DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Hírösszefoglaló

Egy körön Alonso, versenytempóban Verstappen – csütörtöki F1-es hírek

Az Aston Martin spanyolja zárta élen az edzésnapot Szaúd-Arábiában, Sainz még gyengélkedik, Hamiltont figyelmeztették, Horner reagált: a mai történések és nyilatkozatok egy helyen.

Újfent csütörtökön indult egy versenyhétvége, ma tartották a Szaúd-arábiai Nagydíj első két szabadedzését. Verstappen kezdett az élen Dzsiddában: Megszerezte első szabadedzés-elsőségét 2024-ben az F1 címvédője. A Red Bullok közé ékelődve Alonso második lett, Sainz pedig meggyógyult a nagydíj első edzésére.

Némi meglepetésre aztán Fernando Alonso átvette a kezdeményezést a második edzésen, hiába próbálkoztak utána mások, friss lágyon futott első körét senki sem tudta megelőzni. Russell került legközelebb hozzá, Verstappen csak harmadik lett – a második szabadedzés összefoglalója itt olvasható el.



Mivel Dzsidda padlógázas szakaszaival és gyors kanyarjaival egészen más jellegű, mint Bahrein, több csapat a helyszínhez igazított fejlesztéseket hozott magával. Öt istálló pályaspecifikus hátsó szárnyat hozott, többen módosítottak a motor- és fékhűtésen is – három csapat azonban Bahreinhez képest változatlan autóval gurult ki. A csapatok módosításait itt vettük sorra.

Fernando Alonso nem olvas ki túl sokat az erős kezdetből – azt elismeri, hogy az érzet jó, de azt is, hogy az Aston Martin jellemzően gyorsabbnak tűnik a szabadedzéseken, mint aztán az időmérőn lesz:

„Jó az érzet, de ez csak a szabadedzés, azt pedig tavaly és Bahreinben is láttuk, hogy edzésen gyorsabbak vagyunk, mint az időmérőn” – nyilatkozta Dzsiddában a nap leggyorsabbja. „Úgy gondolom, üzemanyagszint, motormód és a többi tekintetében eltérő stratégián voltunk. A saját programunkat azonban tartjuk, nem voltak gondok az autóval. Egyértelműen jó csütörtök volt ez számunkra.”

Max Verstappen a harmadik helyre szorult a legjobb körök alapján, bár a versenytempót tekintve jó négy tizedmásodperc különbség kirajzolódott Alonsóhoz képest. Egyelőre azonban az időmérő vár a mezőnyre, amelyen hasonló viszonyokra számít, mint egy hete:

„Ismét nagyon szoros lesz, egy körön talán mások valamivel jobbak is nálunk… Az autónk hosszú etapon kel inkább életre” – idézi a Formula1.com Verstappent. „Összességében sokat tanultunk. Természetesen az egykörös teljesítményen mindig van javítanivaló, de azt hiszem, egyes csapatok több motorerőt használtak, ahogy Bahreinben, ezt is számításba kell vennünk. De amint jöttek a hosszú etapok, újra kedvezőnek tűnt a helyzet, ezért elég boldog vagyok.”

Carlos Sainz a szerdai médianapot rosszullét miatt hagyta ki. Nem tudta a határokat feszegetni az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj csütörtöki edzésein a Ferrari spanyolja, de így is bízik a jobb időmérőben – ezt nyilatkozta Sainz.

A második szabadedzésen többször is gondot okozott a forgalom Szaúd-Arábiában: a legkomolyabb incidens az első percekben történt, Logan Sargeant kénytelen volt a rázóköveken keresztül levágni a pályát a 11-es kanyarban, hogy elkerülje a nagyon lassan haladó Lewis Hamiltont.

A stewardok közvetlenül az edzés után berendelték a két versenyzőt, valamint a csapatok képviselőit, és a lehetséges bizonyítékokat, a sportbírói rendszer adatait, az onboard képeket és a csapatrádiót is felhasználva megállapították, hogy a Mercedes részéről „súlyos mulasztás” történt, mivel nem figyelmeztették Hamiltont a gyorskörön érkező Williamsről – áll a 16-os sorszámú dokumentumban. Ebből kifolyólag a csapatot 15 000 euró pénzbírsággal sújtották, Hamilton pedig büntetés helyett egy figyelmeztetést kapott.

Hagyják békén a családom – a Horner-ügy legújabb fejezete

Megsorozták kérdésekkel a csapatfőnökök sajtótájékoztatóján az újságírók Christian Hornert. Biztos benne, hogy kitölti 2028-ig szóló szerződését Verstappen, akinek beszélt az apjával annak nyilatkozata után, és itt az ideje továbblépni – ezeket a válaszokat adta a Red Bull vezetője.

Azt a sajtóértesülést azonban nem kommentálta Horner, miszerint a csapat felfüggesztette az őt bepanaszoló női alkalmazottat.

Nyilatkozott az esetről Lewis Hamilton is. „Jos szavai nem segítenek” – fogalmazott a brit, aki azt a kérdést is megkapta, milyen hatással vannak a szülők az F1-es versenyzőkre. Hamilton így válaszolt. Az ügyhöz kapcsolódó másik szálat is kommentálta: nem lenne értelme Verstappennek a Mercedeshez szerződni.

A Formula Pluszban az Audi F1-es szerepvállalásával kapcsolatos kiszivárgott hírt elemeztük. Miért érdekes, hogy máris száz százalékosra növeli tulajdonrészét a német márka a svájci csapatban? Mészáros Sándor válaszai itt találhatók.

Próbál pozitív maradni az Alpine a gyengén sikerült szezonnyitó után. Ennek ellenére a franciák csapatfőnöke belátta, hogy elfogadhatatlan volt a produkciójuk Bahreinben. Részletek.

Hiányzott a folyamatos fejlődés Sergio Perez tavalyi versenyhétvégéiből, a mexikói azonban rájött, mi volt a probléma, idén pedig már jobb szezonra számít.

Szoros csatára számít a McLaren párosa Szaúd-Arábiában a Red Bullt üldöző csoporttól, viszont ahogy már korábban is elmondták: még mindig nem elégedettek csapatszinten. Ezt mondja Norris és Piastri.

Elásták a csatabárdot a Visa RB-nél Yuki Tsunoda és Daniel Ricciardo bahreini nézeteltérése után. A japán pilóta a történteket követően bevallotta: dolgozik önuralmának javításán. Bővebben.

Időmérők csütörtökön: F1 Academy és F2

Két betétsorozat kísérte a Formula-1-et Szaúd-Arábiába: a Formula-2 mellett ezúttal nem a Formula-3, hanem a nőknek szóló F1 Academy került be a programba, amelynek szezonja ezen a hétvégén indul.

A tíz F1-es csapat egy-egy versenyzőt delegál a 16 fős mezőnyben, akik közül a francia Doriane Pin magasodott ki csütörtökön. A Mercedes pártfogoltja a szabadedzést, majd a 30 perces időmérőt is leggyorsabbként zárta, utóbbit tetemes, 0,785 tizedmásodperces előnnyel. Mindkét dzsiddai futamra rajtelsőséget szerzett: a második rajtrácsát minden versenyző második legjobb köre határozza meg.

A Formula-2 időmérőjén életre kelt a pocsék szezonnyitót teljesítő Prema: a Bahreinben pont nélkül maradt Ferrari-junior, Oliver Bearman rajtelsőséget szerzett, és sokat emlegetett csapattársa, a Mercedes pártfogoltja, Andrea Kimi Antonelli is az élcsoportban, hatodikként végzett. A bahreini pole-tól megfosztott Kush Maini ismét remekelt az időmérőn, ő szerezte a második helyet. Jak Crawford és a szintén pont nélkül álló Victor Martins a főfutam második sorába kvalifikáltak, a sprint pole-ját pedig Paul Aron jegyezte tizedik helyével. Részletek itt találhatók még.

Indul a MotoGP szezonja Katarban

Marc Marquez 11 évnyi hondázás után a Gresini Racing 2023-as specifikációjú Ducatiján vág neki a 2024-es MotoGP-szezonnak. Mivel a bolognaiak uralják az elmúlt néhány évben a királykategóriát, a spanyol pedig a mezőny legsikeresebb tagja, sokan máris azt várják, hogy Marquez visszatér a MotoGP trónjára. Maga a nyolcszoros világbajnok ugyanakkor rendre óvatosan fogalmaz, s a katari sajtónapon is elismételte: botorság lenne a győzelmekre gondolnia egyelőre. Így nyilatkozott Marquez.

Fontos fejlemény, hogy a döntéshozók és a Michelin bejelentette, hogy 1,88-ról 1,8 barra csökkentették az előírt minimum guminyomást az első abroncsokban. Ezzel igyekeznek elejét venni annak, hogy esetleg bolyban való motorozásnál veszélyes tartományba szökjön fel a guminyomás. A csökkentésért „cserébe” viszont a nagydíjak távjának 60 százalékában kell az említett minimumérték felett maradniuk 50 százalék helyett (a sprinteknél nem változik a 30 százalékos követelmény). A büntetési tételen is enyhítettek a tervezetthez képest: automatikus kizárás helyett a nagydíjakon 16, a sprinteken 8 másodperces büntetés jár a kihágásért.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: