Ha megpróbáljuk felvázolni a 2024-es F1-es idény eddigi részének legnagyobb csalódásait, Daniel Ricciardo idei szereplése mindenképpen a képzeletbeli ranglista elejébe kívánkozik.
Az ausztrál az évad első öt futamán látványosan szenvedett, az első pontjaira pedig egészen a flordiai derbi sprintjéig kellett várnia. Ezzel szemben a Visa Cash App RB másik versenyzője, Yuki Tsunoda élete formáját nyújtja: mostanáig három futamon és egy sprinten is eredményes volt, így 9 ponttal az egyéni tabella 11. helyén állomásozik.
Ricciardo egy félszezonnyi kihagyás után a tavalyi Magyar Nagydíjon tért vissza, majd a zandvoorti kézsérülés öt futamra újra kivonta a forgalomból, azonban a szakmai közvélekedés szerint mostanára a hátráltató tényezők ellenére is sokkal jobban kellene szerepelnie.
Bár a pilóta marketingértéke továbbra is megkérdőjelezhetetlen, arra ráadásul a faenzai csapat megújult szponzori portfóliójának tagjai igényt is tartanak, az elmúlt hetekben mégis elterjedt, hogy amennyiben nem javul a teljesítménye, megtörténhet, hogy a helyére tavaly sikeresen beugró Liam Lawson válthatja fel.
Mivel több forrás is azt sugallta, hogy a váltás akár már Imolában megtörténhet, a Formula.hu a Miami Nagydíjon a csapatfőnöki tisztséget az idei évtől viselő Laurent Mekiestől igyekezett tájékozódni Ricciardo helyzete felől. Mint megtudtuk: a formációnál továbbra is bíznak a korábbi nyolcszoros futamgyőztesben.
A csapat felelőssége is?
Ricciardót számos kritika éri az utóbbi időben, ezek egyike pedig az, hogy megkoptak a képességei, elfelejtett vezetni és az alkalmazkodókészsége sem a régi. Amikor a problémák forrásáról kérdeztük, Mekies kiállt a nyolcszoros nagydíjgyőztes pilóta mellett és rámutatott a csapat felelősségére, mondván, a VCARB-01 típusjelű versenygép nem fekszik az ausztrál vezetési stílusának és erre csak lassabban tudtak reagálni, mint kellett volna.
„Daniel idénye valóban lassabban indult, de alkalomadtán megtörténik, hogy egy autó kevésbé kedvez egy pilóta vezetési stílusának. Minden egyes évben látunk erre példát, a bokszutca minden részében, néha többször is egy évben. Azért, mert egy-egy fejlesztési csomagnak olyan a hatása, hogy a másik versenyző vezetési stílusa felé billenti a mérleget.”
„Nekünk eltartott egy ideig, amíg megértettük, hogy mit kell tennünk az autóval annak érdekében, hogy jobban megfeleljen Daniel igényeinek. Vannak dolgok, amiket gyorsan meg lehet érteni és vannak olyanok is, amelyekhez idő kell.”
„Még mindig többet kell tennünk annak érdekében, hogy olyan autó legyen alatta, amivel száz százalékosan tudja nyomni, ugyanakkor hangsúlyoznom kell azt, hogy ő maga is sokat tesz annak érdekében, hogy alkalmazkodjon ehhez az autóhoz” – fogalmazott a csapatfőnök.
Ricciardo idei legjobb produkciója a Miami Nagydíj sprintkvalifikációja és sprintje volt: a rajtrácson a negyedik helyet szerezte meg és a pozíciót meg is őrizte a leintésig. A hétvége folytatása újfent feledhetőre sikeredett, Mekies azonban hangsúlyozza: a pilótával kapcsolatban a külvilág nem látja a teljes képet, amely sokkal pozitívabb a gondoltnál.
„Mi nem áttörésként tekintünk arra, ami itt történt Miamiban, mert láttuk a fejlődést Szaúd-Arábiában, láttuk a fejlődést Ausztráliában, Japánban és Kínában is. Ez a sprinteredmény valóban remek és az eddigi legjobb, bennünket azonban nem lepett meg.”
„Annak persze örülünk, hogy végre a világ is látott valamit a fejlődésből” – mondta a francia szakvezető, aki megerősítette: a csapat folyamatosan, a szokásosnál is nagyobb körültekintéssel elemzi az adatokat, hogy minél gyorsabban megszüntethessék azokat a tényezőket, amelyek akadályozzák Ricciardót.
Tízből tíz pontot ér a Ricciardo–Tsunoda kombó?
Míg Ricciardo az idény kellemetlen meglepetése, addig Tsunoda produkcióját a kellemes színfoltok közé kell sorolni. A japán pilóta teljesítményéről Mekies is elismeréssel beszélt és „meggyőzőnek” titulálta azt:
„Yuki eddig minden F1-es évében fejlődött és mit csinál most? Nos, egy újabb lépést tesz előre, mégpedig talán az eddigi legnagyobbat. Roppant meggyőző, amit eddig csinál idén és ahogyan végig nyomta az ausztráliai és japán hétvégét, az arról árulkodik, hogy szuper magas szinten van.”
„Azok olyan hétvégék voltak, amikor semmilyen kritika nem érhette őt az első edzés első körétől kezdve egészen a futam leintéséig. Nagyon komoly a teljesítménye és folyamatosan javul, nekünk pedig olyan körülményeket kell teremtenünk, hogy támogatni tudjuk őt ebben. Biztos vagyok abban, hogy még jobbá válik és abban is, hogy a legjobb Yukit még nem láthattuk” – mondta a csapatfőnök.
Mekies szerint az idény hatodik futama magasságában túlságosan korai lenne a 2025-ös versenyzői összeállításról beszélni. Amikor arról kérdeztük a szakvezetőt, hogy tízes skálán hány pontot adna a jelenlegi párosításnak, az évad eddigi részében nyújtott felemás teljesítmény fényében mindenképpen meglepő választ kaptunk:
„Őszintén mondom, úgy gondolom, hogy ez a páros a mi csapatunk számára egy tízest ér. Nagyon, nagyon sok van bennük. Az egyik pilóta lassabban kezdte az idényt, a másik pedig szupergyorsan. Meggyőződésem, hogy hamarosan azt fogjuk látni, hogy mindketten kihozzák magukból a legjobbat. Keményen dolgoznak, hajszolják egymást és ez előre viszi a csapatunkat is” – mondta a konstruktőri tabella 6. helyén állomásozó Visa Cash App RB főnöke.
Hamarosan érkezik a Mekies-interjúnk második része, amelyben a szakvezető a csapatnál lezajlott és jelenleg is zajló változásokról, a Red Bullal szorosabbra fűzött technológiai kapcsolatról, valamint a célkitűzésekről is beszélt.