Három nagydíj elteltével a Red Bull vezeti a konstruktőri világbajnoki értékelést 2024-ben a Formula-1-ben, megelőzve a Ferrarit és a McLarent, és eddig összesen hét istálló mondhatja el magáról, hogy pontot szerzett a szezonban.
De vajon hogyan fest a jelenlegi állás az előző év eleji helyzethez képest? Megnéztük, hogyan állt 2023-ban az első három nagydíj után a csapatok vb-tabellája – a közvetlen összehasonlítást pedig az is segítette, hogy egy éve is Bahrein, Szaúd-Arábia és Ausztrália adott otthont a nyitó triplának:
No. | Csapat | Pontszám | 2023 pontok | Diff. | 2023 hely. | Diff. hely. |
1. | Red Bull | 97 | 123 | -26 | 1. | = |
2. | Ferrari | 93 | 26 | +67 | 4. | +2 |
3. | McLaren | 55 | 12 | +43 | 5. | +2 |
4. | Mercedes | 26 | 56 | -30 | 3. | -1 |
5. | Aston Martin | 25 | 65 | -40 | 2. | -4 |
6. | Visa RB | 6 | 1 | +5 | 9. | +3 |
7. | Haas | 4 | 7 | -3 | 7. | = |
8. | Williams | 0 | 1 | -1 | 10. | +2 |
9. | Stake | 0 | 6 | -6 | 8. | -1 |
10. | Alpine | 0 | 8 | -8 | 6. | -4 |
Természetesen a világbajnoki pontverseny állását az erőviszonyok mellett erősen befolyásolja egy-egy kaotikusabb verseny vagy váratlan kiesés: tavaly épp a melbourne-i futam hozott meglepő és ezáltal sokak számára kiugró eredményeket, míg a Red Bull valós produkcióját idén árnyékolja be Max Verstappen múlt vasárnapi nullázása.
Mindenesetre az kijelenthető, hogy a Red Bullt leszámítva jelentősek voltak a mozgások az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest. A Ferrari például óriásit fejlődött, hiszen 67-tel több pontot gyűjtöttek már 2024-ben három futam alatt, mint 2023-ban, de látványos a tavalyi idényt harmatosan kezdő McLaren előretörése is, valamint a Visa Cash App RB is erősebben indított, mint elődje, az AlphaTauri – helyezések tekintetében ez utóbbi javult a legtöbbet.
Cserébe persze vannak visszaesők is: a Mercedes egy, a tavaly az idényt második erőként kezdő Aston Martin pedig három pozícióval áll hátrébb, mint 12 hónappal ezelőtt, ráadásul pontok terén is jóval ínségesebb eddig az idei termésük. A legnagyobb zuhanást persze az Alpine könyvelheti el, amely a tavalyi hatodik helyezése után most a sereghajtó pozíciót foglalja el egyelőre.
Ami még szembetűnő, hogy míg tavaly három nagydíj elteltével már mind a tíz csapat rendelkezett világbajnoki ponttal, most csak hét istálló mondhatja el ezt magáról. Ez egyfelől a 2023-as kaotikus Ausztrál GP-nek tudható be, másfelől annak a tendenciának, amire már többen is utaltak az előző hetekben: szemlátomást kettészakadt az F1-es mezőny, így az öt topcsapat hibái nélkül az „alsóházhoz” tartozó alakulatoknak és pilótáknak még nehezebbé vált a pontgyűjtés.