Azok után, hogy tavaly még igencsak hűvös fogadtatásban részesült a Formula-1 részéről az Andretti Global nyílt szándéka a mezőnyhöz való csatlakozásról, a 2023-as esztendőnek egyelőre a fő beszédtémáját jelenti az új csapatok potenciális érkezése. Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke ugyanis az F1-vezetőség korábbi megnyilvánulásai ellenére már az év első napjaiban jelezte: elindítanak egy szándéknyilatkozati folyamatot, amelynek során megvizsgálják az új istállók beszállásának lehetőségét.
Néhány nappal később Andrettiék már be is jelentették, hogy a General Motorshoz tartozó Cadillackel összebútorozva érkeznének meg az F1-be. Ben Sulayem üdvözölte is a fejleményeket, miközben a Formula-1 gyakorlatilag be sem számolt a hírről, s állítólag a csapatok is fenntartották ellenállást tanúsító álláspontjukat – mindez arra utalhat, hogy az új csapatok befogadása lehet az F1 és az FIA között némileg kiéleződő hatalmi konfliktus egyik fő frontvonala.
Mindenesetre Ben Sulayem a minap a Dakaron tett látogatása során valóban nagy lelkesedéssel beszélt az Andretti Cadillac projektről, s azt is elhintette, hogy akár nem is állnának meg egy új alakulatnál vagy autógyártónál:
„Ha összességében megnézzük a Formula-1 fenntarthatóságát, ki kell nyitnunk az ajtót más márkák előtt. Akár 12 csapatunk is lehet a rajtrácson” – jelentette ki az FIA elnöke, akit a RaceFans.net szaklap idéz. „Egy autógyártó segíthet még jobbá tenni a Formula-1-et, és nem látok rá okot, miért ne kellene üdvözölnünk az új csapatokat, különösen az amerikaiakat. Idén már három versenyünk lesz ott. Örömmel fogadunk minden ajánlatot egy helyért a 12 csapat között. Befogadunk kis csapatokat is, ha azok jók, mint például a Haas esetén. Reméljük, változni fognak a dolgok és egy megfelelő 11. csapatunk lehet, meglátjuk, mi történik.”
Ben Sulayem már a bűvös 13-as számot is megemlítette: a Formula-1 szabálykönyve szerint ennyi csapat, azaz összesen 26 autó állhat fel a rajtrácsra. „13 csapatunk lehet, és bátorítanunk kell az olyan nagy márkákat, mint a General Motors, ami az öt legnagyobb autógyártó között szerepel a világon” – mutatott rá a Nemzetközi Automobil Szövetség vezetője. „Én így látom a fenntartható jövőt a gyártókkal.”
„Másfelől ott van az Andretti csapat, de előbb meg kell vizsgálni őket és van ennek egy folyamata, szóval várunk” – fogalmazott az elnök, aki hangsúlyozta: még nem dőlt el semmi Andrettiék ügyében. „Sem FIA-ként, sem annak elnökeként nem mondtam igent. Megnyitottuk a folyamatot, hogy lássuk őket, de sikerrel járnak-e? Meg fognak-e felelni az elvárásoknak? Ott lesznek-e az F1-ben? Nem támaszkodhatunk csak arra, ami eddig volt.”