A „Crashgate” néven elhíresült, pontosan tíz évvel ezelőtti történet nagyon szerteágazó és komoly hatással volt a 2008-as világbajnoki cím végső kimenetelére is. Ahogy emlékezhetünk rá, a csapatvezető Flavio Briatore és Pat Symmonds előre megbeszélte a Renault akkori, meglehetősen alulteljesítő második számú versenyzőjével, Nelson Piquet Juniorral, hogy pontosan mikor csapja falhoz az autóját.
A mesteri, de természetesen illegális terv a szabályoknak azt a kisebb hibáját használta ki, hogy akkoriban, ha beküldték a biztonsági autót a pályára, eleinte lezárták a bokszutcát és csak később kaptak engedélyt a pilóták a kerékcserére és a tankolásra. Felipe Massa az élről az utolsó helyre esett vissza, ennek is köszönhette, hogy év végén egyetlen ponttal elbukta a világbajnoki címet.
Mivel a mezőny hátsó feléről rajtoló Fernando Alonso addigra már megejtette bokszkiállását, értelemszerűen az élre került. Onnantól ezt a pozíciót ki sem engedte már a kezéből és megnyerte a versenyt, amivel egy közel kétéves nyeretlenségi sorozatot zárt le a Renault, csak éppen nem tiszta eszközökkel.
Az ifjabb Piquet tálalt ki közel egy évvel később, amikor a franciák gyári istállója meneszteni akarta (természetesen menesztette is, ezek után végképp) rettentő gyenge teljesítménye miatt. A bosszú célba talált, azonban kicsit visszafelé is elsült, mert „a csapatát eláruló” Piquet-vel utána már senki nem is akart szóba állni az F1-es paddockban, így ottani karrierje véget ért.
Az utólagos, hatalmas balhé miatt a legtöbben nem tekintenek szabályos győzelemként Alonso sikerére, a vizsgálatok azonban azt bizonyították, hogy a kétszeres világbajnok semmit nem tudott a cselszövésről, bár természetesen hasznot húzott belőle. Hogy ne lenne legitim a győzelme? Erről hallani sem akar.
„Hogy nem lenne jogos a 2008-as győzelmem? Ez is egy értelmezés. Számos olvasata van annak, hogy nyerhetünk meg egy versenyt. A csattanás még a verseny elején történt és az autóm remekül teljesített. Egyetlen hibát sem vétettem, úgyhogy én normális győzelmemnek számolom ezt a sikert” – nyilatkozta Fernando Alonso a BBC-nek.
Ezzel a kis trükkel nyerte meg a futamot a tizenötödik helyről a Renault versenyzője, ám a sors annyiból kárpótolta a spanyolt, hogy a következő helyszínen, Fujiban ismét a dobogó tetejére állhatott fel, csapattársa segítsége nélkül is. A szövevényes ügy mindenesetre tíz év után sem merült feledésbe, amikor Alonso (vélhetően) utolsó Szingapúri Nagydíjára készül.