Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A második tesztnapját is teljesítette a MotoGP mezőnye Katarban. Vasárnap Fabio Quartararo volt a leggyorsabb: egyedüliként volt képes 1:53-as kört futni a losaili pályán. Az idén már a Yamaha gyári alakulatát erősítő francia szombaton úgy érezte, még nem rázódott vissza teljesen a téli kihagyás után, a második napra viszont már jobb formába lendült – viszont így sem tudott még egyértelmű álláspontra helyezkedni a hangvillások fő újítása, a 2021-es váz kapcsán. A versenyzők tavaly év végi visszajelzései alapján a Yamaha célja, hogy a 2019-es változathoz jobban hasonlító fejlesztéssel rukkoljanak elő, bízva abban, hogy az megoldja a hátsó tapadás hiányát és a gumihasználati problémákat, amely miatt 2020-ban roppant ingadozó teljesítményt nyújtottak.
„Sokkal jobban éreztem magam. Továbbra is nehéz értékelni, mert nem maradtunk ugyanannál a csomagnál, mint előző nap” – idézi Quartararót a Motorsport.com szaklap. „Nem volt könnyű egyértelmű visszajelzést adni a 2021-es vázról. Kipróbáltunk egy új lengővillát is, de azt nem éreztem a legjobbnak, szóval alaposabban és mindenféle körülmények között le kell tesztelnünk. Két nap múlva folytatjuk, de összességében a visszajelzések jók, mert nagyszerű köridőt futottunk és a motor is remek, de várnunk kell még, mert itt a 2020-as motorral is gyorsak voltunk. Még nem ugyanolyan az érzés, mint a 2019-es motorral volt, de dolgozunk rajta, ebbe az irányba akarunk menni, mert egyértelműen az volt a legjobb kompromisszum.”
Quartararo csapattársa, Maverick Vinales már egyértelműbben optimista volt a vasárnapi tesztnapot követően – igaz, a hetedik időt motorozó spanyol elég gyakran ad pozitív hangvételű nyilatkozatokat a teszteken. Bár egy bukást is begyűjtött, a yamahás azon kevesek egyike volt, aki valamiféle hosszú etappal is kísérletezett, amely során 1:54 végi, 1:55 eleji időket teljesített. Ez pedig még Vinalest is meglepte, aki viszont a 2021-es vázat nagyrészt hanyagolta:
„Igazából nem dolgoztunk az új vázzal, alapvetően a régi csomaggal mentünk és néhány alap dologgal a második motoron. Főként a motorozási stílusomra, a jó köridőkre fókuszáltam, próbáltam nem túl stresszessé válni a motoron, csak elkapni egy jó ritmust. Emellett az elektronikával is sokat foglalkoztunk, szóval érdekes dolgokat láttam. Ezért vagyok bizakodó, mert amikor csökkent a tapadás, több érdekességet is tapasztaltam a stílusom kapcsán. Elégedett vagyok ezzel a teszttel, várom a következő hetet. Igazából meg is lepődtem, hogy nap közben 1:54-es időket tudtam futni: ez is biztató, hogy bár nem volt jó a tapadás, mégis elég jó tempót mentem.”
Aki érezhetően bajban volt a yamahás berkeken belül, az a mindössze 20. időt motorozó Valentino Rossi. A Petronas SRT-nél szereplő olasz elismerte, hogy pocsék volt a tempója, ám ennél is rosszabb hír a japán gyártó számára, hogy a kilencszeres világbajnok szerint az új váz egyáltalán nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: „Vasárnap is mindkét vázat használtuk, de a két nap végén az a benyomásom, hogy az idei nagyon hasonló a tavalyihoz, és nem igazán hasonlít a 2019-es verzióhoz. Valahol a kettő között van, de amikor azzal köröztem, érzésre nagyon hasonlónak tűnt a 2020-ashoz” – olvasható Rossi értékelése a The-Race.com hasábjain, hozzátéve: „Az elejétől kezdve nem voltam túl gyors, küszködtünk a gumikkal, a tapadással. Kipróbáltunk néhány dolgot, de nem találtunk megoldást. Szenvedünk a kigyorsítással, mert nincs túl sok hátsó tapadásom, ezért igyekszünk változtatni a beállításokon ebben a két napban.”
A Yamahánál tehát az új váz a fő fejlesztés, a Ducati viszont – az elmúlt évek fényében egyáltalán nem meglepő módon – ismét egy új aerodinamikai csomaggal hívta fel magára a figyelmet: előbb a tesztpilóta Michele Pirro motorján tűnt fel az elem az idom alsóbb részén, majd vasárnap már Jack Miller is főként azzal körözött. A gyári csapathoz idén fellépő ausztrál, aki a második helyen végzett az eredménylistán, elégedetten nyilatkozott az újításról:
„A nap nagy részében azt használtam, összehasonlító teszteket teljesítettem a régivel. Bizakodó vagyok vele kapcsolatban. Még kicsit alaposabban meg kell vizsgálnunk, hogy lássuk, lehet-e még rajta fejleszteni vagy a változatunk lesz a szezonra. De elégedett vagyok vele: nem veszítettünk végsebességet, ami pozitívum. Nagyon hasonló a tavalyihoz, semmi furcsát nem éreztem, a motor vált kicsit stabilabbá.”
Mivel a koronavírus-járvány miatt befagyasztott fejlesztések okán csak az Aprilia és a KTM nyúlhatott hozzá a motorblokkhoz, a többi márkához hasonlóan a Ducatinál is eléggé limitált azon területek száma, ahol fejlődést lehet elérni. A 2020-ban főként a Michelin új hátsó gumijával küszködő Ducati munkájával azonban így is elégedett Miller: „Fantasztikus munkát végeztek, és már várom, hogy versenyezhessek a 2021-es Desmosedici GP-vel. Katarban mindig jól működnek a motor, idén pedig még szorosabb lesz a verseny, hiszen öt napot tesztelünk itt a futam előtt.”
Miller bizakodó szavait támasztja alá a Pramac Racingnél ugyancsak a legfrissebb technikát megkapó Johann Zarco, aki hatodik lett vasárnap. A francia szerint komoly potenciál rejlik a gépben, de ennél is jobban örül annak, hogy a projekt fontos részének érzi magát. Ez többek között abban is megnyilvánult, hogy ő is kipróbálhatta a katari teszt másik slágerújítását, a továbbfejlesztett „holeshot device-t”: a néhány éve – természetesen a Ducati által – behozott, főként a startoknál segítő eszköz most már olyan stádiumban jár néhány gyártónál, hogy a motor elejét és hátulját is egyszerre „leülteti” a felfüggesztés összenyomásával.
Ezen a téren a Ducati egyértelműen előrébb jár, mint a világbajnoki címvédő Suzuki, ahol Joan Mir elismerte: az ő eszközük még nincs ilyen fejlett. „Ha mindenki használja és működik, akkor a Suzukit is rá kell venni a fejlesztésére. Pillanatnyilag nem tudom, hogy működik-e vagy sem. Nekünk egyelőre nincs olyan, ami elöl és hátul is van, de a jelenlegi rajteszközünk jól működik” – mondta el a Crash.net szakoldalon a spanyol. Mir egyébként összességében elégedett volt a számára nyolcadik idővel végződő első teszttel, amelyen sok újítást kipróbált a GSX-RR-en – a váz viszont nem igazán győzte meg egyelőre: „Van néhány negatívum, elsőre nem éreztem előrelépésnek. Talán kicsit javult tőle a motor kezelhetősége, de más területeken, mint például a fékezés, nem annyira jó. Dolgoznunk kell rajta, hogy kiderüljön, hogy meg lehet-e ezt oldani beállításokkal.”
A Honda számára is roppant fontos a két részletre bontott losaili kollektív gyakorlás: náluk mind a négy versenyző – köztük a hivatalosan tesztversenyzőként funkcionáló, de egyúttal Marc Marquezt is helyettesítő, s ezzel a kettős szerepével a riválisokat egyre több szemöldökfelhúzásra késztető Stefan Bradl – különböző programot fut. A Repsolhoz frissen igazolt Pol Espargaro számára például elsősorban a motorhoz való adaptálódás a fő célkitűzés, a spanyol pedig elismerte, hogy egyelőre még nem tudja, hol vannak az RC213V határai, szerinte ennek kitapasztalásához ugyanis buknia kellene:
„Nem ismerem még a motor határait. Ma hét tizedmásodpercre voltam az első helyezettől, de nem tudom, hogy a motor ledob-e magáról, ha 3-4-5 km/h-val gyorsabban megyek a kanyarokba. Ez pedig nagyon stresszel. Egyelőre még nem buktam, ez pedig azt mutatja, hogy rengeteget lehet még fejlődni” – mondta el Espargaro, hozzátéve, hogy sok új dologhoz – például az elektronikai beállításokhoz vagy akár a gombokhoz – kell mindeközben alkalmazkodnia.
Ha a Honda határainak kitapogatásához esni kell, akkor az LCR-nél szereplő Alex Marquez jó úton jár, hiszen a szombati bukása után vasárnap kétszer is elesett. A spanyol elmondta: a szombati esés egy kis hiba volt, viszont egyértelműen az övé, és ráadásul sok időt igényelt utána a motor összerakása, majd vasárnap újabb két alkalommal bukott – egy ízben a baleseti gócpontnak számító 2-es kanyarban. Az ifjabb Marquez – akinek bátyja kapcsán továbbra sincs hír, mikor térhet vissza a mezőnybe – egyébként többek között egy új vázat is tesztelt, de a versenyző szerint egyelőre nem érzi úgy, hogy nagy előrelépést jelentene.
Nem az LCR-es egyébként, aki többször is bukott az eddigi tesztnapok során. Az újonc Jorge Martin például már háromnál jár újoncként a Pramac Ducati színeiben. A debütánsok közül amúgy az eredménylista alapján Enea Bastianini vette fel eddig a legjobban a fonalat – pedig ő és Luca Marini a GP19-es Desmosedicin ülnek az Avintia Esponsoramánál. De visszatérve a bukásokra: a KTM-es Brad Binder ugyancsak kettőt könyvelhetett el belőlük vasárnap. Az osztrák márka egyébként eddig a leghaloványabb Katarban, egyedüli gyártóként nem tudtak egyetlen motorost sem a top 10-be delegálni. Az Aprilia viszont továbbra is meglepően jónak tűnik Aleix Espargaro alatt: a szombati elsősége után a második napot harmadikként záró spanyol ideje jobb, mint amit valaha az RS-GP bármely változatával teljesítettek Katarban. A teszt szerdán folytatódik további három hétórás nappal, amely során remélhetőleg annak kapcsán is okosabbak leszünk, hogy vajon a szinte minden téren megújított Aprilia valóban ennyire ütőképes lehet-e Espargaróval.