DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

24 év után leggyorsabb a Honda - Monzai statisztikák

Minek örülhetett a Haas, miért számít különlegesnek az unalmasnak tűnő Rosberg-Hamilton-Vettel dobogó, és mit ért el a Force India, amit korábban még soha? Az Olasz Nagydíj statisztikai összefoglalójából kiderül!

Nico Rosberg 21. futamgyőzelmét szerezte, ami egyúttal 50. dobogós helyezését is jelentette - ez utóbbi tekintetében pedig beérte Jenson Buttont. 2009 óta ez volt az első Olasz Nagydíj, amit nem a pole-pozícióból nyertek meg.

Csapattársa, Lewis Hamilton újabb rekordok beállítására készült, de végül ez csak szombaton sikerült neki, amikor megszerezte ötödik pole-pozícióját Monzában - ennyit pedig korábban csak Juan Manuel Fangio és Ayrton Senna tudott. A brit vasárnap zsinórban harmadik futamgyőzelmét arathatta volna a pályán, amire eddig csak egyetlen versenyző volt képes: Fangio 1953 és 1955 között. Végül most sem sikerült ezt megismételni, miután Hamilton elrontotta a rajtot, és idén már harmadszor veszített legalább öt pozíciót az első kör végére.

Idén egyébként is meglepően sok helycsere történik az élen az első körben: az eddigi 12 olyan futamból, amely nem biztonsági autó mögül indult, 8 esetben sem a pole-ból rajtoló pilóta fejezte be leggyorsabban a nyitókört.

Dppi_00116014_867



Hamilton azért 98. dobogójával megelőzte Fernando Alonsót az örökranglista harmadik helyén, 181. Mercedes-motorral történő rajtjával pedig immár ő az a versenyző, aki a legtöbb F1-es futamon állt rajthoz egy bizonyos motorgyártó termékével.

Rosberg és Hamilton eddig összesen 38 alkalommal sajátították ki az első rajtsort a Mercedesszel, és ezek során mindketten ugyanannyiszor, 19-19 alkalommal álltak a pole-ban.

A Mercedes elmondhatja magáról, hogy három egymást követő Olasz Nagydíj is úgy zajlott le, hogy azok minden egyes körében az ő autóik álltak az élen. Egyetlen más csapat sem ért még el ilyen a pályán korábban.

Sebastian Vettel a 66. monzai F1-es nagydíjon a Ferrari 66. monzai dobogóját szerezte. A német az Európa Nagydíj óta először állhatott fel a pódiumra, hat futamon át tartó ínséges időszaknak véget vetve.

Rosberg, Hamilton és Vettel már 13. alkalommal álltak együtt a dobogón bármilyen sorrendben, ezzel beállították a leggyakoribb dobogós hármas rekordját. Vettel, Webber és Alonso szintén 13 alkalommal ünnepelhettek együtt.

Dppi_00116014_833

Különös dolog történt, miután Fernando Alonso a 49. kör végén a bokszba hajtott, hogy tényleg csak a szórakozás kedvéért szuperlágy gumikat vételezzen: megfutotta a leggyorsabb kört a McLaren-Hondával. Ez a csapat minden tagja számára különleges eseménynek számított, hiszen Alonso a 2013-as Abu Dhabi Nagydíjon, a McLaren a 2013-as Malajziai Nagydíjon, a Honda-motor pedig az 1992-es Portugál Nagydíjon jegyzett utoljára leggyorsabb kört. Azon a 24 évvel ezelőtti futamon Senna szintén egy McLaren-Hondát vezetett, a japán motorgyártónak ugyanis az azt követő két évtizedben sem beszállítóként, sem gyári alakulatként nem sikerült már ilyen részsikert elérnie.

Felipe Massa az előző két évi monzai dobogója után most csak 9. lett, de így is ez a legjobb eredménye a májusi Spanyol Nagydíj óta. A brazil mindazonáltal tíz éve, 2006-ban ért célba ilyen gyenge pozícióban az olasz pályán.

Sergio Perezt már zsinórban a harmadik éve a legjobb nyolc között intették le Monzában. De ennél jóval nagyobb horderejű, hogy a Force India az elmúlt három versenyt kettős Q3-as részvétellel és kettős pontszerzéssel zárta, ilyen pedig még sohasem történt a csapattal fennállása óta.

Dppi_00116014_488

Esteban Gutierrez első alkalommal juttatta be az újonc Haast a Q3-ba, ahol a 10. pozícióban végzett. Érdekesség, hogy Romain Grosjeannak volt már ugyan egy ennél jobb, 9. rajthelye Bahreinben, ott azonban még a szezon elején megbukott kieséses rendszer szerint bonyolították az időmérőt, abban pedig csak a Q2 első nyolc helyezettje jutott be az utolsó körbe.

Az Olasz Nagydíj 39 bokszkiállást hozott, a 2005-ös 47 óta nem volt ilyen sok szervizelés ezen a versenyen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: