Az Andretti újra bekopogott a Formula-1 ajtaján a szereplési szándékkal, és ezúttal egy nagy autógyártót is hozott magával: a General Motors alá tartozó Cadillac partnereként szállnának be a királykategóriába, legkorábban 2026-tól.
A hírre rögtön reagált a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Mohammed ben Sulayem, aki csak két nappal korábban jelentette ki, az FIA nyitott az F1-es részvétel iránt érdeklődő csapatok jelentkezésére. Az Andretti új lépése fényében Ben Sulayem posztja tekinthető beharangozónak is, a reakció pedig utólag is gyorsan érkezett:
„Különösen örömteli, hogy két ikonikus márka érdeklődik, a General Motors Cadillac, valamint az Andretti Global. Minden új belépő fokozná az FIA 2026-os motorszabályainak pozitív fogadtatását az autógyártók soraiban, akik közül az Audi már regisztrált. Az érdeklődési szándékok jelzését követő folyamat minden esetben az FIA szigorú protokollja szerint zajlik és több hónapot vesz igénybe” – fogalmazta meg az Autosport szerint Ben Sulayem.
A Formula-1 hivatalos csatornáin hiába keressük az Andretti és GM sajtótájékoztatójáról szóló hírt, nem tették közzé. Csak egy rövid közleményt juttattak el a sajtóhoz, amely Ben Sulayemhez hasonlóan kiemeli, hogy az érdeklődő csapatoknak egy kiválasztási folyamaton kell átesniük – csakhogy egészen más hangvételben, még a csapatot sem nevesítve.
„Nagy az érdeklődés az F1-es projektek iránt jelenleg, számos párbeszéd zajlik, melyek nem annyira láthatóak, mint mások. Mindannyian biztosítani akarjuk, hogy a bajnokság hiteles és stabil maradjon. Bármely új jelentkezési kérelmet egy feltételrendszer alapján bírálunk el, amely az összes releváns érintett céljainak megfelel” – írja a közlemény, amely azt is hozzáteszi: „Bármely új jelentkezési kérelemnek mind az F1, mind az FIA beleegyezésére szüksége van.”
Két tűz között az F1 és FIA vetélkedésében Andretti?
A 2022-es szezonban egyre több jelét láttuk a tulajdonos Liberty Mediához kötődő Formula-1-es vezetés és a Ben Sulayem irányítása alá kerülő FIA közti hatalmi vetélkedésének, amely arról szólt: kit is illet meg valójában a világbajnokság irányítása?
Ennek egyik epizódja az F1-es bővülés kérdésköre. A FOM álláspontja az, hogy a jelenlegi tíz csapattal teljes a Formula-1, ebbe az exkluzív társaságba újabb istállót csak nagyon indokolt esetben vesznek fel, elkerülve a mezőny felhígulását. Nagy autómárkaként az Audit ennek megfelelően örömmel fogadták, az Andrettivel szemben azonban már korábban is távolságtartóan viselkedtek. Az F1-es vezetés ebben a csapatok többségének támogatását is élvezi, akiket elsősorban önös érdek vezérel: ha minden marad a régiben, a bevételeket tíz részre osztják, nem tizenegyre.
Az FIA azonban szabályozó testületként érezhetően nagyobb beleszólást akar a Formula-1 ügyeibe: Ben Sulayem az F1-es kommunikációtól függetlenül, saját közösségi médiás oldalán tette közzé a bejegyzést, hogy hivatalos procedúrát nyithatnak meg az érdeklődő csapatok számára – jelzésértékű az is, hogy a szériát FIA F1-es világbajnokságnak nevezte.
Az sem kérdéses, hogy az Andretti ebben a harcban a csapat szándékát támogató FIA felé húz. Michael Andretti a sajtótájékoztatón így fogalmazott, amikor arról kérdezték, Ben Sulayem magatartása bizakodásra ad-e okot:
„Így hisszük. Végső soron ez továbbra is az FIA szériája. Az elnök egyértelműen jelezte, hogy szeretne egy 11. csapatot a rajtrácson. Versenyző típus és megérti ennek fontosságát a széria számára” – mondta Andretti, aki szerint a Cadillackel felvértezve már minden feltétel adott, hogy felvegyék a projektet az F1-be: „Ezer százalékosan meg vagyok győződve erről. Meggyőződésem, hogy minden mezőt kipipáltunk, amelyet ki kell, hogy valaki beszállhasson az F1-be. Úgy érzem, egyértelműen a vetélytársak előtt vagyunk, akik el akarnak jutni oda. Tehát nagyon magabiztos vagyok, hogy hamarosan a rajtrácson leszünk.”
A Honda lehet a csapat motorszállítója
Bár az Andretti csatlakozásának hivatalos folyamata még meg sem kezdődött, a Formula-1-es csapat épül a háttérben: Indianában zajlik az új, 53 ezer négyzetméteres főhadiszállás kivitelezése, amely képes lesz az F1-es programot is befogadni, a sajtótájékoztatón pedig kiderült, Andrettiék más szakemberekkel egyetemben leigazoltak egy meg nem nevezett technikai igazgatót, ráadásul egy motorszállítóval is aláírt szerződésük van.
Ez a motorszállító várhatóan a 2026-os motorszabályokra regisztráló Honda lesz, amely az IndyCarban az Andretti motorpartnere, és bár ebben a szériában a Chevrolet-val képviselt General Motors ellenfele, a Cadillac az elektromos autók piacán régóta együttműködik a japánokkal. Az Autosport szerint a Red Bull-lal való jelenlegi partnerség jelzi azt, hogy a Honda hajlandó arra, hogy átnevezzék termékét – akár Cadillac névre. Korábban a Renault-t tartották az Andretti lehetséges motorpartnerének: a franciák szintén növelnék jelenlétüket az F1-ben.