DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Formula+

Mit fejlesztettek az F1-es csapatok a szezon második versenyére?

Öt istálló pályaspecifikus hátsó szárnyat hozott, többen módosítottak a motor- és fékhűtésen is – három csapat azonban Bahreinhez képest változatlan autóval gurul ki Dzsiddában.

Az FIA menetrend szerinti, Szaúd-arábiai Nagydíj edzésnapján kiadott dokumentuma alapján tíz csapatból hét is módosított autóján a szezon első versenyéhez képest, annak ellenére, hogy a Bahreini Nagydíj óta csak öt nap telt el.

Az esetek többségében nem arról van szó, hogy a rendes, éves fejlesztés első lépcsője már megérkezett – a jelentősebb csomagokra egyelőre várni kell. Szaúd-Arábiába elsősorban pályaspecifikus fejlesztéseket vittek a csapatok, amelyekkel Dzsidda Szahírtól jelentősen eltérő karakterisztikájához, az egyenesekhez és gyors kanyarokhoz igyekeznek igazodni.

Módosított hátsó szárnyak és övszárnyak a mezőny első felében

Erre tipikus példa a mezőny első felét alkotó öt csapat közül négy, mindenekelőtt a Red Bull, amelynél az FIA három fejlesztést is listáz, köztük pályaspecifikus, légellenállás csökkentő, alacsonyabb állású hátsó szárnyat és övszárnyat. A bahreini verzióhoz képest azonos sebességnél kisebb az aerodinamikai terhelés, ezáltal a légellenállás ezekkel a szárnyakkal, melyet a motorerő kompenzál.

A Red Bull harmadik módosítása a hűtéshez kapcsolódik: a motorborítás régiójában található hűtőnyílást csökkentették. Az alacsony sebességű kanyarok hiánya lehetővé teszi, hogy a motor kisebb hűtőnyílással is megfelelően működjön.

A Ferrari szintén ezt a két szárnyat módosította: az ő esetükben a dokumentum kiemeli, hogy a csapat gyakorlatilag a 2023-ban használt, alacsony leszorítóerejű pályákra tervezett hátsó szárnyat vette elő. Az övszárnyból pedig két változatot is hoztak, melyek közül az egyiken egyetlen sík található.



A McLaren hátsó és övszárnya szintén módosult: egymással interakcióban csökken a leszorítóerő és légellenállás. A McLaren övszárnya felső és alsó részből áll az említett Ferrari-megoldással ellentétben.

Az Aston Martin Dzsidda-specifikus hátsó szárnyához kétféle felső szárnyelemet is hozott, melyek teljesítményét összehasonlítják a szabadedzéseken. Az Aston Martin az övszárnyhoz nem nyúlt, viszont az eddig felsorolt csapatokkal ellentétben egy nem pályaspecifikus, hanem teljesítményt fokozó fejlesztést is hozott: a fékhűtés kialakításán módosítottak, hogy a lefelé irányuló légáramlás kevésbé érintse az autó alkatrészeit.

A mezőny első felének ötödik csapata, a Mercedes nem piszkálta a szárnyakat, a hátsó keréknél található légterelő idomot azonban megerősítették, hogy robosztusabbá tegyék a hasmagasság-állítás tartományában – emlékszünk, Bahreinben mennyire alacsonyra állították a Mercedeseket, a dzsiddai első szabadedzésen pedig Hamilton számolt be pattogásról.

A Visa RB hozta a legtöbb fejlesztést

Szám szerint négy módosítást listáznak a VCARB 01 esetében. A módosított hátsó szárny mellett egyedüli csapatként az első szárny terhelését is csökkentették, a motorborításon pedig bordákat nyitottak meg a megnövelt hűtés érdekében – ennél a három pályaspecifikus fejlesztésnél szerepel az opcionális jelző. Nem pályafüggő szándékkal változtattak a karosszéria felső részének formáján és meredekségén: ezzel igyekeztek optimalizálni a területről az autó hátulja felé áramló levegőt.

A Williams a hátsó szárnyat nem, csupán az övszárnyat módosította az optimális légellenállás érdekében. Az első fékcsatorna számára pedig a kijárat méretét csökkentették a bahreinihez képest: ezzel érik el, hogy az első fékek hőmérsékletét a Dzsiddában igényelt tartományban tartsák.

Az Alpine, a Haas és a Stake egyetlen fejlesztést sem listázott – azaz a három csapat a bahreinivel megegyező autóval indul Szaúd-Arábiában is, kizárólag a beállításokkal játszhatnak. A szezonnyitón erősorrend utolsó helyét elfoglaló franciáknál abban bíznak, hogy Dzsidda karakterisztikája jobban kedvez majd a csomagnak, mint Bahrein, ahol a tapadás hiányával szenvedtek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: