DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

Kik kaphatnak F1-es ülést 2024-ben?

Az élcsapatoknál szinte mindenkinek szerződése van 2024-re, az alsóházban viszont számos hely kiadó: kik pályáznak legjobb eséllyel egy ülésre?

A konstruktőri bajnokság első hat helyezettjének 12 ülése közül csak egynek a sorsa nem dőlt még el hivatalosan, ez pedig nem más, mint Lewis Hamilton Mercedese, hiszen a hétszeres világbajnok még nem hosszabbította meg idén lejáró szerződését – de túl nagy összeggel nem mernénk fogadni arra, hogy ez nem fog megtörténni a közeljövőben. Az alsóházat alkotó négy csapat nyolc pilótája közül viszont mindössze kettő, Valtteri Bottas és Alexander Albon rendelkezik szerződéssel 2024-re, valamint a csapatoktól érkező nyilatkozatok alapján még egy versenyző, Nico Hülkenberg maradása borítékolható. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy a fennmaradó öt ülésre kik pályázhatnak a legjobb eséllyel a jelenlegi „tulajdonosaikon” kívül.

Mick Schumacher – Williams

A Haasnál töltött két szezonja során csak felvillanásai voltak a hétszeres világbajnok legenda fiának, s a néhány valóban szép eredményt háttérbe szorította a számos autótörés és a csapatvezetéssel való konfliktus. Amikor távozni kényszerült az amerikai istállótól és egyúttal a Ferrari kötelékéből, a Mercedes és Toto Wolff dobott neki mentőövet, s azóta a csapat elmondása szerint rendkívül hasznos munkát végez a szimulátorban – ő pedig nem is tagadja, hogy a célja, hogy 2024-ben visszatérhessen a mezőny állandó tagjai közé.

wolff-schumacher



Erre a legjobb esélyt a Williams jelentheti a számára, ahol Logan Sargeant egyelőre messze elmarad a várakozásoktól, s mivel a Mercedes szállítja a motorokat a grove-iak számára, ez javíthatja a fiatal német esélyeit. Ráadásul nem is példátlan, hogy Toto Wolff üléshez segíti a védenceit, ebből korábban Esteban Ocon és George Russell is profitált.

Alex Palou – ex-AlphaTauri

A harmadik IndyCar-bajnoki címe felé száguldó és a McLaren kötelékéből botrányos körülmények között távozó spanyol versenyző bevallottan szeretne az F1-be igazolni, s mivel immár 26 esztendős, túl sokat nem is várhat erre. Ha a Red Bull olyan pilótát keres a jövőre már nem AlphaTauri névre hallható istálló egyik ülésébe, akivel később potenciálisan a nagycsapatnál is számolhatnak, Palou ideális jelölt lehet, de a Williamsszel is szóba hozták a tengerentúlon szenzációsan szereplő spanyolt.

palou-toronto-2

Az már más kérdés, hogy megérné-e a grove-iakért megszakítani a pazarul alakuló amerikai karriert, Palou mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy nem akar mindenáron az F1-be kerülni, csak ha úgy érzi, hogy megfelelő az ajánlat. Márpedig ha ezt komolyan gondolta, akkor a Williams éppúgy nem megfelelő opció, ahogy az amerikai Haas sem – az AlphaTauri viszont hiába kiscsapat, a Red Bull-kapcsolat megérheti vállalni a kockázatot.

Alex Palou helyzetéről korábban itt írtunk.

Liam Lawson – ex-AlphaTauri

A Red Bull nevelőprogramjának elsőszámú növendéke s sorok írásakor pontegyenlőséggel ugyan, de vezeti a Super Formula pontversenyét az eddigi hat futamból hármat megnyerve, s ha sikerülne megszereznie a bajnoki címet, azzal felteheti a koronát összességében nagyon impresszíven alakuló juniorkarrierjére – amibe a formulaautós remeklés mellett egy DTM-bajnoki ezüstérem is belefért még 2021-ben.

lawson-sf-1

Ha lesz üresedés az Red Bull második csapatánál 2024-re, a 2019 óta a nevelőprogramba tartozó új-zélandi ideális jelöltnek tűnik az utódlásra, s esélyeit az is javíthatja, hogy a Junior Team presztízsét alaposan megtépázta, hogy az energiaitalosok az elmúlt négy szezonban csak egyetlen fiatalt hoztak fel az F1-be, miközben Verstappen mellé és az egyik AlphaTauriba is „külsőst” kellett ültetniük – s hiába Red Bull-nevelés, Daniel Ricciardo sem felel meg az AlphaTauri-étosznak.

A Liam Lawsont bemutató cikkünk itt olvasható.

Antonio Giovinazzi – Haas

Már Nyikita Mazepin kényszerű távozásakor is szóba hozták a Haas ülésével a 29 esztendős olasz versenyzőt, majd tavaly szabadedzéseken is szerepelt az amerikaiak színeiben, ám egy rosszkor érkező hiba voltaképpen megpecsételte a 2023-as visszatérést. Azóta viszont nagyot nőtt Giovinazzi ázsiója, hiszen a Ferrari Le Mans-i győzelmének vezéralakja volt, így nem csoda, hogy fel-felmerül a neve a Formula–1-es pletykákban is.

ferrari-hyper

Ha valahol lehet esélye a visszatérésre, az a Haas, ahol a Ferrarival való szoros kapcsolat mellett az is Giovinazzi kezére játszhat, hogy Günther Steiner többször határozottan kijelentette, hogy nem kíván újoncokat alkalmazni. Márpedig ha rutinos versenyzőt keres a várakozásokon alul teljesítő Magnussen helyére, a friss Le Mans-győztes ideális választásnak tűnik.

Theo Pourchaire – Sauber

Hosszú évek óta a legígéretesebb fiatal versenyzők között tartják számon a Sauber-akadémia „csúcstermékét”, akit Frederic Vasseur már évekkel ezelőtt az F1-be akart hozni. A 20. születésnapját épp holnap, augusztus 20-án ünneplő francia versenyző F4-es bajnoki címek után lett 2020-ban a mezőny legfiatalabbjaként ezüstérmes az F3-ban Oscar Piastri mögött, majd egy évvel később szintén a rajtrács legifjabb tagjaként ötödik lett az F2-ben.

pourchaire-2023-bahrein

Az egyetlen csalódás az volt vele kapcsolatban, hogy tükörsima vereséget szenvedett 2022-ben a nála alacsonyabban jegyzett Felipe Drugovichtól a Formula–2-ben, idén viszont nagyon érett versenyzéssel vezeti a tabellát: egyetlen pole és győzelem, még egyaránt a szezonnyitóról, viszont számos dobogója és folyamatos élmezőnybeli szereplése arról tanúskodik, hogy készen áll az F1-re. A kérdés már csak az, hogy mennyire ragaszkodik a Sauber Zhouhoz és a mögötte álló csomaghoz – vagy esetleg előfordulhat-e, hogy idő előtt megköszönik Bottas munkáját…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: