DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

Háttér: Mit árul el az Audi legújabb F1-es lépése?

Felpörgeti F1-es programját az Audi, amely a kiszivárgott hírek szerint máris száz százalékosra növelte tulajdonrészét a Sauberben. Miért érdekes ez?

Az eddigi huszonöt százalékos tulajdonrészét száz százalékra növeli az Audi, ráadásul a jelek szerint mindez a tervezettnél hamarabb történik meg. Az újabb hetvenöt százalék felvásárlását a német Bild című lap szellőztette meg szerdán, a Formula.hu információi szerint pedig jó esély van arra, hogy az erről szóló hivatalos bejelentést már ezen a héten, előreláthatólag pénteken megteszi a négykarikás márka.

Az Audi lépése határozottságra utal, amire nagy szükség van. Mióta bejelentették a márka F1-es szerepvállalását a 2022-es Belga Nagydíjon, annak jövőjét és tényleges megvalósulását szűnni nem akaró kérdőjelek lengték körül. Mint arról a Formula.hu exkluzív források alapján több ízben is beszámolt, az ügyben illetékes személyek a színfalak mögött folyamatosan amellett tettek hitet, hogy nincs veszélyben a 2026-ban induló projekt, a pletykák és spekulációk nem akartak szűnni. 

 

Nyugalom és pénz kell

Az elmúlt két évben akármilyen változás történt a vállalat vezetésében, annak lecsengése szinte mindig ugyanaz volt: a német és a nemzetközi sajtó megkérdőjelezte az Audi szándékait az F1 vonatkozásában. Ez kedvezőtlenül hatott minden területre. A bizonytalanságot sugalló folyamatos híradások negatív hatással voltak például a munkaerőtoborzásra, vélhetően a szponzori portfólió összeállítására és más területekre is, így az Audi lépése érthető: a Sauber hetvenöt százalékának felvásárlását későbbre tervezték, de a lépés előrehozatalával lezárulhat az elmúlt időszakot jellemző bizonytalanság és viszonylagos nyugalom következhet.

audi-



A lépés kedvezően hathat a jelenleg Stake F1 Team név alatt üzemelő Sauber-program is, hiszen ezzel már most megindulhatnak azok az infrastrukturális- és egyéb fejlesztések, amelyek a gyári programhoz elengedhetetlenül szükségesek, de a „se kint, se bent” időszakban nem láthattak hozzá azokhoz. Mivel Andreas Seidl már a tavalyi év elején átvette a Sauber vezérigazgatói tisztségét, a csapat átvilágítása, a hinwili központban szükséges fejlesztések felmérése már megtörtént, a teljes tulajdonjog megszerzésével pedig már semmilyen akadálya nem lesz annak, hogy az invesztíció a tervezettnél korábban meginduljon.

 

Mi lesz a pilótákkal?

Mivel az Audi-hatalomátvétel hivatalos megerősítésével megszűnnek a pletykák és a kérdőjelek, a négykarikás márka a pilótapiacon is kedvezőbb helyzetbe kerülhet. Noha az ingolstadti gyártó köreiből eddig úgy hírlett, hogy a pilóták kiválasztása most még nem prioritásos feladat, a felgyorsult és felfordult pilótapiaci mozgások miatt gyaníthatóan változott az álláspont ezzel kapcsolatban. Mivel a leginkább logikus az lenne, ha 2025-ben legalább az egyik leendő Audi-pilóta már szerepet vállalna a csapatnál, a németeknek nincs sok vesztegetni való idejük.

A Stake F1 Team két jelenlegi versenyzője, Valtteri Bottas és Zhou Guanyu azért harcolnak idén, hogy legyen sanszuk az audis szerepvállalásra. Bár a finn tapasztaltabb, a páros tagjai közül talán a kínai pilótának van egy hajszállal több esélye, részben azért, mert karrierje korábbi szakaszában jár, részben pedig azért, mert a hazája piaca kiemelten fontos terület az Audi számára.

2023 végén a Formula.hu úgy értesült, hogy a Nico Hülkenberg leigazolásáról szóló pletykák nem annyira légből kapottak, mint amennyire akkoriban annak tűntek és az évad első két helyszínén hallottak alapján a Haas versenyzőjének továbbra is megvannak az esélyei. A rutinos pilótának van hinwili múltja, gyri projektben is vállalt már szerepet, a tavalyi visszatérése óta jó formát mutat és a szakma a mezőny egyik legjobb fejlesztőpilótájának tartja, aki nagy hasznára lehetne az alakulatnak. Ha kalkulálunk a nemzetiségével is, egyáltalán nem elképzelhetetlen a csapatváltása.

240025-scuderia-ferrari-bahrain-grand-prix-2024-saturday_b493e843-eb2d-420e-9646-a813f30dae2e_resize

Nagy kérdés, hogy kire bízzák a zászlóvivő szerepét, amely tökéletes lehetne például a Ferraritól távozó Carlos Sainz számára. A spanyol a McLarennél együtt dolgozott Seidllel, a nagyfőnök magasan jegyzi a pilótát, akinek ralilegenda édesapja ráadásul komoly kapcsolatokkal rendelkezik a márkánál. Egy ideig kézenfekvőnek tűnt, hogy Sainz Maranello után Hinwil felé veszi az irányt, az évadnyitó Bahreini Nagydíjon azonban a Formula.hu úgy értesült, hogy a pilóta egyelőre vár és figyeli, hogyan alakulnak a dolgok az Aston Martinnál. Ha ott felszabadulna egy hely, például Fernando Alonso esetleges távozása miatt, nem elképzelhetetlen, hogy inkább azt választaná, mert – elméletileg – a Stroll-projekt 2026-ra a Honda erőforrással megerősítve már előrehaladottabb állapotban lehet. 

Mivel a teljes tulajdonjog megszerzése pozitív üzenet a pilótapiac felé is, talán olyan pilóták leigazolása is elérhetővé válik a négykarikás márka számára, akik eddig a gyári státusszal járó, általában kedvező pénzügyi kondíciók ellenére sem fontolgatták, hogy oda igazoljanak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: