DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Hírösszefoglaló

Magyar MotoGP, McLaren-szárny, káromkodástiltás az F1-ben – csütörtöki hírek

A Szingapúri Nagydíj a sajtónappal indult: az FIA-elnök felvette a harcot a trágár beszéddel, a versenyzők tiltakoztak, Ricciardo jövője és a McLaren festése is a hírek közt.

Számos hír érkezett csütörtökön a Szingapúri Nagydíj csütörtöki médianapjáról, most azonban rendhagyó módon nem ezekkel kezdünk, mivel a nap legfontosabb, magyar vonatkozású híre a MotoGP-ből érkezett.

Csütörtökön nemzetközi sajtótájékoztatót tartottak a tavaly átadott Balaton Park Circuit versenypályán, amelyen a Dorna-elnök Carmelo Ezpeleta jelenlétében bejelentették: 2025-től a balatonfőkajári helyszín és a Magyar Nagydíj bekerül a MotoGP versenynaptárába.



A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy 2025 augusztusától több évre szól a megállapodás, később pedig kiderült, hogy tíz évre, 2025-től 2034-ig írtak alá. Az augusztus 22-24-ei MotoGP-futam előtt július végén a Superbike-futam lesz a pálya főpróbája, de szeretnének korábban egy MotoGP-tesztet is végrehajtani. További részletek itt találhatók.

Mini-DRS: A McLaren-pilóták szerint szabályos, a riválisok vizsgálnák

A Balaton Park után foglalkozzunk Szingapúrral, ahol a Formula.hu tudósítója is jelen van a hétvége folyamán. Természetesen a legfontosabb témák egyike volt a McLaren szabályokat feszegető újítása, a „mini-DRS” névre keresztelt szárnymegoldás.

„Mindent teszteltek, minden legális. Megcsináljuk, amit meg lehet, erről szól a Formula-1: felderíteni mindent a szabályok adta kereteken belül. Teljesítettük az összes tesztet és mindent, az FIA pedig elégedett” – mutatott rá Lando Norris: a brit büszke arra, hogy a McLaren kiaknázta a kiskaput. A brit és Oscar Piastri kommentárja itt olvasható.

Az ellenfelek is megszólaltak a „mini-DRS” kapcsán: a címvédő Max Verstappen az FIA-ra bízza a dolgot, a ferraris Charles Leclerc viszont jelezte, hogy Vasseurnek keményebb véleménye lehet. Ezt mondták ők a McLarenről.

Eközben a Nemzetközi Automobil Szövetség mérlegeli a bizonyítékokat, és jelezte: ha kell, szezon közben is hajlandó változtatások bevezetésére: közleményükkel ebben a cikkben foglalkoztunk.

A Mercedeshez és a VCARB-hoz hasonlóan a McLaren is speciális festéssel versenyez Szingapúrban, „Legend Reborn” mottóval egy legendás színvilágot élesztenek újra árnyalatnyi különbséggel – így fog kinézni az MCL38 a Marina Bay-ben:

Az FIA-elnök felveszi a harcot a káromkodással

Mohammed ben Sulayem elárulta, hogy az FIA arra kéri a FOM-ot, hogy ne tegyen be ennyi káromkodást az F1 tv-s közvetítéseibe. Elmondása szerint maguknak a versenyzőknek is van bizonyos felelősségük abban, hogy figyelemmel kísérjék, mit mondanak, majd hozzátette, hogy kérvényezték a FOM-nál, hogy korlátozzák a káromkodások közlését.

„Mi nem vagyunk rapperek. Ők hányszor mondják az F betűs szót percenként? Mi nem vagyunk rajta ezen. Ez ők, mi pedig mi vagyunk” – mondta Ben Sulayem FIA-elnök.

A versenyzői fogadtatás egyértelműen kedvezőtlen volt – ezek a vélemények hangzottak el:

„Például az F betűs szót sem mondhatnám. Pedig annyira nem durva. Az autó nem működött, az F betűs szóval tudtam jellemezni… Bocsánat a szóhasználatért, de hagyjuk már, öt- vagy hatévesek vagyunk? Az öt-hatévesek is káromkodni fognak, akkor is, ha a szüleik nem engedik” – mondta Max Verstappen.

„Ez is része a személyiségnek. Néha túlmegy a határon, ami velem is megtörtént idén, de az F betűs szavak és miegymás részei annak, hogy kifejezem az érzéseim. Nem tudom, miért probléma ez, biztos vagyok benne, hogy az FIA-sok is káromkodnak néha” – fogalmazott Tsunoda.

„Ezzel elveszne a versenyzők nyersesége, a gondolataik, érzéseik. Amikor én hallgatok ilyet, akkor vagánynak és izgalmasnak találom. Az emberek nem csak kellemes, lágy, kifinomult módon beszélnek. Biztosan vannak olyan más sportok és egyebek, ahol ezt hallgathatja, aki akarja” – mondta Norris: a három versenyző kommentárja itt olvasható hosszabban.

Lewis Hamilton egyetértett a trágárság visszaszorításával, ő azonban a Ben Sulayem által felhozott példát nem vette jó néven.

„A rapperekhez hasonlítani ezt rendkívül sztereotipikus, és ha belegondolunk, a rapperek többsége fekete, és ez tényleg igazából abba az irányba mutat, hogy azt mondjuk, hogy ’mi nem vagyunk olyanok’. Szóval szerintem rosszul válogatta meg a szavait, ebben van rasszista elem is” – hozta fel kifogását a hétszeres világbajnok. Bővebben itt.

Ricciardo utolsó futama lesz Szingapúr?

Ez lehet Daniel Ricciardo utolsó F1-es futama? Az ausztrál bízik benne, hogy nem, de nem is zárta ki ennek lehetőségét ma Szingapúrban.

„Azt mondanám, hogy nem, de azt is tudjuk, hogyan működik ez a sport, és megtörtént már, hogy valaki nem csinált végig egy szezont, szóval ez nem újdonság. De nem akarom azt mondani, hogy ó, igen, 100%-ban hiszem, és felteszem rá a házam, mert túl régóta vagyok már itt” – mondta az ausztrál. Részletek.

Max Verstappen mintha elköszönt volna egykori csapattársától. Versenyezhet máshol vagy lazulhat a farmon – így reagált a háromszoros F1-es bajnok a Ricciardo-pletykára. Tsunoda zavaros választ adott: nem mondhat semmit, de egyébként nem tud semmit.

Piastri az egyéni vb-ről, Sainz és Perez tisztázta Bakut

A nap további F1-es híreit röviden összegezzük. Oscar Piastrinak 13 pontot kellene ledolgoznia minden nagydíjhétvégén, hogy utolérje Max Verstappent: nincsenek illúziói, egyelőre a konstruktőri pontállásra koncentrál. Ezt mondta esélyeiről az ausztrál.

Az Azerbajdzsánban egymással ütköző Carlos Sainz és Sergio Perez egyaránt arra jutott, hogy olykor kegyetlen az F1, és Leclerc szenvedését kihasználva mindkettejüknek dobogóra kellett volna állni Bakuban. Húszperces kínos beszélgetés zajlott le köztük az orvosi központban. Bővebben.

Valtteri Bottas szerint a tapasztaltsága miatt még gyorsabb pilótává vált, ám a Sauber gyenge teljesítménye ezt beárnyékolja – ezzel is érvelt az Audi csapatának a 2025-ös ülés megszerzése érdekében.

A Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff rámutatott: ha idén negyedikek lesznek a bajnokságban, de megtalálják a helyes irányt 2025-re és 2026-ra, akkor jól járnak.

Teljes a MotoGP 2025-ös mezőnye

MotoGP-vel kezdtük a hírösszefoglalót, és azzal is fejezzük be. Csütörtökön egy másik fontos bejelentés is történt a MotoGP világában amellett, hogy jövő augusztusban a Balaton Park Circuitre érkezik a mezőny. Ez a bizonyos mezőny ugyanis teljessé vált azáltal, hogy a Pramac Yamaha a várakozásoknak megfelelően Jack Millert nevezte meg második versenyzőjeként 2025-re. Bővebben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: