DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Két szövetségese van Andrettiéknek a „kapzsi” F1-ben

A mezőnybe vágyó csapat tulajdonosa szerint az önző érdekek és a pénz miatt ellenkezik a jelenlegi istállók többsége – akik állítólag háromszorosára növelnék a csatlakozásért kért pénz összegét.

Az Andretti Global már tavaly jelezte, hogy szeretnének minél hamarabb csatlakozni a Formula-1-es mezőnyhöz, idén pedig újabb szintre léptek, miután bejelentették, hogy a Cadillackel összefogva pályáznak egy helyért a rajtrácson. Ám míg az FIA és annak elnöke, Mohammed ben Sulayem lelkes a projekt hallatán és támogatja az új csapatok érkezését, addig az F1 és főleg a csapatok továbbra is inkább ellenkező állásponton vannak a sajtóértesülések szerint. Michael Andretti csapattulajdonos szerint nem is kérdés, hogy mi áll a háttérben:

„Ez az egész a pénzről szól” – fogalmazott a Forbes hasábjain. „Először is, azt gondolják, hogy elveszítik a pénzdíjuk egy tizedét, de amiatt is kapzsik, mert azt gondolják, hogy az összes amerikai szponzort is elhalásszuk előlük. Ez csakis a kapzsiságról és arról, hogy csak magukra gondolnak, és nem nézik azt, mi jó összességében a sorozat növekedésének.”

andretti-michael



Az sem érte váratlanul Andrettit, hogy a Cadillac bevonzása sem igazán változtatta meg a csapatok véleményét – egyúttal pedig méltatta az FIA-elnök hozzáállását: „Nem lepődtem meg. Az F1-ben a tulajdonosok magukkal törődnek, nem azzal, mi a legjobb a bajnokságnak. Ez a különbség Mohammed elnök és a csapattulajdonosok álláspontja között. Mohammed elnök a sportág jövőjét tartja szem előtt. Mohammed érti a dolgát: versenyző típus és érti, hogy a szériának szüksége van egy vagy két új istállóra. Ez egy FIA-bajnokság, így a legtöbb lap az ő kezében van a szándéknyilatkozati folyamat során.”

„A saját munkánkra kell fókuszálnunk, nem pedig hallgatnunk a negatív hangokra. Igazából még motivációnak is használom őket: mindig jó móka befogni a szájukat” – tette hozzá Andretti.

 

Megtriplázott beugró pénzösszeg?

A jelenlegi mezőny csapatainak többsége állítólag leginkább azt kifogásolja, hogy a mai viszonyok mellett már nem elegendő kompenzáció számukra a kieső bevételekért a 200 millió dollár, amelyben korábban megállapodtak. A The-Race információ szerint a legutóbbi Concorde-egyezmény aláírásakor reálisnak tűnt az összeg, mivel nagyságrendileg ennyiért adhatták el akkoriban a Williamst.

f1-grid-alfa-williams-2022-abudhabi

A szaklap viszont úgy tudja, hogy az istállók szeretnék, ha ezt a „beugró” összeget egyenesen megtripláznák, azaz 200 helyett 600 millió dollárt kérnének az újonnan beszállni igyekvő csapatoktól. Ez az összeg pedig a hírek szerint nagyjából azzal van egy szinten, amennyit az Audi fizet a Saubernek, mielőtt 2026-ban a négykarikás márka gyári csapatává alakul.

 

Csak trükk a Cadillac-együttműködés?

A csapatok másik kifogása a projekt kapcsán a sajtóhírek szerint, hogy úgy érzik, a Cadillacet csak csalinak nyerték meg maguknak Andrettiék, hogy így elmondhassák magukról, hogy egy nagy autógyártót csábítanak magukkal az F1-be. Eközben viszont a gyanú szerint a Cadillac csak a nevét adná a projekthez, a gárda pedig egy átcímkézett Renault-motort használva (eleinte a Hondát pletykálták fő esélyesként motorpartnernek, de az utóbbi napokban már inkább a Renault-t valószínűsítik befutónak).

Andretti viszont állítja: a General Motors márkája nagyon is érintett lenne a fejlesztésekben. „Ez egy pletyka, nem igaz, a Cadillac nagyon is részt fog venni az autó gyártásában. Ha bejutunk 2025-ben, akkor még nem lesznek új motorok, szóval a jelenlegi formulát kell használnunk. 2026-ban viszont számos különböző dolgot tehetünk egy másik motorgyártóval. Nem egy átcímkézett motorról lesz szó, mert lesz benne a Cadillac szellemi tulajdonából is.”

f1-andretti-cadillac-generalmotors_1

Két szövetséges az F1-es mezőnyben

Bár a mezőny többsége ellene van Andrettiék vagy bármely új csapat érkezésének, ez azért nem minden szereplőről mondható el: a csapattulajdonos a McLaren-vezér Zak Brownt és az Alpine-t említette szövetségesként – ez utóbbi egyébként ugyancsak abba az irányba mutat, hogy a Renault lehet a motorpartner, amennyiben sikeresnek bizonyul a pályázatuk.

„Zak minden tőle telhetőt meg akar tenni azért, hogy bekerüljünk, ahogy az Alpine is. Zak Brown és az Alpine a két nagyon jó szövetségesünk” – jelentette ki Andretti. „Zak rendkívül támogató, nagyszerű barát és szövetséges. Tanácsokat ad nekem és ott van, ha segítség kell. Segítjük egymást. Én is sokat segített nekem, amikor ők szálltak be az IndyCarba. Ez egy mindkét irányba működő barátság.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: