Noha Silverstone sokat változott az 1950. május 13-án megtartott, a modern éra első Forma-1-es
futamaként jegyzett Brit Nagydíj óta, az egykori katonai repülőtéren kialakított versenypálya légköre
és varázsa jottányit sem változott. Kevés olyan helyszín van a világon, ahol annyira érezni a hely
szellemét, mint a northamptonshire-i versenypályán.
A közönség pedig imádja a legendás helyszínt: a rajongók már pénteken is elárasztották a pályát, más
helyszínekhez képest jóval nagyobb számban jelentek meg az első edzésnapon. Máskor ugyanitt
esernyőre és esőkabátra van szükség, most viszont inkább napozókrém és a napolaj a sláger: a
szigetországon komoly hőhullám söpör végig, így olyan forró volt a pénteki nap, amilyenre még a
Forma-1 silverstone-i veteránjai sem emlékeznek. „Meglepő, hogy ilyen hőség van, hiszen itt
általában borongósak vagy esősek az F1-es hétvégék. Az előrejelzésünk ráadásul azt mutatja, hogy az
egész hétvége ilyen lesz” – mondta a formula.hu-nak a sportág abroncs-beszállítójának
versenyigazgatója, Mario Isola.
Említettük a tapintható történelmet: a létesítmény idén ünnepli fennállásának 70. évfordulóját, az
alkalmat pedig a szervező Brit Autóversenyzők Klubja (BRDC) valódi múltidézéssel ünnepli. Az egyik
betétszám a „Silverstone 70”, amelynek keretein belül az F1 múltjának gyöngyszemei, legendás
Williamsek, McLarenek, Lotusok, más egyéb különleges konstrukciók bemutatóznak a pályán. A
közelmúlt nagy alkotásait is láthatja a műértő brit közönség, például a 2010-es itteni nagydíjat
megnyerő Red Bull RB6-ost, valamint a 2013-as győztes Mercedes W04-es Ezüstnyilat: utóbbit
érdekes módon a sportágból a 2016-os szezon végén kiszoruló Esteban Gutierrez vezeti, aki
suttyomban felcsapott szimulátoros pilótának a bajnokcsapatnál és mint a helyszínen elárulta, abban
reménykedik, hogy új szerepkörének köszönhetően közelebb kerülhet nagy vágyához, az F1-es
visszatéréshez.
Természetesen pénteken már a jelen is látható volt Silverstone-ban, ahol érdekesen alakultak az
eredmények. Noha a Mercedes 2013 óta verhetetlen az ultragyors versenypályán, az első edzésnap
végén Sebastian Vettel neve díszelgett az eredménylista élén: a vb-listavezetői státuszt múlt
vasárnap, Ausztriában visszaszerző Ferrari-pilóta 0,187 másodpercet vert a helyi közönség
bálványára, Lewis Hamiltonra, ám árnyalja a képet, hogy a német versenyző 1:27,552-es legjobbja 6
századdal gyengébb volt, mint a Mercedes fenegyereke által a délelőtti gyakorláson repesztett
legjobb idő.
„Lágy és középkemény Pirelliken autóztam ma, a lágyat jobbnak éreztem és úgy tűnt, hogy ezek a
gumik tovább is tartana, ami meggyőzőn, pláne annak fényében, hogy milyen erő és terhelés éri az
abroncsokat ezen a pályán. Nagyon, nagyon szoros hétvégére számítok, hiszen a Ferrari pokolian
gyorsnak tűnik. Komoly harc lesz ezen a hétvégén, ami jó hír a rajongók számára és bízom benne,
hogy jól jövünk ki ebből” – nyilatkozta a nap végén a címvédő Hamilton, akinek csupán néhány napja
volt arra, hogy összekapja magát az ausztriai stratégiai hiba és műszaki hiba okozta kiesés után. annyi
bizonyos, hogy a pilótát jócskán doppingolja a hazai szereplés: „Ez a pálya még soha nem volt ennyire
gyors! Olyan, mintha vadászrepülőgéppel száguldoznánk, ami jól is van így, hiszen ennek kell lennie a
világ legjobb pályájának. Persze nemcsak gyors, hanem huplis is, szerintem még soha nem vezettem
annyira huplis helyszínen, mint ez. Picit olyan, mintha a Nordschleifén lennénk! A mostani
sebességgel, a ma tapasztalt G-erőkkel szerintem ez lesz az egész idény egyik legmegterhelőbb
futama!”
Vettel nem ragozta túl a pénteki tapasztalatokat: „Pénteken soha nem lehet tudni, de jobb elől lenni,
mint nem. Egyébként szerintem egészen jó napunk volt. Hogy sokan panaszkodnak a hepehupákra:
Ez a pálya mindig ilyen volt, Silverstone már csak ilyen!” – mondta egykedvűen a német, aki Spielberg
óta egyetlen ponttal vezeti a tabellát.
Noha csak néhány nap telt el az Osztrák Nagydíj óta, az ottani futam legnagyobb hőseivel nagyot
fordult a világ. Max Verstappen, a futam győztese például a második gyakorlás elején a Luffieldnál
elveszítette az irányítást a Red Bull felett, kicsúszott és összetörte az autóját. A holland azzal
indokolta az incidenst, hogy túlságosan keményen próbálkozott a kemény összetételű Pirelliken:
„Ezeken a gumikon soha nincs egyszerű dolgom. Az első néhány kanyar nem sikerült túl jól, aztán
amikor kicsúsztam, sajnos úgy csapódtam neki a falnak, hogy leszakította az autó teljes hátsó
részét…” – fogalmazott a pilóta, akit vigasztalhat az a tény, hogy az első gyakorláson - amikor a
többség a napi legjobb időeredményét produkálta – a 6. pozícióban végzett.
Nagyobbat éget Romain Grosjean, a Haas pilótája: az amerikai-brit formáció Ausztriában fennállása
eddigi legjobb eredményét produkálta, azonban a francia Silverstone-ban már az első edzés első
félórájának végének csúnyán összetörte a VF-18-ast. Az idén már többször is balesetező pilóta ezúttal
azzal érvelt, hogy egyik bukkanó miatt nem sikerült deaktiválnia a DRS-t, ezért veszítette el az
irányítást az autója felett. A gárda szerelőinek rövid éjszakája lesz, a sérülések láttán ugyanis a
szakvezetés úgy döntött, hogy azonnal nekilátnak a tartalékvázból új autót építeni. „Csak a szokásos!
Az egyik autónkat újra kell építeni, a mási autónk pilótája pedig sporfelügyelői meghallgatáson vesz
részt” – mondta jókora adag iróniával a hangjában Günther Steiner, a Haas főnöke, utava Grosjean
incidensére, valamint arra, hogy Kevin Magnussen a pályán összetűzésbe keveredett Fernando
Alonsóval és emiatt idézést kapott a stewardoktól.
Alonso egyébként a nap meglepetését produkálva a 6. helyen zárt és ismét megtalálta a módját
annak, hogy sokkolja a helyszínen tobzódó sajtóhadat. Amikor feltették neki a kérdést, hogy van-e
köze a versenyigazgató Eric Boullier eheti kipöcköléséhez a McLaren menedzsmentjéből, a spanyol
szemrebbenés nélkül cáfolt, majd magát és csapattársát, Stoffel Vandoorne-t erőltetetten fényezve
kijelentette: „Jómagam legfeljebb a versenyzőkkel kapcsolatban tudok tanácsot adni Zak Brownnak,
erre viszont nincs szükség, mert szerintem jelenleg a McLarené a világ két legjobb pilótája.”