DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
WEC

LMP1: A Toyota győzelme nem verseny volt

Már előzetesen is sokan tartottak attól, hogy a Toyota fölénye akkora lesz Le Mans-ban, hogy nem marad izgalom. A rivális Rebellion pilótája szerint ez egy rendkívül unalmas felvonulás volt.

Neel Jani már tizedszer indult a Le Mans-i 24 órás viadalon, de elmondása szerint messze ez volt a legunalmasabb az eddigiek közül. Előre lehetett sejteni, hogy a hibrid-Toyotáknak nem lesz igazi ellenfele a technológiai fölényük miatt. Ez így is történt, néhány hibával együtt is több, mint tíz kört vertek az LMP1-es riválisokra, akik nélkülözték a hibrid-hajtást.

A japánok ki is használták azt, hogy az Audi és a Porsche távozásával valódi fenyegetés nélkül maradtak és végül (az egyébként kiválóan vezető) Fernando Alonso által fémjelzett 8-as Toyota megnyerte a viadalt. Lőtávolon kívül volt a testvérautó is, de azért a második helyet egészen könnyedén csípte meg, a harmadik és negyedik helyen végző Rebellionok pedig tizenkét, illetve tizenhárom kör lemaradást szedtek össze.

Akkora volt a Toyoták fölénye, hogy egy óra elteltével máris egy perc tíz másodperces előnyre tettek szert az akkor harmadik helyen futó, 17-es rajtszámú SMP Racing versenyautójával szemben, a harmadik órában pedig már le is körözték az orosz istálló gépét.

Valódi rivális nélkül csak egy győzelmi körmenet volt?


Az egyes rajtszámú Rebellionnál Bruno Senna, Andre Lotterer és Neel Jani osztoztak a vezetési feladatokon. Érdekes módon, nem is a tiszta pályán futott körök közti különbséget emelte ki a svájci, hanem a forgalomban való autózásnál volt nagy differencia.

„Amikor senki nem került az útunkba, nagyjából két másodperccel voltunk körönként lassabbak a Toyotáknál, a probléma akkor kezdődött, amikor forgalomba keveredtünk. A hibridek sokkal rugalmasabbnak mutatkoztak a lekörözéseknél. Az egyenesekben sokkal jobban tudtak variálni az energiafelhasználásnak köszönhetően” – nyilatkozta Neel Jani a Motorsport.com szakoldalnak.

„A legjobb köreink és az átlagos köreink között nagyon széles a spektrum, a hibrideknél viszont jóval egyenletesebb. Ez volt eddigi itteni versenyeim legunalmasabbja. Az utóbbi öt évben hihetetlenül izgalmas futamokat éltünk át itt, ilyen időközönként egy unalmas viadal belefér.”

„A Toyotánál mindenki boldog (hogy húsz próbálkozás után végre először megnyerték Le Mans-t), de végső soron ez nem is igen volt verseny. Ez egy győzelmi felvonulás volt, amit előre lehetett tudni. A Rebellion végsebessége nem volt éppen a csúcson, az LMP2-es autóké jobbnak mutatkozott, az egyenesek végén sokszor visszaelőztek. Ez még egy autópályán is kicsit bosszantó. Forgalomban 10-12 másodpercet vesztettünk a Toyotákkal szemben, ha szerencsénk volt, akkor csak hármat-négyet. Nagyobb végsebességre van szükségünk” – panaszkodott Neel Jani.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: