DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 14. vasárnap
Retro

Retro – Csalás reflektorfényben

Ha nem robban ki egy évvel később az F1-történelem egyik legnagyobb botránya, a 2008-as Szingapúri Nagydíjat akkor is az évtized legemlékezetesebb futamai közt emlegetnénk... Szeptember 28-án történt.

A Formula-1 történetének 800. versenye, az első villanyfényes F1-es futam, az első Szingapúri Nagydíj az elmúlt évtized egyik legemlékezetesebb futama volt – a szűk egy évvel későbbi botrány kirobbanása előtt is, hiszen maga a verseny is számos emlékezetes mozzanatot tartogatott. Magát a Crashgate néven elhíresült versenymanipulációs botrányt nemrég felidéztük a rovatban (amit ide kattintva meg is találhattok), így ezúttal nem ezzel, hanem magával a futammal foglalkozunk.

Az időmérő edzés legnagyobb vesztese Fernando Alonso volt, aki a második és a harmadik szabadedzésen is a leggyorsabb volt, ám autója a Q2 elején cserbenhagyta – ekkor úgy tűnt, a spanyolnak ekkor sem lesz esélye megszerezni szezonbéli első dobogóját. Ezt követően Felipe Massáé lett a pole-pozíció, majd mögötte a többi, a bajnoki címért még versenyben lévő pilóta, Hamilton, Raikkönen és Kubica következett.

Miután Hamilton egyetlen pont előnnyel érkezett Szingapúrba, a helyzet nagyon egyszerű volt a pontversenyt illetően: ha Massa előtte végez, átveszi a vezetést az összetettben. A verseny első szakaszában minden esély meg is volt erre, hiszen a brazil magabiztosan vezetett Hamilton, Raikkönen, Kubica és a két héttel korábban Monzában az egész világot sokkoló Toro Rosso-pilóta, Sebastian Vettel előtt.

A fordulópontot Nelson Piquet balesete hozta, melynek következtében pályára kellett küldeni a safety cart, s sokan a bokszba hajtottak tankolni – Rosberg és Kubica azonban még azt megelőzően, hogy a boksz kinyitott volna, ám nem volt választásuk, mivel már nem maradt kellő mennyiségű üzemanyag az autójukban. A legjobban Piquet csapattársa, Fernando Alonso járt, aki még a baleset előtt teljesítette első kiállását, a legrosszabbul pedig Felipe Massa, aki a kiengedőrendszer hibája miatt idő előtt elindult, s magával rántotta a tankolócsövet.

A Ferrari szerelői a bokszutca végére rohantak, ahol nagy nehezen leválasztották az autóról a beragadt csövet, így Massa végül visszatérhetett a pályára, ám ekkor már késő volt. A brazil a mezőny legvégére esett vissza, miközben az élen a Rosberg, Trulli, Fisichella, Kubica, Alonso sorrend alakult ki. Ez az ötödik hely azonban valójában első pozíciót jelentett a spanyol számára, hiszen Rosbergre és Kubicára büntetés várt a lezárt bokszutcába való behajtás miatt, Trullinak és a Force India első pontjairól ábrándozó Fisichellának pedig még hátra volt a kötelező kiállása.

Massa eközben reménytelen (és eredménytelen) küzdelmet folytatott azért, hogy legalább a pontszerzők közé visszaverekedje magát. Hamilton számára riválisa balszerencséje után egyértelmű volt a feladat: ha Alonsót nem is kaphatja el, meg kell próbálnia minél több pontot szerezni. A spanyolon kívül a két Red Bull, Webber és Coulthard esett még túl a kiálláson a bokszutca lezárása előtt, ám az ausztrál váltóhiba miatt kiesett, míg a skót második kiállása után több pozíciót bukott.

Végül a harmadik helyen zárta a versenyt az ekkor még szerencsésnek tűnő Fernando Alonso, valamint a büntetése ellenére a dobogóra álló Nico Rosberg mögött – nagy segítségére volt ebben többek közt Giancarlo Fisichella, aki egyetlen kiállásáig feltartotta a mezőnyt maga mögött. A négy bajnoki éllovas közül egyedül a brit szerzett pontot, Massa elrontott tankolása, Kubica büntetése, Raikkönen pedig verseny végi balesete miatt nullázott, így Hamilton 7, 20, illetve 27 pont előnyben volt már az említettekkel szemben, sőt a címvédőt még Nick Heidfeld is megközelítette egyetlen pontra.



alonso_2008_sing_d

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: