Lando Norris zárta az élen a 39. Formula-1-es Magyar Nagydíj pénteki napját, azaz az elmúlt két hónapban rendre versenyképes McLaren egyelőre a Hungaroringen is meggyőző. Ha viszont az adatok mögé nézünk, kiderül, hogy fölényről szó sincs – sőt, bizonyos jelek arra utalnak, hogy a Red Bull az előző hétvégékhez képest újfent erősödhetett.
Kezdjük rögtön azzal, hogy Max Verstappen gyorsköre a második szabadedzésen nem volt tökéletes. A 2-es kanyar kijáratán ugyanis túlkormányzottá vált alatta a jelentősen átszabott – a leglátványosabb újítás a motorborításnál és az oldaldoboznál található, ahol eltűnt a vállszerű kitüremkedés – Red Bull.
A The Race összegzése szerint a GPS-adatok alapján a kanyarba még bő egy tizedes előnnyel ment be a címvédő, de a 3-as kanyarhoz már két és fél tizedmásodperces hátránnyal érkezett – amely különbség egy lila középső és egy haloványabb utolsó szektor után a célban is nagyjából megmaradt Norris és közte. A hiba nélkül tehát Verstappen nagyon közel lehetett volna a brithez vagy akár elé is kerülhetett volna. Ami arról árulkodik, hogy működik a bikák fejlesztési csomagja.
Itt kell rögtön megjegyezni, hogy természetesen a motorüzemmódokra és az üzemanyagszintekre csak következtethetünk (és ez majd a hosszabb etapoknál is igaz lesz), de mind a Red Bull, mind a McLaren rendszerint konzervatívan szokta teljesíteni a pénteki edzéseket, a legtöbbször bennük van a legtöbb tartalék a szombati időmérőre fordulva.
A GPS-adatok alapján amúgy Verstappen ezúttal nem volt sokkal lassabb az egyenesekben, mint az ott rendre gyors és most is kisebb szárnnyal köröző Ferrari, szóval a Motorsport.com szaklap elemzése szerint elképzelhető, hogy ezúttal kevésbé tekerték le a motort.
Amiért nehéz összevetni a versenyetapokat
A hosszabb etapok sokszor árnyalják a képet az egykörös sorrendhez képest, és ez a Magyar Nagydíj első napja után is így van. Viszont nehezíti ezek kiértékelését, hogy a két várható topcsapat eltérő stratégiát alkalmazott ezen a téren az FP2-n, ugyanis míg a Red Bull a többséghez hasonlóan a közepes gumit nyüstölte, a McLarennél a kemény abroncsokra szavaztak.
Perez | Red Bull | 1:23,939 | közepes | 6 kör |
Norris | McLaren | 1:24,146 | kemény | 8 kör |
Verstappen | Red Bull | 1:24,221 | közepes | 7 kör |
Russell | Mercedes | 1:24,471 | közepes | 5 kör |
Sainz | Ferrari | 1:24,705 | közepes | 10 kör |
Hamilton | Mercedes | 1:24,796 | lágy | 9 kör |
Piastri | McLaren | 1:24,935 | kemény | 5 kör |
A leggyorsabb átlagot a The Race fenti táblázatban látható számai alapján a Red Bull produkálta, ám ezúttal nem Verstappen, hanem a csapattárs Sergio Perez révén. Itt jegyezzük meg, hogy a mexikói nem teljesen ugyanazzal a csomaggal versenyez a hétvégén, mint a vb-éllovas, de Helmut Marko és Paul Monaghan is hangsúlyozta: gyakorlatilag csak a szemre leglátványosabb oldaldoboz- és motorborítás-változtatás hiányzik Perez RB20-asáról, minden más fejlesztést (például az új első szárnyat is) ő is megkapott.
Visszatérve a versenyszimulációkra: Perez három tizeddel jobb átlagot produkált Verstappennél, ám ez nagyrészt abból adódott, hogy a két pilóta más stratégiával vágott neki az etapjának. A mexikói ugyanis sokkal agresszívebben megnyomta az első köreit, így azokban jelentősen gyorsabb volt, mint a holland, ellenben drasztikusabb is volt a gumikopással együtt érkező lassulása, míg Verstappen még az etapja végén is 1:24 elejében autózott. A mért etapon így is Perez taktikája volt a gyorsabb, de persze a futamon ennél hosszabb stinteket kell majd teljesíteniük egy-egy keveréken.
A McLaren a Red Bull-lal ellentétben tehát a kemény gumin körözött a második szabadedzés utolsó fázisában, Norris átlaga ezeken hajszállal jobbnak bizonyult Verstappen közepes abroncsokon mutatott tempójánál.
Ki kell azonban emelni, hogy a hungaroringi aszfalt és a rekkenő hőség miatt a hosszabb etapokon jobban kiegyenlítődnek a tempóban jelentkező különbségek az egyes keverékek között. Emiatt láthattuk azt, hogy mindhárom opció használatban volt pénteken, még a versenyen várhatóan kevésbé favorizált lágy is, hiszen például Lewis Hamilton azon futotta a maga hosszú etapját.
Érdekes viszont az is, hogy mint arra a Red Bull-tanácsadó Marko rámutatott: bár a versenyszimulációk alapján a McLaren és köztük lehet nagy a csata a vasárnapi Magyar Nagydíjon, némileg előnyt jelenthet a számukra, hogy a wokingiaknál máris eggyel kevesebb friss szett kemény abroncs maradt. A Pirelli amúgy közzétette az FP2 után felhasználható gumik listáját, ez így fest a négy élgárdára vonatkozóan:
Az valóban látható a táblázatból, hogy ha a kemény lesz a preferált versenygumi vasárnap, akkor a McLaren (és a Ferrari) hátrányban lehet, míg közepesekből a Mercedesnél maradt eggyel kevesebb friss garnitúra – igaz, cserébe eggyel több lágyuk van. Egyelőre nehéz megmondani, melyik stratégia lesz a kifizetődő a hőségben, mindenesetre tavaly Verstappen közepes–kemény–közepes taktikával nyert.
Harcban lesz-e a Mercedes és a Ferrari?
Ami a Mercedest és a Ferrarit illeti: nem véletlenül nem rájuk, hanem a Red Bullra és a McLarenre fókuszáltunk eddig. A Mercedes ugyanis szemlátomást kevésbé érzi jól magát a kánikulában, mint két hete a hűvösebb Silverstone-ban, ezt George Russell és Hamilton is elismerte.
„Bár a hosszú etapunk nem rossz, nyers tempóból hátrányban vagyunk” – értékelt a hétszeres világbajnok, és szavait a számok is alátámasztják – igaz, a 39 éves versenyző pedig az említett módon a lágy gumikon körözött a szimulációja során. Russell viszont a közepeseken, és az átlaga néhány tizeddel elmaradt a Red Bulltól és a McLarentől.
A Ferrari számára a legfontosabb ezen a hétvégén, hogy felmérjék a barcelonai padlólemezük módosított verzióját, amelytől azt remélik, hogy megszüntethetik vele az előző versenyeken a tempós szakaszokon jelentkező pattogást. Pénteken ugyan voltak biztató jelek, de persze mint azt már előzetesen is elmondták Carlos Sainzék, nem feltétlenül a Hungaroring erre a jó mérce, hiszen lassabb nyomvonalról van szó.
A Ferrari az egyenesekben gyorsabb volt pénteken, ami egyfelől némileg kisebb szárnyra, másfelől feljebb tekert motorra utalhat. Sainz hosszabb etapja elmaradt még a Mercedesétől (Charles Leclerc-ről az FP2 első felében történt balesete miatt nincs ilyen adat), de érdemes hozzátenni, hogy hosszabb is volt a spanyol szimulációja, ami némileg magasabb üzemanyagszintről árulkodhat.
Leclerc említett autótörése, Verstappen gyorskörén történt megbicsaklása, valamint Norris kisebb megingása szintén a 4-es kanyarban, ahol a monacói eldobta a Ferrarit, azt mutatja, hogy nagyon trükkös a rekkenő hőségben a Hungaroringen vezetni ezeket az autókat: a mclarenes meg is jegyezte, hogy olykor a határon táncolnak. Nehéz tehát összerakni egy tökéletes kört, ez pedig az időmérőn okozhat még kavarodásokat a várt sorrendhez képest.
Az F1-es Magyar Nagydíj harmadik, utolsó szabadedzése 12:30-kor, az időmérő edzés pedig 16 órakor kezdődik – a teljes menetrend ide kattintva böngészhető.