Steward
Strommer Benjamin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2020. december 2. szerda
F1

Forró volt a hangulat a Brit Nagydíj pénteki napján

Silverstone hetvenéves fennállását ünnepli, de történt sok más dolog is a Brit Nagydíjon, már pénteken. Forró volt a hangulat, részben szó szerint, az időjárás miatt, részben a kisebb-nagyobb incidensek okán.

Noha Silverstone sokat változott az 1950. május 13-án megtartott, a modern éra első Forma-1-es

futamaként jegyzett Brit Nagydíj óta, az egykori katonai repülőtéren kialakított versenypálya légköre

és varázsa jottányit sem változott. Kevés olyan helyszín van a világon, ahol annyira érezni a hely

szellemét, mint a northamptonshire-i versenypályán.

A közönség pedig imádja a legendás helyszínt: a rajongók már pénteken is elárasztották a pályát, más

helyszínekhez képest jóval nagyobb számban jelentek meg az első edzésnapon. Máskor ugyanitt

esernyőre és esőkabátra van szükség, most viszont inkább napozókrém és a napolaj a sláger: a

szigetországon komoly hőhullám söpör végig, így olyan forró volt a pénteki nap, amilyenre még a

Forma-1 silverstone-i veteránjai sem emlékeznek. „Meglepő, hogy ilyen hőség van, hiszen itt

általában borongósak vagy esősek az F1-es hétvégék. Az előrejelzésünk ráadásul azt mutatja, hogy az

egész hétvége ilyen lesz” – mondta a formula.hu-nak a sportág abroncs-beszállítójának

versenyigazgatója, Mario Isola.

00118004_136



Említettük a tapintható történelmet: a létesítmény idén ünnepli fennállásának 70. évfordulóját, az

alkalmat pedig a szervező Brit Autóversenyzők Klubja (BRDC) valódi múltidézéssel ünnepli. Az egyik

betétszám a „Silverstone 70”, amelynek keretein belül az F1 múltjának gyöngyszemei, legendás

Williamsek, McLarenek, Lotusok, más egyéb különleges konstrukciók bemutatóznak a pályán. A

közelmúlt nagy alkotásait is láthatja a műértő brit közönség, például a 2010-es itteni nagydíjat

megnyerő Red Bull RB6-ost, valamint a 2013-as győztes Mercedes W04-es Ezüstnyilat: utóbbit

érdekes módon a sportágból a 2016-os szezon végén kiszoruló Esteban Gutierrez vezeti, aki

suttyomban felcsapott szimulátoros pilótának a bajnokcsapatnál és mint a helyszínen elárulta, abban

reménykedik, hogy új szerepkörének köszönhetően közelebb kerülhet nagy vágyához, az F1-es

visszatéréshez.

guti

Természetesen pénteken már a jelen is látható volt Silverstone-ban, ahol érdekesen alakultak az

eredmények. Noha a Mercedes 2013 óta verhetetlen az ultragyors versenypályán, az első edzésnap

végén Sebastian Vettel neve díszelgett az eredménylista élén: a vb-listavezetői státuszt múlt

vasárnap, Ausztriában visszaszerző Ferrari-pilóta 0,187 másodpercet vert a helyi közönség

bálványára, Lewis Hamiltonra, ám árnyalja a képet, hogy a német versenyző 1:27,552-es legjobbja 6

századdal gyengébb volt, mint a Mercedes fenegyereke által a délelőtti gyakorláson repesztett

legjobb idő.

„Lágy és középkemény Pirelliken autóztam ma, a lágyat jobbnak éreztem és úgy tűnt, hogy ezek a

gumik tovább is tartana, ami meggyőzőn, pláne annak fényében, hogy milyen erő és terhelés éri az

abroncsokat ezen a pályán. Nagyon, nagyon szoros hétvégére számítok, hiszen a Ferrari pokolian

gyorsnak tűnik. Komoly harc lesz ezen a hétvégén, ami jó hír a rajongók számára és bízom benne,

hogy jól jövünk ki ebből” – nyilatkozta a nap végén a címvédő Hamilton, akinek csupán néhány napja

volt arra, hogy összekapja magát az ausztriai stratégiai hiba és műszaki hiba okozta kiesés után. annyi

bizonyos, hogy a pilótát jócskán doppingolja a hazai szereplés: „Ez a pálya még soha nem volt ennyire

gyors! Olyan, mintha vadászrepülőgéppel száguldoznánk, ami jól is van így, hiszen ennek kell lennie a

világ legjobb pályájának. Persze nemcsak gyors, hanem huplis is, szerintem még soha nem vezettem

annyira huplis helyszínen, mint ez. Picit olyan, mintha a Nordschleifén lennénk! A mostani

sebességgel, a ma tapasztalt G-erőkkel szerintem ez lesz az egész idény egyik legmegterhelőbb

futama!”

Vettel nem ragozta túl a pénteki tapasztalatokat: „Pénteken soha nem lehet tudni, de jobb elől lenni,

mint nem. Egyébként szerintem egészen jó napunk volt. Hogy sokan panaszkodnak a hepehupákra:

Ez a pálya mindig ilyen volt, Silverstone már csak ilyen!” – mondta egykedvűen a német, aki Spielberg

óta egyetlen ponttal vezeti a tabellát.

max3

Noha csak néhány nap telt el az Osztrák Nagydíj óta, az ottani futam legnagyobb hőseivel nagyot

fordult a világ. Max Verstappen, a futam győztese például a második gyakorlás elején a Luffieldnál

elveszítette az irányítást a Red Bull felett, kicsúszott és összetörte az autóját. A holland azzal

indokolta az incidenst, hogy túlságosan keményen próbálkozott a kemény összetételű Pirelliken:

„Ezeken a gumikon soha nincs egyszerű dolgom. Az első néhány kanyar nem sikerült túl jól, aztán

amikor kicsúsztam, sajnos úgy csapódtam neki a falnak, hogy leszakította az autó teljes hátsó

részét…” – fogalmazott a pilóta, akit vigasztalhat az a tény, hogy az első gyakorláson - amikor a

többség a napi legjobb időeredményét produkálta – a 6. pozícióban végzett.

gro

Nagyobbat éget Romain Grosjean, a Haas pilótája: az amerikai-brit formáció Ausztriában fennállása

eddigi legjobb eredményét produkálta, azonban a francia Silverstone-ban már az első edzés első

félórájának végének csúnyán összetörte a VF-18-ast. Az idén már többször is balesetező pilóta ezúttal

azzal érvelt, hogy egyik bukkanó miatt nem sikerült deaktiválnia a DRS-t, ezért veszítette el az

irányítást az autója felett. A gárda szerelőinek rövid éjszakája lesz, a sérülések láttán ugyanis a

szakvezetés úgy döntött, hogy azonnal nekilátnak a tartalékvázból új autót építeni. „Csak a szokásos!

Az egyik autónkat újra kell építeni, a mási autónk pilótája pedig sporfelügyelői meghallgatáson vesz

részt” – mondta jókora adag iróniával a hangjában Günther Steiner, a Haas főnöke, utava Grosjean

incidensére, valamint arra, hogy Kevin Magnussen a pályán összetűzésbe keveredett Fernando

Alonsóval és emiatt idézést kapott a stewardoktól.

00118012_232

Alonso egyébként a nap meglepetését produkálva a 6. helyen zárt és ismét megtalálta a módját

annak, hogy sokkolja a helyszínen tobzódó sajtóhadat. Amikor feltették neki a kérdést, hogy van-e

köze a versenyigazgató Eric Boullier eheti kipöcköléséhez a McLaren menedzsmentjéből, a spanyol

szemrebbenés nélkül cáfolt, majd magát és csapattársát, Stoffel Vandoorne-t erőltetetten fényezve

kijelentette: „Jómagam legfeljebb a versenyzőkkel kapcsolatban tudok tanácsot adni Zak Brownnak,

erre viszont nincs szükség, mert szerintem jelenleg a McLarené a világ két legjobb pilótája.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?