DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Tényleg fogható-e a Red Bull Bahreinben?

Egy körön sebezhetőnek tűntek Max Verstappenék a csütörtöki F1-es edzésen, és bár a hosszabb etapja a címvédőnek volt a legjobb, egyelőre fölénynek nincs nyoma.

Alig egy héttel ezelőtt, a bahreini teszt első napja után sokkban volt a Formula-1-es társadalom, amikor Max Verstappen 1,1 másodperces előnnyel végzett az élen. A második és harmadik napon aztán már árnyaltabbá vált a kép, mindenekelőtt a tesztet leggyorsabbként záró Ferrari által, de így is általános volt a vélekedés, hogy a Red Bull a mezőny előtt jár – a kérdés csak az volt, hogy mennyivel.

Nos, ennek megválaszolásához a szezonnyitó Bahreini Nagydíj csütörtöki szabadedzései sem vittek közelebb. Olyannyira nem, hogy a köridőlistán még csak nem is a regnáló világbajnok alakulat volt a legjobb: Verstappen váratlanul csak a hatodik helyet csípte el az esti körülmények miatt a kvalifikáció és a futam szempontjából sokkal relevánsabb második szabadedzésen, hátránya ráadásul közel fél másodperc volt az élen végző Lewis Hamiltonnal szemben. A Mercedes, a Ferrari, az Aston Martin és a McLaren is megelőzte egy körön a Red Bullt.

f1-redbull-bahrein-day1

Hova tűnt a Red Bull tempója?



A csütörtöki váratlan eredmények egyik vetülete, hogy hova lett a Red Bull egyértelműnek látszó fölénye. Helmut Marko, a bikák F1-es tanácsadója nem aggódta túl a helyzetet, szerinte a versenytempó terén még mindig az RB20-as a legjobb (ez így is van, később visszatérünk rá), egyébként pedig a teszthez képest némileg hűvösebb idő és nagyobb szél az, ami megbonthatta a Red Bull egyensúlyát. „A könnyed tesztnek vége” – summázott Marko.

Verstappen egy másik aspektusra is felhívta a figyelmet: a holland szerint a riválisok már jobban feltekerték a motorjukat a csütörtöki FP2-n, mint ők. Ezzel egyetértett amúgy a rivális Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff is, aki az Auto Motor und Sport szaklapnak valóban arról beszélt, hogy a szimulációik alapján ők némileg nagyobb motorteljesítménnyel köröztek csütörtök este, mint néhány ellenfelük. Mindenesetre az így is leszűrhető, hogy a Red Bull azért megingatható, főleg egy körön.

 

Mitől javult fel a Mercedes?

A meglepő sorrend másik olvasata természetesen az első két helyet kisajátító Mercedesek váratlan remeklése. A teszt után „jobb alapokról” beszéltek az Ezüst Nyilaknál, de Hamiltonék is elismerték csütörtökön: meglepetésként, „sokként” érte őket, hogy ennyire elöl szerepeltek az eredménylistán – még ha George Russell-lel egyetértésben azt is hozzátette a hétszeres világbajnok, hogy a Red Bull azért a versenyetapokon még előttük jár.

f1-mercedes-bahrein-day1

De minek köszönhető a Mercedes szárnyalása? Nos, a helyzet az, hogy az előző néhány évhez hasonlóan még magának a csapatnak sincs erre biztos és konkrét válasza. Ami biztosnak látszik a helyszíni szakírók megfigyelései alapján, hogy a W15-ös eleje sokkal kevésbé pattogott a féktávokon, mint egy hete a teszten, ami az AMuS szerint egy lágyabb futómű-beállításnak tudható be. „A 12-es kanyarban még így is jelentkezik, és ahogy nő a tapadás, visszajöhet még néhány helyen” – jegyezte meg a pattogás kapcsán Wolff.

 

Váratlan fő üldöző a versenyetapokon

A Red Bullt tehát egy körön a másik négycsapat mindegyike megelőzte csütörtökön, a versenyszimulációk terén viszont már kirajzolódott az, amit várhattunk és amiről Marko, valamint egyébként Wolff és a Ferrari-csapatfőnök Frederic Vasseur is beszélt: a hosszabb etapokon még mindig Verstappenék jelentik az etalont.

A The Race összegzése szerint a háromszoros világbajnok 1:36,71-es átlagot produkált a C3-as lágy abroncsokon a második szabadedzésen teljesített hosszabb etapja során. A Red Bull számára további bizakodásra okot adó adat, hogy ehhez a csapattárs Sergio Perez került a legközelebb 1:36,82-es átlaggal – nem véletlen, hogy még Marko is megdicsérte a mexikói eddigi produkcióját.

f1-mclaren-bahrein-day1

Ami viszont érdekes, hogy a két Red Bull mögött Oscar Piastrié és a McLarené volt a harmadik legjobb versenyszimuláció a Bahreini Nagydíj első napján – ráadásul az 1:36,89-es időátlag még lőtávon belül is van a címvédőkhöz képest. A wokingiak erős versenyetapja meglepő a tesztek után, ahogy Lando Norris nem is tudott ilyet teljesíteni különböző műszaki nehézségek miatt, Piastrinál pedig kifejezetten jelentős gumikopás mutatkozott. A csütörtöki adatok alapján mégis jobb helyzetben lehet a vártnál a McLaren – még ha a Motorsport.com elemzése szerint gyanús is, hogy az ausztrál némileg kevesebb üzemanyaggal futhatott a többiekhez képest.

A versenyszimulációs átlagok a C3-as gumin a The Race számításai szerint:

Verstappen Red Bull 1m36.71s
Perez Red Bull 1m36.82s
Piastri McLaren 1m36.89s
Russell Mercedes 1m37.05s
Hamilton Mercedes 1m37.10s
Norris McLaren 1m37.12s
Leclerc Ferrari 1m37.13s
Sainz Ferrari 1m37.29s
Alonso Aston Martin 1m37.29s
Ricciardo RB 1m37.68s
Stroll Aston Martin 1m37.72s
Bottas Stake 1m37.72s
Hulkenberg Haas 1m37.79s
Albon Williams 1m37.95s
Gasly Alpine 1m38.02s

A Mercedesnél 1:37,0-1:37,1-es versenyátlagokat láthatunk, ami hajszállal ugyan, de jobb a Ferrariénál is, akiket a többség második erőnek várt a téli tesztet követően. A Scuderia egyelőre visszafogottan teljesített csütörtökön, maguk a pilóták, azaz Carlos Sainz és Charles Leclerc is óvatosan értékelt: a spanyol szerint többé-kevésbé ott vannak, ahova várták magukat, míg a monacói arról beszélt, hogy nem érték kellemetlen meglepetések őket, bár kellemesek sem. Könnyen lehet, hogy a Ferrariban maradt még tartalék, főleg egy körön, de a csütörtökön látottak alapján egyáltalán nem biztos, hogy könnyű lesz megszilárdítaniuk az első számú üldöző szerepkörét.

f1-ferrari-bahrein-day1

Ráadásul a Mercedes és a McLaren mellett még akár az Aston Martin is fenyegetheti ezt a pozíciójukat: Fernando Alonso mindkét edzésen meglepően jó egykörös iramot diktált – igaz, a versenytempó tekintetében viszont az övé volt a legharmatosabb az élcsapatok közül. Viszont beszédes, hogy még az Aston is szűk fél másodperces körönkénti átlagon belül volt a Red Bullhoz képest, azaz egyelőre reménykedhetünk, hogy talán még sincs akkora fölénye az energiaitalosoknak, mint hihettük – jóllehet, a valóságra csak ma és holnap derül majd fény.

 

Az alsóház

Nem véletlenül fogalmaztunk úgy az Astonnál, hogy a topcsapatok közül a leghaloványabb produkció az övék volt a hosszabb etapokon, hiszen az eddig említett öt istálló mögött jelentős, újabb közel fél másodperces szakadék tátong a mezőny második feléig.

f1-visa-rb-bahrein-day1

Ahol viszont a várakozásoknak megfelelően a Visa RB tűnik a legpotensebb alakulatnak: Daniel Ricciardo 1:37,68-as versenyszimulációja arra utal, hogy a faenzai csapat vezetheti az „alsóházat” – igaz, ahogy arra a Motorsport.com rámutatott: Logan Sargeant futott egy ennél erősebb hosszabb etapot, amely azonban kevesebb körig tartott, mint a riválisoknál, így feltételezhetően kevesebb üzemanyag volt az amerikai Williamsében.

A Visa Cash App RB mögött viszont elképesztően szoros a küzdelem a Stake, a Williams és a vártakhoz képest korántsem annyira elveszettnek tűnő Haas között, az Alpine-nál pedig jogosnak tűnnek a félelmek: nem jelentős különbséggel, de valóban úgy fest, hogy akár a sereghajtó pozícióba csúszhattak hátra a franciák.

Az F1-es Bahreini Nagydíj időmérőjét magyar idő szerint 17 órától rendezik, a futam pedig szombaton 16 órakor rajtol.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: