Köszönjük az egésznapos figyelmeteket, bízunk benne, hogy tetszett a verseny, és hasznosnak bizonyult számotokra a szöveges közvetítésünk! Jó pihenést mindenkinek!
15:00 A 83. Le Mans-i 24 órás győztesei Nick Tandy, Earl Bamber és Nico Hülkenberg a #19-es Porsche volánja mögött!
14:55 Öt perc van hátra, Nico Hülkenberg az utolsó előtti kört teljesíti a #19-es autó volánja mögött, hogy az elmúlt időszak talán legmeglepőbb Le Mans-i győzelmét arassa a Porsche harmadik autójával, mely körülbelül az 5-6. helyen állt az esélyességi listán a verseny előtt. Két teljesen újonc és egy LMP-újonc versenyzővel tökéletes munkát végeztek, s a nagy öregek helyett perceken belül ők szerezhetik meg a Porsche 17. győzelmét, 17 év után az elsőt.
14:51 A pálya egyre nagyobb részén esik az eső...
14:50 Még 10 perc van hátra, az LMP2-es kategóriát a KCMG #47-es autója nyeri meg a JOTA Sport autója és a G-Drive #26-os egysége előtt. A KCMG Oreca-Nissanja végig vezette a versenyt, s apróbb problémái ellenére is győzni tudott. A kategória győztesei Matthew Howson, Richard Bradley és Nicolas Lapierre.
14:47 Hülkenberg még egyszer kiugrott a bokszba egy kis üzemanyagért.
14:45 Még 15 perc van hátra, a GTE Pro-kategóriát az egyetlen Corvette nyeri meg a két AF Corse, a #71-es és a #51-es előtt. A Corvette nagy csatát vívott az #51-es Ferrarival, ám egy váltóprobléma miatt ennek idő előtt vége lett. A kategória győztesei Oliver Gavin, Tommy Milner és Jordan Taylor.
14:43 Még 17 perc van a versenyből, a GTE Am-kategóriát az utolsó óra drámája, a #98-as Aston Martin kiesése után az SMP Ferrari nyeri a csapat legnagyobb sikerét elérő Dempsey Porsche és Scuderia Corsa Ferrarija előtt. A győztesek Viktor Shaitar, Andrea Bertolini és Alekszej Baszov.
14:39 Még a #18-as is kiugrik egy gyors tankolásra, majd mennek vissza az 5. helyen.
14:33 Csak halkan kérdezem meg: arra a sztorira még emlékszünk, miszerint Fernando Alonso is a #19-es Porsche pilótái közt lett volna...?
14:31 Lapierre utolsó kiállásakor átadta az autót Bradley-nek, aki szerda éjjel megszerezte a kategória pole-ját, majd a sikert a héten elhunyt nagybátyjának ajánlotta.
14:28 A #17-es Porsche az ezüstérmes pozícióból érkezik utolsó tankolására.
14:19 Alaposan összetört az autó:
14:18 Ezzel az élre állt az SMP Ferrari Bertolinivel a volánnál, másodikak Dempsey-ék, míg a Scuderia Corsa feljön harmadiknak. Az összetett GT-mezőnyben a 2., a 4. és az 5. helyen ezek az autók.
14:17 Sőt, 39-en, kiesett a #34-es OAK Racing-autó is az LMP2 mezőnyében.
14:16 Ennek az egységnek minden bizonnyal véget ért a Le Mans - maradtak 40-en.
14:14 Dráma az amatőr-kategóriában! A Ford-sikánban összetört a #98-as Aston Martin, mely végig vezette a versenyt, s a GT-k összetett mezőnyében a második helyen állt. Teljes csőd az Aston Martinnál...
14:12 Hülkenberg bent járt az utolsó tankoláson, egyetlen etap a győzelemig a #19-es Porsche számára.
14:11 Csúcsbeállítás sem lesz, kiesett az egy szem Viper is. 41 autó versenyben még.
14:03 A 2. helyen álló Jota Sport-féle autó fogta magát, és elkezdett körönként másodperceket adni a KCMG-nek. A különbség most 53 másodperc, de ha megjön az eső, elég csak egy kicsi hiba Lapierre-től - akit nem egyszer és nem kétszer láttunk már vízen prototípust eldobni.
14:00 Az utolsó óra kezdetén a négy kategória élén a #19-es Porsche, a #47-es KCMG Oreca-Nissan, a #64-es Corvette és a #98-as Aston Martin.
13:57 Nagyon ijesztget az eső, de a csapatok még most is arra számítanak, hogy nem lesz szükség a vizes gumira, ha meg is érkezik. A radarkép most egészen csúnyán fest.
13:56 Tracy Krohn ismét az autóban és ismét a pálya szélén. Ezúttal defektet is kapott.
13:55 A #23-as Nissan a sebességváltó meghibásodása miatt feladta a versenyt. Ezzel még 42 autó versenyben, ez még csúcsbeállítást jelenthetne.
13:48 A ByKolles megint tyúklépésben halad a pályán...
13:47 Ismét esik a pálya egyes részein, vagy legalábbis szemerkél.
13:43 A #23-as Nissan elbarangolt valahova - amúgy Raikkönen-módra...
13:41 Hat kör előnyben a Corvette - a kategória második helyén a sokat szenvedett #71-es Ferrari, a harmadikon pedig még így is az #51-es autó.
13:40 Hülkenberg, Hartley, Treluyer, di Grassi, Dumas, Conway sorrendben érkezik a mezőny 80 perccel a leintés előtt.
13:36 Elkészült a Ferrari, majdnem fél órán át tartott a javítás.
13:35 A JOTA Sport autója megelőzte a G-Drive egységet a kategória 2. helyéért.
13:30 Már megint az esőről beszélnek, és a radarképet nézve nem is alaptalanul!
13:28 Húsz perce a bokszban az AF Corse autója.
13:26 A #19-es a bokszban járt, kerék- és pilótacsere. Nico Hülkenberg másfél órára attól, hogy ő vigye célba a győztes autót.
13:23 Jegyezzük meg halkan: az amatőr kategóriás #98-as Aston Martin a teljes GT-mezőny második helyén áll, csak a Corvette előzi meg őket. Félreértés ne essék, nem kívánunk ilyesmit, de milyen érdekes lenne, ha az amerikaiak most bajba kerülnének...
13:21 A #22-es Nissan most épp a bokszba tart...
13:20 Dempsey-ék előnye 2:18 a harmadik helyen az amerikai Ferrarival szemben, de most nekik kell kiállni.
13:18 A Ferrari tíz perce szerelésen, hamarosan három kör lesz a Corvette előnye. Kezükben a győzelem.
13:16 Jelen állás szerint 43 autó van még versenyben, ha nem lesz több kieső, az idei verseny megdönti a legtöbb célba érés rekordját - még ha nem is rangsorolnak mindenkit.
13:11 A Corvette hatalmas lehetőséget kapott ezzel, a maradék 110 percben csak célba kell gurulniuk, még erőltetniük sem kell igazán.
13:09 Az élmezőny a bokszban járt, a KCMG előnye 53, illetve 65 Birddel (G-Drive) és Turvey-vel (Jota) szemben..
13:08 A Ferrarit be kellett tolni szerelésre, lelassult az autó, muszáj felnyitni. A Corvette ezzel előnybe kerül, vajon van-e még visszaút?
13:02 Már alig több, mint egy Formula-1-es futam van hátra, ami az időt illeti. Nézzük, mik a legfontosabb kérdések: Meg tudja-e tartani a Porsche a szinte már kezükben lévő kettős győzelmet? Adódnak-e újabb gondjai az Audinak, vagy övék lesz a dobogó alsó foka? Lesz-e nagy fordulat a végén az LMP2-ben, mint tavaly? Hogy alakul a Pro-kategória pazar küzdelme? Megmenti-e az Aston Martin becsületét a #98-as autó? Na és persze, megérkezik-e az eső Le Mans-ba?
12:58 Hartley a bokszban, a tankolás épp olyan sima volt, mint amilyennek a második helyük látszik.
12:56 Az új-zélandi motorsport nagy hétvégéje lehet ez a mostani, hiszen Earl Bamber az ország harmadik Le Mans-i sikerét érheti el nem sokkal azt követően, hogy Hayden Paddon egy szenzációs második helyet szerzett az Olasz Ralin.
12:54 Kijött a Ferrari is a Corvette-tel együtt - sokkal gyorsabb volt az AF Corse, mivel náluk nem volt kerék- és pilótacsere.
12:52 A Pro-kategória második helyéről jön a Corvette az utolsó teljes szervizre.
12:48 Treluyeréknek hárommal több kiállása volt az éllovasnál - egy defekt a futam elején, egy széteső motorborítás hajnalban és egy dupla kiállás az imént.
12:48 És ismét a pályán a #7-es Audi, lassan utolérik őket di Grassiék, akik mögött ott ólálkodik a #18-as Porsche...
12:46 De máris jön vissza a bokszba a #7-es Audi! És ha ez így folytatódik, már a hármas Porsche-győzelem sem kizárt!
12:45 Pontosabban a #7-es Audi kint, a volánnál viszont immár Treluyer, ő lesz a befutóember.
12:42 Lotterer kint, ez csak egy gyors ellenőrzés volt.
12:41 Earl Bamber bejön egy tankolásra, valószínűleg az utolsó a kerék- és pilótacsere előtt. És közben betolják Lotterert a garázsba!
12:40 A JOTA Sport 100 másodperc hátrányban a KCMG-hez képest, de tavaly is hasonló helyzetből nyerte meg a csapat a versenyt. Jelenleg harmadikak.
12:36 Dempsey-ék lélegzetvételnyi előnyhöz jutottak: az őket üldöző #62-es Ferrari stop&go büntetést kapott bokszutcai gyorshajtás miatt.
12:31 A Toyota türelme legalább egy egészen kicsit beérett: a #9-es autó problémái miatt a #2-es TS040 fellépett a 6. helyre.
12:30 Dempsey-ék és a Scuderia Corsa Ferrarija ismét megküzdenek a 3. helyért - ez lenne a színészből lett pilóta csapatának legnagyobb sikere. Townsend Bell egy megpördülés után zárkózott fel ismét.
12:27 Továbbra sem dőlt el a Pro-kategória versenye, 8 másodperc a különbség az első két helyezett közt. Közben a 3.-ként álló #71-est bevitték szerelésre. A dán autó 4 kör lemaradásban, ők vehetik át a dobogó alsó fokát.
12:16 Megint a pálya szélén a KCMG Orecája, az LMP2-t fölényesen vezető egység! Újraindult, megmaradt a vezetés.
12:15 Bonanomi végre mehet vissza a pályára, időközben a #18-as Porsche már a #8-as autót fenyegeti, melynek nemrég volt egy újabb nem tervezett kiállása.
12:09 És még mindig a bokszban a #9-es, már csak a 6. helyen állnak, a #18-as Porsche is megelőzte őket.
12:02 A dobogóról immár az 5. helyre esett vissza a #9-es Audi - nem a versenyzők hibája, a technikáé.
12:01 Nissan-szurkolók, figyelem! A #22-es újra a pályán, a #23-ast megint szerelik. Vagy még mindig. Nehéz ezt követni.
11:58 Kezdenek szétesni a dolgok az Audinál. Miután a #8-ason motorborítást kellett cserélni, most betolták a #9-est a garázsba.
11:54 Amúgy a Porsche épp június 14-én szerezte meg első Le Mans-i győzelmét... Zárójel bezárva.
11:50 Kitolták a #8-ast szerelésről - ez nem volt hosszú.
11:49 Betolták a #8-ast is szerelésre...
11:48 Újabb pályacsúcs Le Mans-ban, ezúttal Lotterertől! 3:17,475-tel adja át a múltnak Albuquerque tegnapi csúcsát.
11:45 Elképesztő! Nem jön le a kerék a #91-es Porschéről, már az autót vágják szét, hogy le tudják szedni a jobb hátsót...
11:42 Az előbb túloztunk: ötödik helyen a Porsche. Sőt, most ismét a bokszban vannak...
11:35 A #7-es ezzel feljött a 3. helyre, s miután Lotterer visszavette a körét a #17-es Porschétől, körön belül van a 2. helyezettel.
11:34 A Pro-kategória viszonyairól sokat elárul, hogy a #91-es Porsche félórás szerelés után is a negyedik helyen áll.
11:33 Szerelésen a #9-es Audi, ezzel a #7-es Audiban Lotterer mehet a dobogóért.
11:31 Nahát, az egyik Toyota futott egy 3:20-as kört... Egészen pontosan 3:20,9-est.
11:27 Teljes bizonytalanság esőügyben, a Toyoták szerint elállt, a radar szerint viszont még jöhet egy komolyabb zuhé.
11:24 Igaz, hogy két Nissan is megy, viszont az is teljesen biztos immár, hogy nem lesznek célba érőként értékelve, mivel esélyük sincs a győztes által megtett táv 70 százalékát teljesíteni.
11:21 Az imént kissé félrebeszéltünk (rövid idő alatt kétszer is, tényleg közeleg a vége...) - a #91-es Porsche GT problémáival nem az Aston Martin, hanem a #71-es Ferrari jött fel a dobogóra a kategóriában. Jelenleg azonban a legjobb amatőr autó, a #98-as Aston mögött vannak...
11: 19 Nézzétek csak, ki osztogat aláírásokat! Kamui Kobayashi, a Toyota teszt- és tartalékversenyzője:
11:17 Ez a kerék a #27-es BR-ről esett le - már nem először történik meg ez velük. Lehet, hogy megvan, minek ment neki éjjel a Nissan...
11:16 A live timing kissé megzavart minket, a 21. órában már talán megbocsátható. Bamber mégis beszállt a #19-es autóba, ami viszont azt jelenti, hogy valószínűleg lesz még egy kerék- és pilótacsere, s minden bizonnyal Hülkenberg fejezi be a versenyt.
11:14 Folyamatosan jönnek a hírek az esőről, a pálya itt-ott nedves.
11:11 Tandy tankolt, a várakozásokkal ellentétben nem volt pilótacsere. Ha viszont teljesít még egy etapot, az azt jelentheti, hogy Bamber viszi célba az autót és Hülkenberg már nem száll vissza.
11:10 Timo Bernhardnak adódott egy nehéz pillanata néhány perce, de megúszta pár másodperc veszteséggel:
11:06 Közben a Ferrari a bokszban előzte meg a Corvette-et, akik versenyzőt is cseréltek. Ismét az AF Corse a GT-mezőny élén.
11:04 Bokszban a #91-es Porsche a kategória harmadik helyéről. Ha hosszú lesz a szerelés, az reményt adhat az Astonnak a dobogóra.
11:03 Az élen álló Porschénak enyhe csapadékot jelentenek a csapatrádión.
11:02 A sokáig élen álló, majd ütköző Astont az ág is húzza: 85 másodperces stop&go büntetést kaptak bokszutcai gyorshajtásért.
11:01 A versenyirányítás vizessé nyilvánította a pályát - persze ez nem jelenti, hogy már az is.
10:59 Bruni szinte teljesen utolérte Milnert, a Ferrari rövidesen visszaveheti a vezetést.
10:58 A KCMG a problémákat követően is megnyugtató előnnyel vezet, majdnem egy perccel álltak a G-Drive előtt, amikor utóbbiak kiálltak a bokszba. A Jota a 3. helyen saját tankolását követően.
10:57 A #22-es Nissant megint szerelni kell, a csapat közlése szerint még mindig a rejtélyes éjjeli ütközés miatt.
10:55 A #7-es Audit, mely a 3. helyért kergette (egyelőre tisztes távolból) a #9-est, áthajtásos büntetésre ítélik, mert nem tartotta tiszteletben a sárga zóna szabályait - az eset az ominózus lökdösődéskor történt a Strakka leállásakor. Fässler elkövette, Lotterer letöltötte.
10:53 Miután Bernhard néhány perce kint járt a bokszban, Tandy ismét egy kör előnnyel hozza a #19-est az élen. Ha minden igaz, a következő kiállásnál Bamber veszi át az autót - és hacsak ki nem húzzák vele a végéig, Hülkenberg lehet a befutó.
10:45 Ééééés, a Toyotánál most szóltak a versenyzőknek, hogy tíz percen belül eső várható!
10:44 Megmaradt az SMP Ferrari második helye az Aston mögött, de jelentősen közelebb került hozzájuk a Scuderia Corsa és a Dempsey.
10:40 Bruni felszívta magát, és elkezdett felzárkózni a Corvette-re: folyamatosan csökken a különbség közte és a Corvette közt.
10:36 A statisztikák kedvelőinek: Tulajdonképpen mi is történik, ha Hülkenbergék nyernek?
1. A Porsche 17. győzelmét szerzi, amivel új rekordot állít fel
2. A Porsche 1998, azaz 17 esztendő után első győzelmét szerzi
3. Szintén 1998 után először győz újonc, rögtön kettő Hülkenberg és Bamber személyében - a 23. és 24. ilyen versenyzőként a Le Mans történetében
4. 1991 után először nyerhet Le Mans-t aktív Formula-1-es versenyző
5. Nico Hülkenberg 2009, a GP2 óta először állhat a dobogó tetejére autóversenyen
10:30 Kiemelték a bajba jutott autót - a sárga zóna rosszul jött ki Bruninak az #51-es Ferrarival, így most odalett a szép párharcunk: a Corvette 25 másodperccel vezet.
10:26 Tandy kint volt egy rutinbokszoláson, a #9-esben közben Bonanomi váltotta Rastot.
10:24 A kavicságyba esett az Am-kategória 2. helyét tegnap délután óta őrző SMP Ferrari. A fallal szemben áll az autó, ez sokba kerülhet. Közben megerősítést nyert: valóban az üzemanyag elfogyása miatt esett ki az 55-ös autó.
10:17 Hivatalosan is kiesett a Ferrari, mely kilenc óra körül állt meg a pályán - valószínűleg a benzin fogyott ki az #55-ös AF Corse-autóból. A célba érési rekorddöntés csak akkor lehet meg, ha egyetlen autó sem esik ki a hátralévő 4 óra 42 percben.
10:15 A dán Aston Martin feljött negyediknek a #71-es Ferrarit megelőzve - ha valamelyik élmenő bajba kerül, mégis lehet Aston a kategória dobogóján.
10:12 Nem úgy tűnik, hogy utol lehetne érni a Porschékat az első két helyen, ha nem adódnak gondok. Az előny komoly, a tempó remek.
10:11 Ezt tényleg egy teszt a Nissan számára: most épp a fékpedált szerelték az egyik, a sebváltót pedig a másik autón.
10:10 Majdnem történt egy hasonló páros eset a P2 és a GTE Pro résztvevői közt, mint éjszaka: most a Murphy pördült meg, s csak kevéssel kerülte el a Corvette-et.
10:06 A Strakka megerősítette, hogy itt a vége: 11 kieső, 44 autó, már csak egy eshet ki a rekorddöntéshez, s kettő a beállításhoz.
10:00 Letelt az utolsó negyed első órája is.
09:56 Az egy nagy kérdés, hogy valójában hány autó van most versenyben, hiszen a 10 hivatalos kieső mellett több egységgel kapcsolatban igen bizonytalanok lehetünk, így például az egy órája leálló amatőr Ferrari sem valószínű, hogy visszatér még a versenybe...
09:51 Alig több, mint 5 óra van hátra, és még egyik kategória győzelme sem dőlt el!
09:45 A KCMG előnyéből másfél perc maradt, ráadásul valószínűleg előbb nekik kell jönniük, mint a második helyezett G-Drive-nak. Jöhet Lapierre, hogy odataposson kicsit.
09:43 A #17-es pedig immár tisztán második, megvan a kiállásnyi előny Rastékkal szemben.
09:42 Újra tankoláson a #19-es ás vele egyszerre a #7-es is. Bernhardék most körön belül az éllovasokhoz képest.
09:38 Egy nagyon fontos hír: kiengedték a kórházból a sérült Aston Martin-pilótát, Roald Goethét. A csapat tájékoztatása szerint még várnak rá ellenőrző röntgenek, de a pályakórházat elhagyhatta a német versenyző.
09:37 Egyelőre továbbment az autó, de sokat veszítettek a G-Drive-val szemben.
09:36 Kiesik a KCMG autója, mely domináns teljesítménnyek vezette a kategóriát? A G-Drive ölébe hullhat a vezetés ezzel!
09:35 És a KCMG, mely az első pillanattól kezdve kimagaslott a P2-esek mezőnyéből! Na ez a dráma!
09:34 Egyszerre három autó áll most a pálya szélén, a Strakka, az egyik Nissan és...
09:33 Érdekes jelenet zajlott le a sárga zónában: a #7-es Audi és a #19-es Porsche kicsit odapakolt egymásnak - össze is ért a két protptípus.
09:26 Egyelőre nincs hír a Ferrariról, mely fél órával ezelőtt állt le az Indianapolisban - feltehetőleg az üzemanyag fogyott el.
09:24 A Strakka Dome a célegyenesben állt le, és folyik is belőle valami, Tracy Krohn pedig, bármily hihetetlen is legyen, ISMÉT megpördült.
09:21 Vizsgálják a Corvette legutóbbi kiállását veszélyes kiengedés miatt...
09:19 Bernhard úgy van csupán 10 másodperccel Rast mögött, hogy most járt a bokszban az autó. Ha befogja, megvan a tiszta második hely a Porsche számára.
09:14 Webber a bokszban, teljes csere, Bernhard veszi át a második helyen álló Porschét.
09:11 A sokadik sárga zászló Tracy Krohn miatt. De tényleg, ez most kezd sok lenni.
09:10 A verseny 19. órájában a Corvette és a Ferrari fej-fej mellett küzd az elsőségért, elképesztő csata!
09:00 Tandy előnye a kiállás után is három perc Webberrel szemben.
08:49 Az össz-GT mezőny 4-5. helyén álló két egység, a #98-as Aston és az SMP Ferrari vezeti a kategóriát, míg a harmadik hely jelenleg Dempsey-éké, akik a kiállások függvényében cserélgetik azt az amerikai Ferrarival, a #62-es autóval.
08:48 Rast bent járt, tankolt, továbbment. Nem foglalkoztak a problémával.
08:47 A Pro kategóriában a Corvette 8 másodperccel követi a Ferrarit, míg a Porsche harmadik helyét senki és semmi nem fenyegeti egyelőre.
08:44 A P2-esek mezőnyében (sokadszorra írhatjuk le) a KCMG magabiztosan vezet, második a G-Drive, míg a harmadik pozíció jelenleg a JOTA Sporté, akiket az első dobogós helyükért küzdő Murphy követ.
08:40 A #9-es Audinak a hibridrendszerhez kötődő fékgondjai vannak, de nem akarják behozni Rastot, hiszen nem szeretnék elveszíteni a dobogós helyezést.
08:38 Fässler nagy tempót diktál, visszavette a körét Tandytől. Rast közben lassabb az illendőnél, Webber folyamatosan közelít rá a nehezebb autóval.
08:25 Webber kiáll, nagyjából 20-25 másodperc hátránya lesz Rast mögött ezt követően.
08:23 Rene Rast tempóhátránya nem volt véletlen: menet közben kellett "újraindítani a rendszert" az autójában. Láttunk már hasonlót az elmúlt években a Toyotától is.
08:21 Hülkenberg otthon érzi magát az autóban...
Hülkenberg feels home in his car. Bye, bye, Force India. #LM24
— ThePitCrewOnline © (@ThePitCrew2000) June 14, 2015
08:19 Az #51-es Ferrari továbbra is vezet Vilanderrel, de csak pár másodperc az előnyük a Porschével szemben.
08:13 Tandy előnye bő két perc, azaz két vonattal járt Rast és Webber előtt. Nagyszerű taktikai lépés volt a teljes szerviz.
08:10 Fél óra után ismét zöld zászló, Webber pedig megelőzte Rastot és feljött a második helyre!
08:05 Tandy a pályán, azt nem látjuk egyelőre, hogy a három közül melyik vonatba került - ettől függően lehet majd 1, illetve 2 perc körüli előnye - úgy, hogy később tankolt, mint Rast.
08:00 Hülkenberg kijött egy tankolásra, de be is tolják a Porschét! Pilótacsere, Nick Tandy beszáll - ez azt is jelenti, hogy a német még szinte biztosan visszaül a hajrában, talán ő hozza majd az autót? Motorborítás le, fel, valószínűleg kiszámolták, hogy a safety car alatt belefér. Kerékcsere is volt persze, megy is vissza a Porsche.
07:50 Ha minden igaz, Hülkenberg és Rast ugyanazon biztonsági "vonatban" van egy kör különbséggel - azaz a Porsche-pilótának a kiállása után is hasonló előnye marad, mint Rast tankolása előtt. Mark Webber pedig néhány másodperccel Rast mögött.
07:48 A csapat megerősítette, hogy Goethe kiszállt az autóból, és beszélt a csapattal. A versenyzőt a pálya orvosi központjába szállítják.
07:47 A baleset helyszíne a magasból - a mentő ott áll, egyelőre semmit nem tudunk Goethéről...
07:45 James Calado azonnal azt kérdezte a rádión, hogy jól van-e a balesetet szenvedő versenyző - sajnos egyelőre ebben nem lehetünk biztosak.
07:43 A #96-os Aston Martin az idei Le Mans tizedik kiesője, még 45 autó van versenyben. A tavaly felállított célba érési rekord 42, nincs rá nagy esély, hogy összejöjjön, de kizárni sem lehet.
07:41 Ez volt Goethe második balesete a versenyen - jóval súlyosabb az előzőnél. Az oldalról becsapódó Aston Martin pedig nagyon rossz emlékeket idéz...
07:39 Hosszú órák után először jön a biztonsági autó: a #96-os autó rommá tört a Porsche-kanyarok után. Oldalról csapódott a betonfalnak az Aston Martin.
07:35 A Strakka az imént közölte a Twitteren, hogy találtak körönként fél másodpercet:
07:33 Webber és Jarvis az imént egy elég szép kis csatát vívott egymással - igaz, ez nem pozícióért, csak a kör visszavételéért zajlott.
07:31 Csak a rend kedvért: Nico Hülkenberg utoljára 2009-ben nyert meg bármiféle autóversenyt, azaz közel 6 év után állhatna ismét a dobogó tetejére - a Le Mans-i 24 órás versenyen. Persze még mindig nagyon sok van hátra.
07:23 A KCMG előnye a versenyzőcsere után 1:44 a G-Drive #26-osával szemben, míg a Murphy Orecája magabiztosan őrzi a harmadik helyet - a volánnál Karun Chandhok.
07:20 A GTE Pro mezőnyében Fisichella magabiztosan vezet a Ferrarival a Corvette előtt, a különbség bő egy perc. A Porsche még úgy-ahogy lőtávolságban van, a negyedik helyezett #71-es Ferrari már több kör hátrányban van.
07:19 Webber a bokszban járt, gyors tankolás, tovább.
07:18 Nézzünk rá az Am-kategóriára: a versenyt jelenleg egy plusz kiállása ellenére is fölényesen vezeti az első számú esélyes Aston az SMP Ferrari előtt, míg a harmadik helyért továbbra is igen nagy harcot vívnak Dempsey-ék és az amerikai Ferrari. Előbbiek előnye most 37 másodperc, ám legközelebb ők jönnek a bokszba.
07:14 A #7-es Audi természetesen nem adja fel: Ez volt életünk leghosszabb hét perce. Még sok idő van, Fässler pedig készen áll a kihívásra.
That was the longest seven minutes of our lives. Still a lot of time left, and #Fassler is up to the challenge #LM24 #WelcomeChallenges
— Audi R18 #7 (@AudiR18_7) June 14, 2015
07:10 Ez most teljesen más helyzetet teremt, mint bármikor a verseny első kétharmadában: a #19-es Porschét csak akkor lehet befogni, ha Hülkenbergék bajba kerülnek, ez a hátrány erőből ledolgozhatatlan. A bajba kerülés viszont nem kizárt persze, hiszen közel 8 óra van még hátra a 24-ből.
07:08 Sőt, Fässler egészen Jarvis mögé, a verseny elején alaposan összetört #8-as autó mögé esett vissza. Rast hátránya 2:15 Hülkenberg kiállását követően.
07:03 A győzelemért harcoló #7-es autó két kör hátrányba került az eset miatt.
07:00 A verseny kétharmadánál Nico Hülkenberg a #19-es Porsche volánja mögött többperces előnyben a #9-es Audival és a testvérautóval, a #17-essel szemben.
06:58 Hülkenberg előnye több, mint három perc a második helyre előrelépő Rasttal, a #9-es Audival szemben, akit 24 másodperccel követ Mark Webber. Az éllovas most jön tervezett kiállásra, így is két perc körüli előnye maradhat majd. A #7-es autó hosszú percek óta a bokszban.
06:56 Jön is a svájci, betolják az autót a garázsba. Persze a Duvalnál látottak alapján nem kell, hogy sokáig tartson a szerelés.
06:55 Hülkenberg időt veszített a sárga zónában, melyre minden bizonnyal az Audiról leszakadt törmelék miatt van szükség. Fässler viszont veszíthet még ennél többet is.
06:53 Bokszban a #9-es, teljes szerviz, Rene Rast az autóban. Időközben láthattuk, hogy szakadt le a Porsche-kanyaroknál az Audi motorborításának jelentős része.
06:52 Hiányzik egy méretes darab a #7-es Audi motorborításából!
06:50 Tovább nőtt az előny, már a másfél percet közelíti. Ha nem történik semmi váratlan, a tankolás után is komoly előnye marad Fässlerrel szemben. Időközben Jarvis szállt be a #8-as Audiba.
06:45 Hülkenberg nyúlik el Fässlertől a könnyebb autóval, a legutóbbi körben körülbelül 3 másodpercet adott neki.
06:40 Így csúszott a korlátba Nico Prost a Rebellionnal:
06:37 Ezt gyorsan feledteti egy 3:18,8-as körrel - alig több mint egy másodpercre Albuquerque tegnapi pályacsúcsától.
06:36 A lassú zóna most Hülkenbergnek jött ki rosszabbul, de így is 72 másodperccel vezet Fässler előtt.
06:34 Újabb gyanús zöld paca indult meg a radaron Le Mans felé... Egyelőre még elég messze van. Időközben elvitték a Rebellion-autót, nem lett safety car.
06:30 Lassú zóna az Indianapolisnál, de vajon lesz-e safety car?
06:27 Albuquerque hátránya 1:43 Hülkenberghez képest, a #9-es Audinak fordulatra lenne szüksége ahhoz, hogy visszaérjen a győzelemért vívott versenybe. Közben a #12-es Rebellion az Indianapolis kavicságyában.
06:25 Hülkenberg bekezdett, egy 3:19-es körrel azonnal elkezdte faragni a hátrányt - amiből mindjárt előny lesz, hiszen Treluyer a bokszba gurul teljes szervizre.
06:19 A Thiriet-balesetben összetört Aston Martin 11 kör hátrányban visszatért a versenybe.
06:17 Hülkenbergnek adta át Bamber az autót, most jön majd a #7-es Audi, náluk is esedékes a kerék- és versenyzőcsere.
06:08 Megkezdte negyedik etapját Albuquerque is, gond nélkül zajlott le a kiállás. Mindhárom élen álló autónál versenyzőcsere várható a következő kiállásnál, először Bamberéknél.
06:04 Íme a két kategória sorrendjét átíró baleset, melyben kiesett a Thiriet-autó, és összetört a GTE Prót vezető Aston Martin.
06:00 Bamber teszi a dolgát és növeli az előnyét Treluyer-vel szemben. Még körülbelül negyed óra a kiállás, és alighanem egyúttal a versenyzőcsere előtt.
05:53 Ahogy azt sejteni lehetett az eset után: a Thiriet by TDS autója feladja a versenyt. A balesetet szenvedő #46-os autó a verseny első pillanatai óta tartotta az LMP2 ezüstérmes pozícióját. Ők lettek a 9. kieső, még 46 autó van versenyben.
05:52 És már csöpög is az eső a pálya egyes pontjain - ez még nem befolyásolja a versenyt, de ha komolyodik...
05:50 Szóval akkor jó reggelt mindenkinek, a most ébredő olvasóinknak javasoljuk, hogy olvassák vissza, mi minden történt az elmúlt órákban.
05:48 Teljes szerviz a #17-es autónál, jön Webber Hartley helyére. Bamber közben 50 másodperc körüli előnnyel Treluyer előtt - az előző teljes szerviz jóval gyorsabb volt a #19-es esetében, ebben most bízhatnak a Porschénál, hiszen közeleg a versenyzőcsere a két élen álló egységnél is.
05:44 Valami esőféleség lassan, de határozottan közelít. Ez még csavarhatna egy nagyot a dolgokon.
05:42 Treluyer a bokszban, tankolás rendben mehet vissza.
05:40 A GTE Pro élén álló Ferrariban Fisichella ül. Várhatóan előbb-utóbb ennél az autónál is lesz egy fékbetétcsere, ami visszaadhatja a vezetést a Corvette-nek.
05:39 Treluyer jön, Fässler várja a lehetőséget - az már más kérdés, hogy beül-e, valószínűbbnek tűnik az, hogy az Audi elküldi egy negyedik etapra Treluyert.
05:35 Treluyer csak két másodperccel került Bamber elé - sokba került a Porschénak az az apró malőr, nyilvánvalóan szívesen lennének előrébb, mint a francia nyomában.
05:30 Bamber megfutotta autója leggyorsabb körét a tankolás előtt: 3:18,596. A Porsche veszít némi időt a tankolásnál, mivel egy Ferrari miatt nem tudott pontosan beállni az új-zélandi. Treluyer vezet saját kiállásáig.
05:25 Ránéztünk a radarra, és azt láttuk, hogy minden lehetséges: két nagy esőzóna is található Le Mans környékén, persze az más kérdés, hogy odatalálnak-e majd a pályára...
05:23 Megjött Albuquerque a bokszba, a következő Bamber lesz menetrend szerint.
05:22 És mire ezt legépeltem, Lamy át is vette a vezetést az SMP Ferrari kiállásának köszönhetően.
05:20 De rég néztünk már rá az amatőrök mezőnyére... Nézzük: Baszov az SMP Ferrarival most épp 12 másodperccel vezet Lamy Astonja előtt, csakhogy most nekik kell kiállniuk, azaz még mindig a #98-as vezet a versenyben, ha minden rendben zajlik. A harmadik hely az amerikai Ferrarié (Scuderia Corse #62, Sweedler), 28 másodperccel előzik meg Dempsey-ék Porschéját (#77, Long), akik a csapat első kategóriadobogójára készülnek.
05:16 Mióta nem néztünk oda rájuk, Treluyer tovább közeledett Bamberre, a legutóbbi körben több mint három és fél másodpercet adott neki. Úgy néz ki, hogy az új-zélandi kiállásánál legalábbis átmenetileg átveszi a vezetést. Még egy etapja van mindkettejüknek - elvileg.
05:12 A Ferrari előnye egy perc a Corvette előtt, az Aston még mindig a bokszban. A Porsche ezzel most dobogós, jó két perccel a Corvette mögött.
05:11 Visszaért a Thiriet-autó, jelenleg négy kör hátrányban vannak a KCMG-hez képest.
05:09 A Thiriet-autót Howson megpróbálja majd visszavinni a bokszba, de az esélyüket elvesztették a jó eredményre. A G-Drive második, a Murphy harmadik ezzel a kisebbik prototípus-mezőnyben.
05:05 Az Aston Martin balesete és a Corvette fékbetétcseréje miatt szó szerint a semmiből a címvédő #51-es Ferrari vette át a vezetést!
04:59 A Pro kategóriát korábban vezető Aston összetörve érkezett a bokszba. Ők ütköztek a Thiriet-egységgel, nem a #96-os, mint azt gondolhattuk először. Hatalmas esély a Corvette előtt!
04:57 A #7-es Audi ismét a pályán, gond nélkül zajlott a tankolás. Most ismét Bamberen a sor a könnyebb autóval, hogy növelje az előnyt.
04:54 Treluyer hét másodpercre felzárkózott Bamberre, ám most jönnie kell a bokszba.
04:53 A szinte a verseny kezdete óta a kategória második helyén álló Thiriet-autónak nekiment egy GT a sikánban - nagy fordulat a P2-esek közt, ezzel a G-Drive feljöhet a második helyre!
04:49 Betolják a vezető #99-es Aston Martint fékcserére - a Corvette ezzel átveheti a vezetést a nagyobbik GT-kategóriában.
04:48 Bamber kiállása is megvolt, most 12 másodperccel Treluyer előtt - amíg ki nem áll a #7-es Audi is.
04:41 Bamber előnye lassan de biztosan fogy, most kereken egy perc Treluyer előtt. Kicsi lesz a különbség a tankolás után.
04:39 Koccant egy Ferrarival, s jön a bokszba Albuquerque - nemaz incidens miatt, tervezett tankolásról van szó. Bamber is jön hamarosan.
04:33 Albuquerque száguld: Treluyer és Bamber 3:21-es kört ment, ő 3:20-ast.
04:32 Ki hitte volna, hogy ezt mondjuk, de a Toyota teljesítménye az elmúlt évek Rebellionjára emlékeztet. Szép csendben mennek a "nagyok" mögött, várva, hogy leessen valami. Egyelőre úgy néz ki, nem fog...
04:31 A Thiriet közelebb került, de a KCMG előnye így is mintegy 55 másodperc.
04:29 Bamber ezúttal sem javított, most viszont csak Albuquerque ment 3:21-es kört, Treluyer és di Grassi hozzá hasonlóan 3:23-asat.
04:27 Már megint pályán mindkét Nissan és a ByKolles is - a 47 versenyzőből a 44., a 45. és a 47. helyen, egyedül a balesetes #96-os Aston választja el őket.
04:25 Bamber ismét alulteljesített, két másodperccel rosszabb kört futott, mint a mögötte lévő ötösből bárki...
04:23 Ismét képernyőn az GTE Pro élmezőnye: két másodperc körüli eltérés az Aston és a Corvette közt - a Ferrari épphogy körön belül, a Porsche pedig nincs is. Jelenleg úgy néz ki, kétszereplős csata lesz - viszont annál nagyobb...
04:21 Közben újabb tűz volt a bokszban, ezúttal a #61-es AF Corse Ferrari tankolása közben csaptak fel a lángok.
04:20 Megvolt, a következő negyed órában nem várható tankolás az élmezőnyben, egy-két körig nyugodtan figyelhetjük a köridőket.
04:15 Hartley száguld, megfutotta a #17-es autó leggyorsabb körét. Most bő 10 másodperc a hátránya Albuquerque mögött és mindjárt jön a bokszba.
04:13 Treluyer tankolt, körülbelül 11 másodperc volt a lemaradása. Most Bamberé a könnyebb autó, muszáj lesz némi előnyt kiépítenie a franciával szemben.
04:10 A másfél órája elfüstölő SARD-Morand féle Morgan hivatalosan is kiesett, ezzel ez az egység a 8. búcsúzó. 47 autó van még versenyben.
04:08 Bamber jelenleg 13 másodperccel Treluyer előtt, aki perceken belül érkezik a bokszba.
04:04 Hartley közeledik Albuquerque-re, csakhogy neki kell legközelebb jönnie - messze még a hátrány ledolgozása.
04:01 Bamber megérkezett saját második stintjének első tankolására a verseny tizennegyedik órájénak kezdetén a tizenkilences Porschében az első helyről. Hirtelen nem sikerült több számnevet beleerőltetni ebbe a mondatba.
03:56 Megjött a videó a Ferrari-féle tűzesetről:
03:53 Bonanomi kiszállt, a pályacsúcsot futó Albuquerque a #9-es autóban ismét. A #8-asban is csere volt korábban, az 5. helyen álló egységbe di Grassi szállt be.
03:49 Ezen a ponton nem tudom megállni, hogy ne üdvözöljem külön azt a 25 olvasót, akik az elmúlt fél órában belenéztek élő közvetítésünkbe. Hamarosan világosodik, lassan mögöttünk hagyjuk a verseny legnehezebb szakaszát - versenyző, szerelő, újságíró és néző számára egyaránt...
03:48 Bamber meghallhatta fenyegető szavainkat, jobb köröket autózik Bonanominál - Treluyer-vel szemben veszít ugyan, de nem sokat, a francia csak apránként közeledik. Egyelőre bőven megvan az egy sima, kerékcsere nélküli kiálláshoz szükséges előny.
03:47 Az amatőrök közt érdekes dolog történt: azonos kiállásszámmal 16 másodperc csak a különbség az Aston és az SMP Ferrari közt - Mathias Lauda nem megy különösebben nagy időket, Shaitar gyorsabb nála. Dempsey-ék a Scuderia Corsa #62-es Ferrarijával csatáznak a harmadik helyért.
03:43 A GTE Pro élmezőnye kicsit szétszakadt, Stanaway az Astonnal 57 másodperccel előzi Milner Corvette-jét. A Ferrari hátránya még közel két perc Vilanderrel, míg a Porsche Bergmeisterrel már körön kívül van - eggyel több kiállással.
03:37 Mielőtt elaludnánk, tekintsük át a kisebb kategóriák állását: a KCMG előnye 1:21 a Thiriet-vel szemben, Lapierre rohamtempóban építi vissza az előnyt Thiriet-vel szemben (az első Thiriet a csapat, a második a névadó-versenyző volt ebben a mondatban). Harmadik a G-Drive Ruszinovval, az orosz évek óta esélyesnek számít, de egy kizárás és egy kiesés jutott neki az előző esztendőkben.
03:33 Hartley a bokszban járt első etapja után, Bamber pedig két körben egymás után lassabb volt Bonanominál. Ha sokat veszít az új-zélandi, a #19-es menedzsmentjénél el kell gondolkodni a folytatáson, Tandy és Hülkenberg ugyanis óriási formában volt. Persze korai még ezen gondolkodni, de hajnali fél négykor ráérünk: tavaly is meglépte a Porsche a hajrában, hogy felborította a "természetes" sorrendet, amikor Mark Webbert váratlanul beültették az autóba az utolsó órákban.
03:31 Tizenöt másodpercet bukott az Audi a kiállásnál: ennyivel volt lassabb a teljes szerviz, mint a Porschénál.
03:27 Lotterer ki, Treluyer be, friss gumik fel. Bamber megszabadult az éjszaka királyától - kapott helyette egy szélvészgyors franciát.
03:23 Lotterer a könnyebb autókkal húz el Bambertől, valószínűleg most sajtolja ki az abroncsokból a bennük lévő tartalékot. Hamarosan jön a bokszba a német, és kiderül, lesz-e ötödik etap ugyanazon a szetten.
03:21 Lapierre bekeményített: a bokszban elvesztett előnyt elkezdte újra kiépíteni a francia a Thiriet-autóval szemben - körönként több másodperccel nyúlik el a KCMG.
03:20 Most nagy kérdés, hogy az Audi bevállal-e egy ötödik etapot Lottererrel, vagy visszaül Treluyer? Persze ez nem versenyző-, hanem kerékcserekérdés. Perceken belül kiderül...
03:18 Bamber hátránya kevesebb, mint öt másodperc Lotterer mögött - nem egyszerű feladat egy élő legendát üldözni, márpedig most pontosan ez az új-zélandi újonc feladata.
03:14 Úgy tűnik, elfogytak a gumik Tandy Porschéján - nincs meg az ahhoz szükséges előny, hogy a versenyzőcsere után az élen maradjon. Persze nem sokkal később jön majd Lotterer is. A Porschéba pedig Bamber szállhat be.
03:11 Ritka pillanatok egyike: nem a #98-as Aston vezeti az Am mezőnyét - legalábbis amíg az SMP Ferrari ki nem látogat a bokszba. Dempsey-ék most a negyedik helyen a #62-es Ferrari mögött, melynek volánjánál jelenleg az IndyCarból ismert Townsend Bell.
03:10 Az imént bent járt a #9-es, ezzel ismét a #7-es a második. Egy ideje már ez a játék zajlik...
03:09 A Le Mans-szellemiséget az imént is jól megfigyelhettük: a szomszéd garázsból is segítettek a JMW személyzetének a tűzoltásban.
03:08 A #66-os Ferrari a bokszban kapott lángra, betolták kicsit rendbetenni az oltás után.
03:06 Az Audi évek óta ugyanazt a poént süti el, megunhatatlan: Egy sebringi 12 órás lement, egy még hátravan. Na, ami jó, az jó.
One 12hrs of Sebring down, one 12 hrs of Sebring left. #LM24
— Audi R18 #8 (@AudiR18_8) June 14, 2015
03:00 Túl vagyunk a verseny féltávján, s legnagyobbb örömünkre közölhetjük, hogy az LMP1-ben teljesen nyílt a verseny!
02:59 Bokszban a #99-es Aston, versenyzőcsere is volt. Rees ki, MacDowall be.
02:58 Ha minden igaz, mindkét Nissan és a ByKolles is a pályán. Ritka alkalom...
02:55 A három nagy gyári csapat nyolc autója az első nyolc helyen, az 1-6.-on a Porschék és az Audik, a 7-8.-on a két Toyota. A 9. pozíció a verseny elején megtört #13-as Rebellioné, míg a #12-es műszaki hiba után 10 kör hátrányban van a testvérautóhoz képest, s az LMP2 mezőny közepén tanyázik, egészen pontosan a 18. helyen.
02:53 Hartley, akinek kihágása miatt a #17-es elvesztette a vezetést, visszaszállt az autóba.
02:50 Bonanomi előnye a 2. helyen szűk 5 másodperc Lottererrel szemben. Az olasz körülbelül 15 perc múlva várható a bokszba.
02:48 Az Audi nemrég arról számolt be Twitteren, hogy van esély arra, hogy a délelőtt során megérkezzen az eső Le Mans-ba.
02:46 Itt a fordulat az LMP2-ben: a KCMG hosszú perceket veszített el a bokszban, az egykörös előny a Thiriet-autóval szemben odalett. Lapierre-re ismét nagy feladat vár...
02:42 A Toyoták időközben 4 és 7 kör hátrányban a 7-8. helyen. Érkezik a bokszba Lotterer, három körrel Tandy után - valamennyit hozott riválisán, de a Porsche mögül állt ki.
02:40 Újabb információk a #17-es Porsche büntetéséről: nem Webber követte el a szabálytalanságot, hanem az előtte autóban ülő Hartley, ráadásul halmazati büntetésként kaptak 9 perc felfüggesztett időbüntetést - azaz egy újabb vétség nagyon-nagyon sokba kerülhet...
02:39 Egy felvétel a korábbi kerék-elgurulós esetről:
02:38 A #43-as SARD-Morand füstölve áll a pálya szélén...
02:33 Tandy is kint járt, 13 másodperc az előnye Lotterer előtt, hamarosan a németnek is jönnie kell.
02:30 A Corvette a bokszban, a hibázó Rees így visszaveszi a vezetést az Astonnal.
02:29 Nemrég Bonanomi is megjárta a bokszutcát, Tandy előnye másfél perc Lotterer előtt - és csak néhány kör különbséggel kell jönniük.
02:21 A Corvette az első helyért űzi az Aston Martint - nagy csata a GTE Pro első helyéért.
02:19 Újabb sárga, ezúttal a #29-es Pegasus Morgan-Nissan kötött ki a kavicságyban.
02:16 Az Am-kategóriában az Aston #98 változatlanul simán vezet, mögötte továbbra is a #72-es SMP Ferrari, majd jön a Dempsey-Porsche - a defektes #83-as Ferrari négy kört bukott...
02:14 Az Aston és a Corvette közt mindössze négy másodperc van, ám előbbi nemrég volt a bokszban, utóbbi viszont mindjárt jön...
02:12 Tandy most lassabb az Audiknál, de egyelőre simán megvan a kiállásnyi előny - ráadásul Bonanomival úgy bő egy perc az előny, hogy azonos ütemben vannak a kiállásokat tekintve.
02:09 A #18-as Porsche következő kiállása után a csapatmenedzsert berendelte a versenyirányítás. Nem jó jel...
02:02 Lapierre háromperces előnnyel állt ki a bokszba 15. tankolására - a #47-es KCMG-autó ezt a versenyt már csak elveszíteni tudja. Lapierre meg valószínűleg jövőre már nem a P2-ben szeretne indulni...
02:00 Még egy óra van hátra féltávig!
01:56 Lotterer egy újabb 13 körös etap végén ismét bent a bokszban.
01:51 Tandy 17 másodperccel vezet kiállását követően Lotterer előtt és 57-tel Bonanomi előtt. Ez most tiszta előny, hiszen a három egység közül ő járt kint utoljára. Bernhard hátránya 1:53 a testvérautó mögött - ő az utolsó körön belül.
01:49 Itt pedig Fogarty iménti hibája:
01:48 Tandy megjárta a bokszot, pillanatokon belül kiderül, mekkora előnye maradt a kiállás után.
01:47 Álmosodsz? Nézz videókat! Íme Jani kicsúszása:
01:42 Minden Nissan nekimegy valaminek? A #23-as a Twitter szerint törmelékkel ütközött, hűtőcsere zajlik...
01:41 Tandy óriási tempót diktál, a #19-es előnye egy perc Lottererékkel szemben - azaz megvan az egy kiállásnyi előny. Bonanomi hátránya 1:40, a #17-es autóé 2:40.
01:38 Bonanomi megjárta a bokszot, nem volt versenyzőcsere. Tandy elvileg bő tíz perc múlva jön.
01:36 Így csúszott keresztül a pályán Fogarty:
01:35 Ezek nem az Extreme Speed percei: a #30-as autó büntetést kapott gyorshajtásért a 43. helyről, a #31-es pedig balesetet szenvedett a Porsche-kanyarokban.
01:32 3:18,6 - Tandy megfutja a #19-es autó legjobb körét!
01:30 Az órákkal ezelőtt összetört Signatech Alpine hivatalosan is a kiesők közé került, ezzel 7 autó búcsúzott, és 48 van még versenyben. A rekord 42 célba érő, egyre kisebbnek tűnik az esély ennek megdöntésére, mivel van még jó pár problémás egység...
01:28 Corvette, Aston, Porsche, Ferrari. Ez a helyzet.
01:21 Janit kiszedték, jön a bokszba, versenyzőcsere lesz. Lieb az autóban.
01:18 A #18-as Porsche ugyanott és ugyanúgy ment neki a gumifalnak Janival, mint korábban Dumas-val. Ki kell segíteni a kavicságyból, ezzel végleg elszálltak a vérmesebb remények...
01:15 Lotterer kiállása után ismét Tandy vezet, mögötte Bonanomi a #9-essel és a német a #7-essel. Bonanomi lemaradása úgy 33 szekundum, hogy mindjárt jönnie kell - egyre jobb helyzetben a #19-es autó!
01:13 Akkora szerencséjük mégsem volt, hiszen szerelni is kell. Ezzel Dempseyék jönnek fel a 3. pozícióba.
01:12 Véget értek a Nissan #21 szenvedései, az autó nem jutott vissza a bokszba. A hatodik kieső, még 49 autó van versenyben - elvileg.
01:11 Defektet kapott a kategória 3. helyén álló #83-as Ferrari. Szerencséjük volt, közel a boksz.
01:10 Lotterer, boksz, boksz.
01:00 Tandy kiállt, és csak minimális különbséggel tér vissza a #7-es Audi mögé, miután Lotterert megfogta a sárga zóna, a #19-est viszont nem. Volt már fordítva is persze, ezen kár keseregni...
00:55 Hihetetlen jelenetek: egy sportbíró megpróbálta megakadályozni, hogy a pályán való közlekedésre teljesen alkalmatlan Nissan továbbinduljon - Matsuda viszont ezt másként gondolta, és megindult a boksz felé. Csak pár méterig jutott, majd újra leállt a #21-es autó.
00:48 Tandy hat másodpercet hozott Raston, a legerősebb Porsche megindult a győzelemért. Rast nem is várja meg, amíg utolérik, inkább bejön, és átadja a helyét Bonanominak.
00:44 Elhagyott gumira figyelmeztetik Rastot - talán épp a Nissanról esett le?
00:42 Újabb probléma a Nissannál: ezúttal a #21-es autónak vannak súlyos gondjai. Csálén áll az autó és kissé lángol is, lehet, hogy itt lesz a vége...
00:36 A legjobb Ferrari majdnem kört kapott a Corvette-től, de megúszták, hiszen Gavin a bokszba húzott. A Ferrari a GT-k versenyének Toyotája...
00:32 Bármit ütött el a Nissan, jó erős volt, az biztos, hiszen még mindig a bokszban az autó, s csapat közelése szerint marad is még egy darabig...
00:28 Tandy hátránya 25, Lottereré 48 másodperc volt a legutóbbi kiállás után.
00:25 Fässler is kijött, átadta az autót Lotterernek. Rast (#9) vezet Tandy (#19) előtt, de most legközelebb neki kell jönnie.
00:19 Hülkenberg végül átadta az autót Tandynek, nagyon nagyot ment a fiatal német az elmúlt órákban.
00:11 Közben a 23-as Nissan a pálya szélén áll... Szörnyen alakul ez a Le Mans a számukra, a Toyota debütálása annak idején ennél azért meggyőzőbb volt.
00:09 Rejtély, minek ment neki a Nissan - talán egy nagyobb törmeléknek, vagy egy állatot ütött el?
00:08 Lassan jön Hülkenberg, ezzel Fässler vissza fogja venni a vezetést - átmenetileg.
00:03 Ráhajtott valamire, és egyszerűen lerepült...
00:02 Leszakadt a 22-es Nissan eleje, ezzel meg mi történhetett? Hihetetlen, mennyi gondja van a japánoknak...
00:00 Kellemes vasárnapot mindenkinek, még 15 óra van hátra a versenyből!
23:59 Az Aston #99 jó negyven másodperces előnyt épített ki a Corvette-tel szemben, a Pro kategória harmadik helyén pedig a #91-es Porsche következik. Az #51-es Ferrari még épphogy körön belül van a negyedik helyen...
23:57 Nem sokat beszélünk a Toyotákról, sajnos nincs is miért: a #2-es autó 2, az #1-es 6 kör hátrányban van.
23:53 Bő két perc a megbüntetett #17-es Porsche hátránya, persze ez Hülkenberggel és Rasttal szemben kevesebb lesz, amikor az élen álló párosra kerül a sor a kerékcseréknél.
23:44 Webber teljesítette a büntetést, majd utána jön a kiállásra is, hogy átadja az autót Bernhardnak. Hülkenberg vezet Rast előtt, tankolása után Fässler a harmadik, Webber pedig jócskán lemaradva negyedik lesz. Nagyjából 1:20-at veszített ezzel az ausztrál, ezt kellene visszahozni a következő mintegy 15 órában.
23:39 A vezető KCMG-Orecát végül megbüntették, de csak áthajtásra, azaz a különbség így is igen jelentős az üldözőkhöz képest: a Thiriet és Murphy Orecái követik őket, a #46-os volánjánál Gommendy, a #48-asénál Berthon.
23:32 DRÁMA! Webber egyperces büntetést kapott egy lekörözött P2-es sárga zászló alatti megelőzése miatt. Ez alaposan visszaveti a #17-es Porschét - mostantól a #19-es autóra kell koncentrálniuk elsősorban.
23:31 Miközben végre véget ért a sárga zóna, Fässler és Webber nagy csatát vív az első helyért. Hülkenberg Rast előtt a kiállása után, ezzel pozíciót nyert a Porsche a #9-es Audival szemben!
23:29 Most jött Hülkenberg, pár kör múlva jön Fässler és Webber is - várhatóan ilyen sorrendben. Rövid csere, Hülkenberg megy még egyet!
23:28 A Porsche gratulál a 7:0-ás győzelmet arató német válogatottnak, s arra kérik a játékosokat, hogy most már nézzék a Le Mans-t.
Congratulation to the German soccer team beating Gibraltar 7:0 #GIBGER Time to watch Porsche at #LeMans now on https://t.co/jHwMGMsI0T #LM24
— Porsche Motorsport (@PorscheRaces) June 13, 2015
23:23 Hülkenberg mindjárt jön, ami azt jelenti, hogy befejezi a saját menetét, és átadja a volánt Nick Tandynek, aki egyelőre csak egyetlen etapot mehetett. Most viszont az övé lesz a verseny talán legnehezebb szakasza, az éjszaka első órái.
23:22 Újabb kiesés: a #97-es Aston Martin a csapat közlése szerint nem megy tovább. Kár érte, az art car harcban volt a kategóriagyőzelemért. Ezzel 50 autóra fogyatkozott a mezőny.
23:18 Rast a bokszban, ami azt jelenti, hogy átmenetileg Hülkenberg és Webber áll az első két helyen!
23:17 A GT-k közt harmadik helyen álló #97-es Aston Martin megállt a Mulsanne-ban. Ez műszaki hiba.
23:13 Hülkenberg a második helyen, Webber elengedte, miután a csapat erre kérte. Valóban gyorsabb a német, mehet Rast után.
23:10 Öt másodpercen belül az éllovasok!
23:09 Az 50-es amatőr Corvette váltóhiba miatt feladta a versenyt. Ezzel megvan a 4. kieső, még 51 autó versenyben, feltéve, hogy a Signatech Alpine még megy.
23:06 Átjöttek a célvonalon, tíz másodpercen belül az élmezőny, miközben vadul előzgetik a GT-ket.
23:05 Kijött a biztonsági autó, a sárga zóna egyelőre marad. Nagy kérdés, mire mennek egymással az LMP1-esek az élmezőnyben.
23:03 Továbbra is javítani kell a korlátot a Mulsanne-nál, s a hírek szerint az újraindítást követően sárga zóna lesz érvényben a Signatech balesetének helyén, a Mulsanne-kanyarnál.
23:01 Nem lehet eléggé dicsérni Nico Hülkenberget, aki fantasztikus tempót autózott a Porschéval, ami lehetővé tette a #19-es autónak, hogy ugyanazon safety car mögé állhassanak be, mint az élmezőny. A verseny elején összeszedett hátrány gyakorlatilag a múlté, a két újonccal induló egység versenyben van a győzelemért.
22:59 A harmadik Porsche is körön belül van egyébként, de Jani két safety carral hátrébb van, mint az élmezőny, ami az újraindítás után két perc feletti hátrányt fog jelenteni.
22:54 A Nissan versenyét állandó szerelések jellemzik, természetesen a lassú tempó mellett. A három autó jelenleg a 21., a 46. és a 47. helyen.
22:51 A GT-k is összerázódtak, így mindkét Aston és a Porsche is felzárkózott a Corvette-re. Egyelőre még a pályán a safety car.
22:49 A G-Drive-nál volt egy "kis incidens" a bokszban, ahogy ők fogalmaztak:
22:46 Tíz másodpercen belül az első négy helyezett, gyakorlatilag kezdődik elölről a verseny! A sorrend: Rast, Webber, Hülkenberg, Fässler.
22:43 Nem tudni egyelőre, mi történhetett a #36-os autóval, de a kép alapján ütközés lehetett, hiszen hiányzik a bal oldalának egy része... A versenyző jól van.
22:41 A kicsúszott Signatech miatt safety car a pályán, ez nagyon jól jöhet Webberéknek, ha nem ragadt a bokszban. Ez most felkavarhatja az összképet.
22:39 Webber kint járt tankoláson.
22:34 Hülkenberg csak 1:07-re az első helytől úgy, hogy nemrég járt a bokszban, azaz többeknek még előtte kell tankolnia. A #7-es például most jött a bokszba.
22:31 A #98-as Aston az amatőrök közt továbbra is komoly előnnyel vezet, jelenleg #83-as AF Corse és a #72-es SMP Ferrari követi őket - előbbi hátránya egy, utóbbié másfél perc, ráadásul az Aston már többször állt ki, s így is ekkora a fölényük. Persze ez nem meglepő, a papírforma ennek az egységnek a sikerét diktálja.
22:28 A Corvette négy másodperccel vezet a #97-es Aston előtt, majd következik bő húsz másodperc lemaradással a #99-es Aston. A #91-es Porsche szűk másfél perc lemaradásban.
22:22 A P2-ben a KCMG autója két és fél perccel vezet, ám egy bokszutcai vétség miatt (elvileg) vizsgálat alatt állnak. Második a stabilan teljesítő Thiriet by TDS.
22:18 A #19-es Porschéval még számolni kell: Hülkenberg jelenleg csak fél perc hátrányban, bár most ő van soron a kiállással. Rast előtt a német, az élboly lassan négytagúnak nevezhető.
22:15 Rene Rast a bokszban, Webberék ismételten az élen.
22:13 Nem került körhátrányba a #18-as Porsche, de immár 3 perc a lemaradása a vezető #9-es Audihoz képest.
22:05 A #18-as Porsche a gumifalnak csapódott a Mulsanne-kanyarban! Dumas visszahozta a bokszba, kérdés, hogy meddig tart a szerelés - és hogy mi okozta az esetet... Pilótacsere is történt, Jani ismét az autóban. Viszont nem kelllett betolni, tankolás és kerékcsere.
22:03 Megvan a harmadik kieső: a #41-es Greaves-autó, melyet a pálya mellett próbáltak megszerelni, hivatalosan is feladta a Le Mans-t. Még 52 autó versenyben, csak emlékeztetőül, a rekord 42 két évvel ezelőttről.
21:58 Íme a korábbi eset, amikor Nakajima majdnem elütötte a Corvette szerelőjét:
21:56 Webber tankolása is megvolt, most ismét Rast vezet, a Porsche pedig szűk húsz másodperccel áll a #7-es Audi előtt. Fässler tehát csak a harmadik úgy, hogy nagyjából egyszerre állnak ki ők ketten, sőt, elvileg legközelebb a svájcinak kell jönnie.
21:50 A #7-es autó a második helyről a bokszban, ez azt jelenti, hogy hamarosan jön Webber is.
21:49 A Greaves Gibsont jelenleg is a pálya mellett szerelik, órákkal ezelőtt állt meg az autó az Essesben...
21:40 Jött is, a #18-as mögé ért vissza épp. A 4-5. helyen a "másik két" Porsche.
21:36 A nagyon jó tempót autózó Hülkenberg megelőzte Rast Audiját, így a pályán jelenleg 3. helyre került a #19-es Porsche, csakhogy hamarosan jönni kell tankolni...
21:32 Annyira érdekes az élmezőny, hogy alig tudunk a GT-kre figyelni, pedig az se semmi, ami ebben a kategóriában zajlik: a Corvette jelenleg bő 5 másodperccel a #99-es Aston előtt. A #97-es hátránya bő szűk fél perc, de a #91-es Porschéé se sokkal több egy percnél, azaz még őket sem kell leírni.
21:30 Albuquerque ki, az első LMP1-es etapját kezdő Rast be. A #17-es Porsche így ismét az élen, de legközelebb majd nekik kell jönniük.
21:28 A szokottnál csendesebben telik a verseny, ami a problémákat illeti: hat és fél óránál csak két kieső és csak két safety car-szakasz, igazán nagy baleset pedig nem volt. Ellenben komoly harc dúl a győzelemért - szóval semmi okunk a panaszra, sőt...
21:22 A #9-es és a #7-es épp annak határán, hogy egymás mögé érjenek vissza, ha Albuquerque végre kiszáll az autóból...
21:20 A ByKolles nem adja fel, Monteiro ismét a pályán - a Nissan hasonlóképpen hol bent, hol kint...
21:18 A KCMG #47 fölénye óriási, épp most adtak egy kört a kategória harmadik helyén álló #36-os Signatech Alpine-nak.
21:14 A Toyota hátrányát jól mutatja, hogy a különösebb probléma nélkül versenyző #2-es autó (Conway) lemaradása jelenleg két és fél perc a balesetező #8-as Audihoz képest...
21:12 Mindkét Ferrari körhátrányban a vezető Astonhoz képest az 5-6. helyen - biztosan nem erre számítottak előzetesen...
21:10 Webber a bokszban, de hova jön vissza...? Természetesen a #9-es vezet, Webber viszont minden bizonnyal Treluyer elé került a rövidebb kiállással.
21:09 Példaértékű nyilatkozat Anthony Davidsontól, melyben elismeri felelősségét a több kör hátrányt okozó balesetért:
21:07 Albuquerque kergeti Webbert, 10 másodpercnél kisebb a hátránya.
21:06 Treluyer ki, Fässler be, friss abroncs fel. Hamarosan jön Webber is, ha minden igaz, Fässler elé kell visszajönnie, hiszen náluk nem lesz teljes szerviz.
21:02 A #7-es Audi rákapcsolt, Treluyer átvette a vezetést Mark Webbertől. Ők "szintben vannak", hiszen Webber hatszor állt ki, míg Treluyer az autó plusz kiállása miatt hétszer. Webbernek az jelenhet még némi előnyt, hogy a #7-es Audinak hátra van a teljes szerviz, amit a #17-es Porsche már teljesített.
21:00 Elérkeztünk a verseny negyedéhez, még nagyon sok van hátra. Egyelőre csak két kiesőt hozott a verseny a két lángra kapó Porsche 911 "személyében".
20:59 Nem tudjuk eldönteni, hogy a Nissan vagy a ByKolles kínlódik többet - utóbbi egység ismét a bokszban, motorproblémákkal.
20:52 Az amatőrök mezőnye továbbra is a #98-as Aston, a #72-es SMP Ferrari és az #53-as Riley Viper csatáját hozza, de utóbbit megközelítette a #83-as Ferrari is.
20:49 Albuquerque a bokszban járt, így Webber feladata most, hogy növelje a Porsche előnyét. Előnye 12, illetve 17 másodperc Treluyer és Albuquerque előtt - aki mégis az autójában maradt.
20:48 A GTE Pro első helyén szűk húsz másodperc előnnyel az Aston Martin #99-es autója áll a testvérautó, a #97-es előtt, majd jön az egy szem gyári Corvette Jordan Taylorral a volánnál. A 4. hely az egyetlen megmaradt gyári Porschéé, míg a legerősebb Ferrari, az #51-es csak az ötödik helyen áll két perc feletti lemaradással.
20:43 Őszinte vallomást hallhattunk a #64-es Corvette-ből kiszálló Tommy Milnertől, aki elárulta, hogy utolsó etapja elejétől kezdve nagyon-nagyon ki kellett már mennie a mosdóba...
20:37 Nézzük, hogy állnak a kisebb kategóriák: a P2-ben magabiztosan vezet a KCMG #47-es egysége, a volánnál a Toyota tartalékjával, Nicolas Lapierre-rel, míg mögöttük a Thiriet #46-os autója, mely ebben a pillanatban állt ki, ezt az egységet jelenleg Pierre Thiriet vezeti. Harmadik a Signatech Alpine #36-at, melyet Nelson Panciatici terelget jelenleg.
20:31 Találtunk egy egészen remek slow motion-összeállítást, meg is mutatjuk a Parc Fermében.
20:28 Mark Webber beszállt a #17-es Porschébe, jelenleg a második helyen áll, hiszen a kerék- és pilótacserés szerviz miatt Albuquerque átugrotta. A következő kiállásnál a portugál is kiszáll minden bizonnyal.
20:20 Nakajima számára "remekül" kezdődött a Le Mans, a bokszból kihajtva majdnem elgázolt egy elébe álló Corvette-szerelőt. Közben a #7-es is bejött a bokszba, s úgy tűnt, hogy Fässler beszáll Treluyer helyére, de az utolsó pillanatban "meggondolták magukat".
20:18 Treluyer az előző körben 20 másodpercet hozott Hartley-n - a sárga zóna máshogy jött ki kettejüknek, Hartley még átment rajta egyszer, az Audinak viszont már feloldották.
20:16 Az #1-es Toyota körülbelül 13 percet, azaz közel négy kört veszített a szereléssel. Ezzel ők végleg kiszálltak a verseny érdemi részéből.
20:11 Nyilván tudták a Nissannál, hogy nehéz lesz, de erre talán nem számítottak: a 23., a 42. és a 48. helyen a három autó. Davidson közben magára vállalta a felelősséget a balesetért.
20:08 Lassú zóna, azaz Code 80 a pályán álló Graeves Gibson miatt az Essesben.
20:07 A sokkal nagyobb balesetet szenvedő #8-as Audi immár a Toyota előtt. Lassan két kört veszít Davidson, egyelőre nem tudni, mi történt.
20:06 Sok időt veszít a Toyota a bokszban - időközben a ByKolles prototípusa a garázsban füstölög, Greaves Gibson LMP2-es, a #41-es pedig a pályán állt meg. Zajlik az élet...
20:02 Davidson megtörte az #1-es Toyotát, betolják szerelésre, mert a lámpa is összetört. Cserélik az orr-részt. Davidson egyúttal ki is száll, jöhet Nakajima.
19:59 A #18-as Porschébe beült a harmadik versenyző Romain Dumas személyében. Így ő kezdheti meg a verseny hatodik óráját. Bokszban járt a #9-es autó is, így Treluyer a második helyen átmenetileg.
19:57 Treluyer most a leggyorsabb a három Audi közül, a #7-es autó folytatja a defekt miatti hátrány ledolgozását.
19:55 Hartley most tartani tudja Albuquerque tempóját, a portugál ismét a második helyről fog kiállni tankolásra.
19:50 Rég beszéltünk a ByKolles-autóról, a #4-es rajtszámú LMP1-es egység Tiago Monteiróval 25 kör hátrányban az 52., utolsó előtti helyen... Szóval egy ideig megint nem beszélünk róluk.
19:44 Hartley a kiállása után 6 másodperccel Albuquerque előtt. Jöhet ismét az üldözőverseny.
19:42 A gyors finn támadókat az Eb-selejtező kommentátora a Rosberg-Raikkönen-Hakkinen trióhoz hasonlította... (elnézést, ezt nem lehetett nem megemlíteni...)
19:40 Mutatunk gyorsan egy videót a két lángoló Porschéről:
19:34 Megvan a második kieső: a második lángra kapó Porsche, a #88-as kiállt a versenyből.
19:29 Eléggé szétszedte a mezőnyt a safety car-szakasz, Lieb (#18) egy, Bamber (#19) bő két perc hátrányban van a vezető márkatárshoz képest - igaz, utóbbi eggyel több kiállásnál jár.
19:22 A #17-es Porsche, melybe két órán belül beszállhat Mark Webber, jelenleg bő 50 másodperccel vezet Treluyer (Audi #7) előtt, akit pár másodperccel követ a #9-essel az új körrekorder, Filipe Albuquerque.
19:15 A pályacsúcs után Albuquerque kiáll a bokszba - nem tudta megelőzni Hartleyt, az új-zélandi megtette a dolgát. Megmaradt az egy kiállásnyi előny.
19:12 Itt az újabb: 3:17,647! Ilyen gyors kört versenyben még a sikán nélküli pályán sem futottak!
19:11 Albuquerque rettenetesen nyomja: versenyben elért pályacsúcsot futott 3:18,477-tel - legalábbis ami a jelenlegi konfigurációt illeti.
19:07 Albuquerque hamarosan utoléri a vezető #17-es Porschét - de rövidesen tényleg jönnie kell. Nem lesz sokkal Treluyer mögött a kiállás után.
19:06 Bamber került meleg helyzetbe néhány perccel ezelőtt...
19:05 Az amatőröknél is nagy a verseny: négy másodpercen belül az első három helyezett: 1. SMP Ferrari #72 (Shaitar), 2. Aston #98 (Dalla Lana), 3. Riley Viper #53 (Keating).
19:01 De máris itt a változás: Turner megpördült, oda a második hely - legalábbis átmenetileg mindenképp. Tíz másodpercet veszített.
18:59 Most a GTE Pro a legszorosabb, hiszen 3 másodpercen belül áll az első 4 helyezett: 1. Corvette #64 (Gavin), 2. Aston #97 (Turner), 3. Aston #99 (Rees), 4. Ferrari #71 (Rigon).
18:58 A P2-esek sorrendje 4-4 kiállás után: 1. KCMG #47 (Lapierre), 2. OAK #34 (Estre), 3. Thiriet #46 (Badey). A KCMG előnye fél perc körül van.
18:56 A #17-es Porschének megvan az egy tankolásnyi előnye, hiszen Hartley az élre állt vissza a #9-es Audi elé, melynek rövidesen jönnie kell.
18:54 Egy kör eltéréssel a #7-es Audi és a #17-es Porsche is a bokszban járt.
18:48 Tankoláson a #18-as Porsche, ők most átmenetileg visszaesnek, de legközelebb a két Audi jön majd.
18:45 Szóval a #17-es autó Hartley-val a volánnál 70-80 másodperc előnyben a második bollyal szemben, melyet a #7-es Audi, a #18-as Porsche és a #9-es autó alkot, Treluyerrel, Liebbel és Albuquerque-kel. Az #1-es Toyota (Davidson) és a #19-es Porsche (Bamber hátránya) újabb 70-80 másodperc.
18:43 Zöld zászló, s az újraindításnál a #7-es autó máris felugrott a második helyre a #18-as Porschét megelőzve!
18:40 Mindjárt vége a közel háromnegyed órás biztonsági autós szakasznak...
18:39 Az Autosportnál nagyon unhatják a safety car-periódust: az imént értesülhettünk róla, hogy két újságírójuknak gondjai adódtak a banánhámozással...
18:37 A #19-es Porsche a bokszban járt, de sokat veszített a kerékcserével, hiszen másik safety car mögé került, mint a 2-3-4. helyen a #18-as Porsche és a két Audi, a #7-es és a #9-es.
18:32 Több mint aggasztó lehet a GT Porschék számára, hogy három nap alatt a harmadik 911-es kap lángra Le Mans-ban...
18:29 A #88-as Porsche kigyulladt a safety car mögött - Ried ki is szállt az autóból, könnyen lehet, hogy nem lesz folytatás...
18:27 A felvételeket többször megnézve egyre inkább úgy tűnik, hogy az okozhatta a Duval-balesetet, hogy miközben a pálya szélén zöldet lengettek a sportbírók, a fényjelzés még sárga volt...
18:25 A korábban az élmezőnyben haladó #95-ös Aston Nicki Thiimmel a volánnál rengeteg időt veszített - a hírek szerint szervóproblémák adódtak. A balesetező #96-os amatőr autó még mindig a bokszban - az utolsó, 54. helyen.
18:23 Bleekemolen kiállása előtt egy pillanatra az összetett GTE-mezőny élére állította a Vipert! Persze ez csak átmeneti volt, de mégis érdemes feljegyezni...
18:20 A #17-es Porschének nagyon jól jött ez a baleset, hiszen másik safety car mögé került, mint a riválisok, ami azt jelenti, hogy egy perc körüli előnyük lesz az újraindítás után.
18:16 Egyelőre még tart a korlátok szerelése...
18:11 A #18-as Porschét vezető Lieb panaszt tett Treluyer-re, aki elmondása szerint sárga zászló hatály alatt előzte meg őt. Ha ez igaz, büntetés lesz a vége... A három Porsche az első három helyen.
18:05 Megérkezett egy rendes videó is az esetről, a Parc Fermében megtalálod.
18:02 Itt látható a becsapódás - sőt éles szemű olvasóink azt is láthatják, hogy esett el a korlát mögötti sportbíró, remélhetőleg csak az ijedtség miatt.
Bit of a scare for a marshall behind the barriers #lm24 #LeMans pic.twitter.com/8mJZZv72O5
— Mattzel89 (@Mattzel89) June 13, 2015
17:59 Az Audi 5 perc alatt összerakta és visszaküldte EZT az autót. Nem semmi... Di Grassi az autóban.
17:57 Jön a safety car, szerelni kell a korlátot. Duvaléknak nem volt mázlija, hiszen egyébként a SC hatálya alatt szerelhettek volna...
17:54 Itt látható, mekkora szerencséje volt Duvalnak, hogy egyáltalán eljutott a bokszig szerelésre. Ebből sokkal nagyobb baj is lehetett volna...
17:53 Sárga zászlót lengettek a szakaszon, ennek megfelelően a többiek lelassítottak, Duval viszont nagy sebességgel érkezett meg, túl későn próbálta kikerülni az előtte lévő GT-ket, de összeért egy Ferrarival, és orral a korlátba csapódott.
17:51 Duval összetörte a #8-as Audit! Sárga zászló alatt gyorsan hajtott, összeért egy GT-vel és becsapódott... A francia hozza a bokszba az autót...
17:50 Treluyer bakizott, látható, hogy nagyon erőlteti a dolgot.
17:47 A kényszerű csere után Treluyer csak a hatodik helyen a #7-es Audival - persze innentől kezdve ők később állhatnak ki, mint a riválisok. Kettős Porsche-vezetés, 13 másodperc a különbség a #17-es és a #18-as autó közt.
17:38 Kiderült: defekt miatt kellett Lotterernek kiállnia 9-10 körrel a következő tervezett szerviz előtt.
17:34 Az első nagy fordulat! A #7-es Audit három körrel a tankolás után teljes szervizre hívják a bokszba. Időközben a #17-es Porsche is kereket és pilótát cserélt, immár Brendon Hartley ül a versenyben vezető autóba. Kerékcsere és pilótacsere az Audinál is, Lotterer kiszállt.
17:29 A #18-as Porschénál a harmadik kiállás egyúttal az első kerékcserét is jelentette, közben bokszban a másik Toyota is, rövidesen összegezhetjük a kiállások utáni helyzetet.
17:27 Az teljesen egyértelmű, hogy a Toyota csak a többiek hibájára számíthat, a körönkénti 4-6 másodperces különbség megfordítása egyébként teljesen esélytelen. Tavaly a megbízhatósággal volt gond, idén a tempóval...
17:25 Zajlanak a cserék, Lotterer közel tíz másodperc előnnyel állhatott ki. Több helyen pilótacsere is volt, Duval például di Grassit váltotta a #8-as Audiban.
17:18 Kezdődik a kiállások harmadik köre az élmezőny számára, néhány perc alatt ismét átrendeződhet a sorrend. Közben Lotterer egy kör alatt három másodpercet adott Bernhardnak!
17:16 Egyelőre Lotterer zsenialitása jelenti a különbséget a két márka közt, amit jól mutat, hogy a három Porsche simán előzi a másik két Audit, a némettel viszont Bernhard is nehezen tudja tartani a lépést...
17:10 A #96-os Aston Martin a Ford-sikánnal csapódott a korlátnak, Roald Goethével a volánnál. Begurult, betolták, szerelik.
17:05 Időközben ismét Lotterer az élen - s kicsit el is nyúlt Bernhardtól. E pillanatban 3,5 másodperc az előnye.
17:03 A Krohn alapítója, Tracy Krohn gyors egymásutánban kétszer is hibázott...
17:00 Az ilyen jelenetek miatt imádjuk a GT-kategóriákat:
16:56 Ahogy múlnak az órák, egyre több ilyet látunk majd: apróbb koncentrációs zavar a #31-es Extreme Speed Ligier-nél...
16:55 Megvolt Bernhard második kiállása is, e pillanatban körülbelül másfél másodperc a német előnye Lotterer előtt.
16:48 Nem tartott sokáig, Lotterer ismét megelőzte Janit, akit feltartott egy LMP2-es autó. Bernhard időközben nagyon megnyomta a tankolás előtti utolsó köreit.
16:44 A kiállásoknál Janiék #18-as Porschéja visszakerült Lotterer Audija elé! A német kezdheti elölről.
16:42 A #98-as Aston komoly előnye odalett, Lamy csak néhány másodperccel előzi az SMP Ferrarit, a #72-es autót. Dempseyék a 3. helyen a 77-es Porschével.
16:40 Az első öt helyezett 10 másodpercen belül az újraindítás után: 1. Aston Martin #95 (Thiim), 2. Ferrari #51 (Bruni), 3. Aston Martin #97 (Mücke), 4. Corvette #64 (Gavin), 5. Aston Martin #99 (Stanaway)
16:39 A kisebbik prototípus-kategóriában zajlanak a második kiállások - az élen álló KCMG egyelőre még nem jött ki.
16:33 A #7-es Audi átvette a vezetést - Lotterernek sokkal jobban mentek a lekörözések! A két Porsche kergeti a háromszoros győztest. Időközben zajlanak a második kiállások.
16:32 Elég szoros volt az újraindításnál a helyzet...
16:27 A két Porsche az élen, Hülkenberg pedig az Audikkal csatázik a harmadik 919-es volánja mögött.
16:24 Zöld zászló, 24 percet volt bent a safety car!
16:23 Ha minden igaz, három kör hátrányban tért vissza a versenybe a javítás után a #13-as Rebellion, immár Abttal a volánnál.
16:16 Volt már ennél nagyobb baleset is az elmúlt években lekörözések során - emlékeztek Davidson nagy repülésére 2012-ből? A Parc Fermében mutatjuk.
16:10 Íme egy videó az esetről:
16:07 A Toyota hálás lehet a safety carnak, az egy perc körüli hátrány ezzel jelentősen lecsökkent...
16:05 Természetesen a #42-es Strakka Dome is a bokszba húzott az ütközés után.
16:04 A #92-es Porsche verseny ezzel véget ért, Imperatori viszont gurul a boksz felé a Rebellionnal.
16:01 A #13-as Rebellion nekiment a Strakka Dome-nak, melyet valószínűleg a füstölő (esetleg olajat eregető) Porsche zavart meg.
16:00 A biztonsági autó a pályán - miközben a #92-es Porsche ég...
15:59 A #92-es gyári Porsche lángol, miközben egy Rebellion a bukótérben!
15:54 Egyelőre tíz másodpercen belül az LMP1 élmezőnye: két Porsche, három Audi, majd Hülkenbergék Porschéja. A két Toyota viszont 43, illetve 60 másodperc hátrányban - ez innen nehéz történet lesz...
15:52 A Parc Fermében mutatunk valami nagyon érdekeset a #21-es Nissanról...
15:42 Most már akkor nézzük végig, ki mikor jön az élmezőnyből: a #17-es Porsche és az #1-es Toyota is kiállt, méghozzá 12 kör után.
15:38 Eltelt 11 kör, jön a #18-as Porsche és a #7-es Audi - Janival és Lottererrel. Már csak az élen álló #17-es Porsche, valamint a két Toyota nem járt kint az élmezőnyből.
15:36 A Toyoták viszont még mennek, ha hinni lehet Buemiék rádióüzenetének, 13 kör után jönnek ki majd először.
15:35 A #8 Audi és a #19-es Porsche is kijött, ők tíz körös első etapot teljesítettek. Jobban szétcsúsznak a taktikák az elején, mint azt megszokhattuk.
15:31 Kilenc kör után a bokszban járt a #9-es Audi, ez több mint érdekes - nagyon korai ez egy tervezett kiálláshoz...
15:29 Szép csata zajlik az LMP2-esek első helyéért Bradley (KCMG #47) és Bird (G-Drive #26) közt. Előbb-utóbb ebbe zavarhat bele a 4-5 másodperc tempófölénnyel érkező LMP1-es ByKolles-autó.
15:28 Tekintsük át az LMP1 élmezőnyét is: 1. Porsche #17 (Bernhard), 2. Porsche #18 (Jani), 3. Audi #7 (Lotterer), 4. Audi #8 (Duval), 5. Porsche #19 (Hülkenberg) 6. Audi #9 (Bonanomi), 7. Toyota #1 (Buemi), 8. Toyota #2 (Wurz), 9. Rebellion #12 (Beche), 10. Rebellion #13 (Imperatori) ... 14. ByKolles (Kaffer) ... 20. Nissan #22 (Tincknell), 21. Nissan #21 (Ordonez) ... 55. Nissan #23 (Mardenborough) - egy kört már megtett a bokszban ragadó autó is.
15:24 Az "amatőr" kategóriát fölényesen vezeti Pedro Lamy a #98-as Aston Martinnal, az össz-GT-mezőnyben is a negyedik helyen a portugál. A kategória 2-3. helyezettjétől, a #72-es SMP Ferraritól (Bertolini) és a #77-es Dempsey Porschétől (Long) három Pro-kategóriás gép is elválasztja.
15:21 A P1-esek most hámozzák át magukat először a GT-ken. Közben a 23-as Nissan megprólt elindulni - sikertelenül.
15:20 A GT-k élmezőnye nem szakadt szét egyelőre: az élen a #99-es és a #95-ös Aston Martin, majd jön az #51-es AF Corse Ferrari. A volánnál Stanaway, Thiim, illetve Bruni.
15:17 Az LMP2-ben a #47-es KCMG Oreca-Nissanja vezet a G-Drive #26-os Ligier-Nissanja előtt, majd jön Thiriet-ék #46-os Oreca-Nissanjával. A versenyzők jelenleg Richard Bradley, Sam Bird és Tristan Gommendy.
15:12 A legutóbbi körben az Audik és a Porschék 3:20 és 3:22 közt, a Toyoták 3:24-et, a Rebellionok 3:29-et autóztak.
15:07 A #67-es tajvani Porsche ötperces stop&go büntetést kapott. Ezzel megvan a második leszakadó autó is a bokszban ragadó Nissan után.
15:06 Az LMP2-esek mögé száműzött Nissanok elkezdték átrágni magukat a kisebb prototípusok mezőnyén. A #23-as autó nem indult még el a bokszból...
15:04 Eltelt az első kör, s Hülkenberg rögtön két pozíciót veszített a #19-es autóban két Audival szemben.
15:01 A három Porsche eljött az élen, a Toyoták igyekeznek mielőbb túljutni a #9-es Audin.
15:00 Elrajtolt a 83. Le Mans-i 24 órás verseny!
14:58 Hiába a Porsche egykörös fölénye, a fogadóirodáknál a két legnagyobb esélyes a #7-es (Lotterer, Treluyer, Fässler) és a #8-as (di Grassi, Duval, Jarvis) Audi.
14:53 Felvezető körön a mezőny, ez persze kicsit hosszabb, mint azt megszokhattuk, hiszen a pálya hossza több, mint 13 kilométer.
14:45 Negyed óra múlva kezdődik a verseny!
14:43 Eddig sem volt nagy hétvégéje a Nissannak, de most itt az újabb probléma - még a rajt előtt. A #23-as autó kuplungproblémák miatt a bokszból rajtol - a másik két gép az LMP2-esek mögé állhat fel a 30-31. rajthelyre.
14:42 Ez a nap több versenyző számára is duplán különleges, hiszen a #9-es Audi portugál versenyzője, Filipe Albuquerque a 30., a #71-es AF Corse Ferrari brit pilótája, James Calado pedig a 26. születésnapját ünnepli.
14:40 Egy szomorú jubileum is kötődik az idei Le Mans-hoz: csütörtökön volt az autósport története talán legszörnyűbb katasztrófájának 60. évfordulója - itt emlékeztünk meg az 1955-ös Le Mans-i 24 órásról.
14:36 Ezt a logót valószínűleg nem sokszor látjátok majd a közvetítés során: a hivatalos előrejelzések szerint mindössze 6-7 százalék esély van az esőre.
14:35 A Larbre délelőtt összetört Corvette-je, az #50-es autó megtette első körét - úgy néz ki, sikerült összerakni Poulsenék autóját a francia alakulat szerelőinek.
14:30 Tekintsük át a kategóriák rajtsorrendjének első három helyezettjét - a teljes rajtrács itt érhető el.
1. Porsche #18 (Jani, Dumas, Lieb)
2. Porsche #17 (Bernhard, Webber, Hartley)
3. Porsche #19 (Hülkenberg, Bamber, Tandy)
11. KCMG #47 (Howson, Bradley, Lapierre)
12. G-Drive #26 (Ruszinov, Canal, Bird)
13. Greaves #41 (Hirsch, Paletou, Lancaster)
34. Aston Martin #99 (Rees, MacDowall, Stanaway)
35. AF Corse Ferrari #51 (Bruni, Vilander, Fisichella)
37. Aston Martin #97 (Turner, Mücke, Bell)
36. Aston Martin #98 (Dalla Lana, Lamy, Lauda)
40. AF Corse Ferrari #83 (Perrodo, Collard, Aguas)
41. SMP Ferrari #72 (Shaitar, Bertolini, Basov)
14:20 Jó kérdés, hogy fogja a Formula-1 Twitter-felelőse kibírni a 24 órát, ha már most összekeveri Hülkenberget Ericssonnal...
14:07 A délelőtti warm-upon egyébként nem az eddig domináns Porsche, hanem az Audi volt a leggyorsabb, egészen pontosan a harmadik autó, az idén utoljára Le Mans-ban rajthoz álló #9-es egység. Részletek itt.
14:00 Így törte össze az autóját Gianluca Roda ma délelőtt:
13:55 Alig több, mint egy óra múlva megkezdődik a 83. Le Mans-i 24 órás verseny, melyen egyelőre nem tudni, hogy hány autó indulhat el. Jan Magnussenék Corvette-je a dán balesete miatt nem tudta vállalni a szereplést, a délelőtti warm-upon pedig a Larbre Corvette-je tört össze - kérdéses, hogy időben elkészülnek-e vele.
12:00 Rövidesen kezdődik a Formula.hu élő közvetítése a Le Mans-i 24 órás versenyről. Addig is adunk némi olvasnivalót: az időmérő edzésről itt, a szabályokról és a kategóriákról itt, a mezőny összetételéről itt, a verseny történetének legfontosabb rekordjairól pedig itt olvashattok. Találtunk továbbá egy kitűnő spotter guide-ot, melyben megtaláljátok mind az 55 egység felállását, s segít beazonosítani az autókat a pályán, ezt itt érhetitek el.
A képen az első három rajthely birtokosa, a három Porsche: