszal szemben, a ferraris nem kezdte el kapásból keményen nyomni a frissen felrakott kemény abroncsokat – ez pedig kulcstényező lehetett abban, hogy náluk végigbírta a leintésig a gumi:
„Minden világos volt a stratégia szempontjából, hogy valószínűleg az egy kiállás a legjobb opció, de szükségünk volt arra is, hogy némileg lassan hozzuk működésbe a gumikat, ne hajtsuk túl őket az első néhány körben” – magyarázta a Ferrari F1-es csapatfőnöke, Frederic Vasseur a Motorsport.com hasábjain.
„Tény, hogy azzal, hogy elveszítettük a pozíciót és nem harcoltuk, vélhetően jobban működésre tudtuk fogni a kemény gumikat a második etapban. Abszolút kontroll alatt tartottunk mindent az első néhány körben, komolyan kímélte a gumikat, alighanem jobban, mint a többiek. Ez is kifizetődött a verseny végén.”
Már pénteken látszott
Menet közben amúgy a másik Ferrariban ülő Carlos Sainz, valamint a mercedeses Lewis Hamilton is jelezte rádión, hogy a McLarenek túlságosan keményen nyomják az etapjuk első köreiben és így nem fogják tudni egy kiállással teljesíteni a futamot – amiben igazuk is lett. Mario Isola, a Pirelli motorsportfőnöke szerint már pénteken látszott, hogy ez fontos tényező lehet:
„Ha megnézzük, mi történt pénteken a hosszú etapokon, láthattuk, hogy azoknál a versenyzőknél, akik sokkal finomabban kezdték el megdolgozni a gumikat, sokkal kisebb mértékű volt a kopás. Eközben pedig azoknál, akik az első körtől kezdve keményen nyomták, jelentősebb volt a gumi elhasználódása.”
„Nehéz persze ezt megcsinálni a versenyen, hiszen meg akarod tartani a pályapozíciót, nem akarsz túlságosan visszalassítani. De nem is kell túlságosan lelassítani, csak arra figyelni, ne terheld túl az elsőt vagy a hátsót, hogy megelőzd a szemcsésedés elindulását. De úgy hiszem, ez remekül működött a Ferrari számára a kemény abroncsokon teljesített első körökben, hogy elértek vele a végéig.”