Az idei Kanadai Nagydíj legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye Sebastian Vettel erősen véleményesnek tűnő és elég nagy felzúdulást keltő büntetése volt, amivel megfosztották idei első győzelmétől a négyszeres világbajnokot és a Ferrari istállót is, amely nem is hajlandó egyelőre belenyugodni a szerintük teljesen jogtalan szankcióba.
Kissé szürreális pillanat volt, hogy a célvonalon elsőként áthaladó pilóta valójában nem nyeri meg a versenyt, hanem csak a másfél másodperccel mögötte érkező Lewis Hamilton lesz végül a futamgyőztes. Az elmúlt harminc évben egyszer volt erre példa, éppen ugyanitt, Montrealban esett meg, hogy a hatalmas előnnyel az első helyen befutó pilóta végül nem nyert (az 1998-as Brit Nagydíj egy külön történet), sőt, még a dobogóra sem állhatott fel.
1990-ben Ayrton Senna és Gerhard Berger versenyzett a McLarennél, a második kockából azonban láthatóan korán kiugrott a rajtnál az osztrák, jócskán a zöld lámpa felvillanása előtt. Ennek ellenére (mivel próbálta korrigálni hibáját) Berger így is Senna mögött maradt az első kanyarban és utána is jó ideig csak követte csapattársát a vizes, de lassan felszáradó pályán.
Jó ütemben váltott slick abroncsokra és egy remek előzéssel átvette a vezetést a később kereket cserélő Ayrton Sennától, majd elkezdett elhúzni az élen. A versenybíróság azonban közben ítéletet hozott és egy teljes perccel büntette Bergert a rajtnál való kiugrásért, amit a számítógép onnantól hozzáadott az idejéhez. Az osztrák folyamatosan növelte előnyét az első helyen, ami azonban a valóságban csak azt jelentette, hogy közeledett a fizikálisan jóval mögötte haladó autókhoz, hogy minél több pontot szerezhessen.
A célba is hatalmas előnnyel érkezett elsőként, de a tévénézők is pontosan tudták, hogy igazából csak a negyedik-ötödik helyért harcol azzal az Alain Prosttal és Nigel Mansellel, akik a pályán jócskán mögötte vannak. Érdekes látvány volt, hogy a versenyt megnyerő Ayrton Senna még csak utolsó körének felénél járt, amikor a futamot leintő versenybíró már javában intette le a csapattársa mögött folyamatosan célba futó lekörözötteket.
Berger végül 14,8 másodperc lemaradással végzett a negyedik pozícióban, ha tekintetbe vesszük, hogy egy perccel büntették összesen, könnyű kiszámolni, milyen fölényes győzelmet aratott volna az osztrák, így viszont a dobogóról is leszorult. Ez pedig év végén is sokba került neki, mivel futamgyőzelem nélkül zárta a szezont és ha csak egyetlen pontocskával is többet tud gyűjteni, akkor nem veszíti el az év végi harmadik helyet Nelson Piquet-vel szemben.
Hasonló furcsaság zajlott le az 1995-ös Indy 500-on, amikor szintén egy büntetés borzolta a kedélyeket a hajrában. A viadal során végig kiválóan versenyző Scott Goodyear tíz körrel a vége előtt, egy sárga zászlós időszak végén elszúrta a kigyorsítás pillanatát, túl korán adott gázt és a szabad jelzés előtt elhaladt a biztonsági autó mellett a pályán, ami szigorúan tilos. Ide kattintva tekintheti meg a videót az esetről.
A mögötte érkező Jacques Villeneuve még időben kapcsolt és fékezett, honfitársa azonban teljes gázzal megelőzte még sárga zászló hatálya alatt a Safety Cart, emiatt pedig perceken belül büntetést róttak ki rá. A pilóta a csapat határozott kérésére megtagadta a büntetés letöltését (mivel biztos volt saját igazában, hogy zöld jelzés alatt előzött, ám a lassítások ennek ellenkezőjét bizonyították), így a 195. körtől egyszerűen kivették a versenyből Goodyeart. Teljesen hiába haladt nagy előnnyel az élen, a számítógép már nem számolta az eredményét, ezért hiába szelte át elsőként a célvonalat, csak tizennegyedikként végzett, a győzelmet pedig a korábban kétkörös büntetéssel sújtott Jacques Villeneuve szerezte meg, bravúros teljesítménnyel.