Egy-egy előszezoni teszt eredménysora önmagában még nem árul el túl sokat a várható erőviszonyokról – főleg úgy, hogy Sepangban fél nap mehetett a kukáka az eső miatt –, így a köridőket azzal együtt érdemes szemlélni, hogy a versenyzők miként reagálnak a teljesítményükre, ez ugyanis sokkal beszédesebb lehet a valós kép szempontjából. A sepangi MotoGP-teszt meglepetése a gyártók szempontjából például egyértelműen az Aprilia volt, amely szombaton a leggyorsabbnak bizonyult, de vasárnap is ott volt az élmezőnyben – ám ennél sokkal fontosabb, hogy a gyakran kritikus Aleix Espargaro is lelkes volt az alapján, amiket az RS-GP 2022-es változatán tapasztalt.
„A motor egyértelműen jobb. Hogy ez elég lesz-e vagy sem, majd kiderül a versenyeken” – nyilatkozta a spanyol, akit a Crash.net idéz. „A legjobb a kanyarodás. A motor szűkebb lett, az Aprilia pedig remek munkát végzett. Nem forradalmian új a motor, inkább a 2021-es továbbfejlesztése, de szűkebb és agilisebb. Ahol még javulnunk kell, az a chattering” – utalt arra Espargaro, hogy még gyakran elpattog az Aprilia. A motoros hozzátette: a 12 körös hosszabb etapján is sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtott, mint a két évvel ezelőtti maláj teszten.
Mivel az Aprilia a 2015-ös csatlakozása óta csupán tavaly tudott egyszer dobogóra állni, a teszten látottakat érdemes óvatos fenntartásokkal kezelni. Ezzel szemben van egy gyártó, amelynél tényleg egyértelműnek tűnik az előrelépés: a Suzuki. Bár 2020-ban Joan Mir révén világbajnokságot is nyertek a „kékek”, már akkor is szembetűnő volt a két gyenge pontjuk, ami rányomta a bélyegét a tavalyi idényükre is: az időmérős tempó és a végsebesség hiánya. Nos, úgy fest, hogy a továbbfejlesztett motorblokkal mindkét területen határozottan előreléptek – még ha ez Mir végső helyezésén (12.) nem is látszott, ám az annak volt köszönhető, hogy rossz gumit rakott fel a spanyol a vasárnap délelőtti gyorskörére.
„Elégedettek vagyunk, egyértelműen javult a végsebességünk. Tudjuk, hogy gyors motorunk van a futamokon, de a Ducatik ellen harcolni és őket megelőzni az ő motorblokkjukkal nagyon nehéz. Így egy kicsivel több motorerő sokat segít” – magyarázta Mir, aki szerint az elektronika is jobban működik az idei GSX-RR-en. Az egykörös tempóról pedig a csapattárs Alex Rins eredménye lehetett árulkodó, hiszen alig egy tizedre volt az éllovastól, kis híján szintén megdöntve a korábbi nem hivatalos pályarekordot.
A Suzukihoz hasonlóan a végsebesség hiánya volt a Yamaha gyenge pontja is, ám úgy fest, hogy a rivális márkával ellentétben a hangvillások egyáltalán nem tudták orvosolni ezt a problémát. Fabio Quartararo már a tavaly novemberi jerezi teszten is utalt rá, hogy ilyen tekintetben nincs túl nagy a változás az M1-en, s ezt Malajziában is elismételte – igaz, ezúttal már igyekezett úgy beállítani a dolgot, hogy nem törődik túlságosan a dologgal: „Nem vagyok elégedett ahhoz képest, amire számítottam” – ismerte el a regnáló világbajnok a Motorsport.com hasábjain. „A saját motorozásomat és amit magamtól láttam a teszten, azzal igen, szóval van előny és hátrány is. De ahogy korábban mondtam: fontos, hogy ne arra koncentráljunk, hogy ’áh, csalódott vagyok, többre számítottam’. Nem érdekel, az van, amim van, és amit imádok, ha elmondhatom, hogy száz százalékot nyújtottam és a határon mentem.”
Quartararo azt is hozzátette, hogy szerinte a riválisok többet fejlődtek, mint a Yamaha: „A Ducati már a tavalyi szezon végén is hihetetlenül gyors volt, de akik igazán lenyűgöztek, az az Aprilia, a Suzuki és a Honda. Hogy őszinte legyek, szerintem a Yamaha egyáltalán nem tett akkora lépést előre, mint ők. De ez nem azt jelenti, hogy ne lennénk versenyképesek” – tette hozzá a francia. Ami még aggodalommal töltheti el a japánokat, hogy egyelőre a címvédő az egyetlen, aki az élbolyban tud szerepelni a motorjukkal. A gyári csapattárs Franco Morbidellit még mindig valamelyest hátráltatja a tavalyi térdsérülés, míg a régi-új szatellit alakulat, az RNF párosa rendre a mezőny végén szerepel, és nem is csak a Moto3-ból érkező Darryn Binder, hanem Andrea Dovizioso révén is: a rutinos olasz szerint úgy kellene motorozni az M1-essel, ahogy azt Quartararo teszi, ám egyelőre ő még nem képes erre.
Említette a világbajnok a Hondát is mint Sepangban meggyőzően teljesítő gyártó. Tény, hogy érezhetően megváltozott a márka filozófiája: a radikálisan átalakított 2022-es RC213V-t szemlátomást már úgy fejlesztették, hogy ne csak Marc Marquez, hanem a többiek is meg tudják zabolázni. A Repsol másik motorosa, Pol Espargaro ki is emelte, hogy sokat javult a hátsó tapadás, ezáltal pedig biztosabban lehet motorozni a Hondával. Csakhogy amint az lenni szokott, ez már területen kompromisszumokkal járt, méghozzá éppen a motor eleje kapcsán, amelyre Marquez a leginkább építeni szokta a fő erősségének számító kanyarbemeneteket. A nyolcszoros világbajnok meg is jegyezte, hogy egyelőre még nem ismerte ki teljesen a gép működését: bár könnyebb vele a köridőt elérni, pillanatnyilag még nem érti teljesen ennek az okát.
Marquez ennek ellenére ismét a legjobb volt a márkatársai közül, csupán két tizedmásodperces volt a hátránya az első helyezetthez képest – pedig vasárnap még óvatosra is vette a figurát a szombati két bukását követően. A tavaly október óta először MotoGP-motorra ülő versenyző kapcsán természetesen meg kell azt is említeni, hogy mi a helyzet a szemével: Marquez szerint az első napon elszenvedett két esése egyáltalán nem okozott neki problémát. Viszont azt is elmondta a 29. életévét rövidesen betöltő motoros, hogy az orvosai szerint mindig fenn fog állni annak a kockázata, hogy újra megsérülhet a szóban forgó ideg a szemében, ahogy az már tíz évvel korábban is megtörtént – ez tehát Marquez Achillesz-sarka lesz pályafutása hátralévő részében is.
De mi a helyzet a sokak által favoritnak tartott Ducatival? Talán a bolognaiak produkcióját volt a legnehezebb megítélni Sepangban. Ősszel a vb-ezüstérmes Francesco Bagnaia arról beszélt, hogy egy „eleve tökéletes” motorhoz képest sikerült még javítani a GP22-es Desmosedicivel, a hétvégi két nap során viszont kissé haloványan muzsikáltak a gyári versenygépek – ám ahogy Jack Miller bölcsen megjegyezte: nem most, hanem majd a katari idénynyitón kell előállniuk a legjobb versenygéppel. Bagnaia vasárnap azért már felzárkózott az élmezőnybe, s ott volt a Pramac szintén gyári specifikációjú motorját használó Jorge Martin is, így aggodalomra nincs ok, csupán arról lehet szó, hogy még finomhangolni kell a szokás szerint sok újdonsággal – még erősebb motorblokk, látványosan óriási kipufogó és immár elöl is menet közben használható magasságállító eszköz – felvértezett versenygépet.
Ducatiból egyébként összesen nyolc lesz majd a 2022-es rajtrácson, de nem mindegyik a legfrissebb változat, s bizony Malajziában egy 2021-es verziójú motor okozta az egyik meglepetést. Természetesen a nem hivatalos pályarekordot felállító Enea Bastianinire célzunk – bár érdemes megemlíteni, hogy a VR46 párosa sem szerepelt rosszul –, aki már tavaly is olykor megvillant a GP19-es verzióval, de a GP21-esre átülve még erősebbnek tűnik. „A tavalyi motorom sokat rázkódott az egyenesben, ezzel sokkal könnyebb motorozni. Ráadásul az a motor állandóan másnak érződött, ez minden egyes alkalommal ugyanolyan. Következetesebb és gyorsabb, bármilyen hiba esetén stabil a motor” – magyarázta Bastianini. A Gresini Ducati versenyzője arra is utalt, hogy mivel az övé már egy kiforrott versenygép, az évad eleji futamokon ez előnyt jelenthet, de nincs kétsége afelől, hogy hosszú távon a gyári istálló a fejlesztésekkel lehagyja őket.
Nem véletlenül a KTM-et hagytuk a sor végére, ugyanis ha volt gyártó, amelyik egyértelműen csalódást keltett a kétnapos teszten, az az osztrák márka volt. Miguel Oliveira nem is tagadta még a szombati napot követően, hogy nem áll készen az RC16-os – viszont azt is említette a portugál, hogy stratégiát váltott a KTM: most már nem egyszerre akarnak egy rakás újítást kipróbálni, hanem két-három területre koncentrálnak legfeljebb egyszerre. Ami a konkrét problémákat illeti: a többszörös futamgyőztes szerint a motor túl nehéznek érződik, egyáltalán nem olyan agilis, mint azt szeretnék. „Jó lenne, ha még mindig meglennének az engedményeink!” – utalt arra Oliveira, hogy korábban a gyengébb eredményeik révén többet tesztelhettek és fejleszthettek, most viszont a győzelmeik révén ez a lehetőségük már nincs meg (jelenleg csak az Aprilia rendelkezik a szóban forgó kedvezményekkel).
A KTM részéről említést érdemel még a szatellit csapat, a Tech3 is, hiszen teljesen újonc felállással vágnak neki 2022-nek a tavalyi Moto2-es világbajnok Remy Gardner és kihívója, Raul Fernandez révén. És míg az ausztrál a néhány héttel korábbi csuklósérülése miatt óvatosan körözött Malajziában, a fiatal spanyol igencsak meggyőzően kezdett: szombaton konkrétan ő volt a márka legjobbja, de vasárnap sem volt messze Oliveirától és Brad Bindertől – ez mindenképp bizakodással töltheti el Herve Poncharal alakulatát. Már csak a motornak kellene alapból fejlődnie – ennek csiszolására néhány nap múlva a vadonatúj indonéz pályán, a Mandalika International Street Circuiten rendezendő háromnapos teszten lesz nekik és a többieknek is lehetőségük.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!