A nemrég a Formula.hu olvasói által is a világ legnagyobb autóversenyének választott Le Mans-i 24 órás verseny idei, 83. felvonása végre elérkezett, hiszen szerdán az első szabadedzéssel és az első időmérővel kezdetét veszi a „hétvége” pályán zajló programja. Az alábbi cikkben igyekszünk hozzásegíteni titeket ahhoz, hogy minél felkészültebben vághassatok neki az előttünk álló napoknak, s persze főként magának a versenynek, melyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.
PROGRAM
Június 10. szerda |
16:00-20:00 |
Szabadedzés |
22:00-00:00 |
Időmérő edzés |
|
Június 11. csütörtök |
16:00-17:00 |
Le Mans Legend időmérő |
19:00-21:00 |
Időmérő edzés |
|
22:00-00:00 |
Időmérő edzés |
|
Június 12. péntek |
17:30-19:30 |
Versenyzői parádé |
Június 13. szombat |
09:00-09:45 |
Warm-Up |
10:00-10:50 |
Le Mans Legend futam |
|
15:00 |
A 83. Le Mans-i 24 órás rajtja |
|
Június 14. vasárnap |
15:00 |
Kockás zászló |
KATEGÓRIÁK
A legfontosabb szabálymódosítás a tavalyi évhez képest, hogy megszüntették az LMP1 kettébontottságát, azaz ismét együtt versenyeznek majd a gyári prototípusok és a privát nevezők. Négy gyár összesen 11 autója (három-három Audi, Porsche és Nissan, valamint két Toyota), továbbá 3 privát versenygép, a Rebellion két, valamint a ByKolles egy prototípusa alkotja a csúcskategóriát, melynek tagjai közül (99,9% százalék valószínűséggel) a végső győztes is kikerülhet majd.
A legnagyobb létszámú kategória az LMP2 lesz, melyben 15 csapat 19 autója vesz részt, s a mezőnyben négy különböző motort, s közel tíz eltérő karosszéria található. Nem csupán nagy, hanem igen tarka is lesz tehát a kisebbik prototípus-kategória, melynek autói nehezebbek, azok erőforrásai viszont kisebbek az LMP1-esekénél, már csak ezért is keltett különösen nagy feltűnést, amikor a teszteken a Nissan új prototípusa még a P2-esek tempóját sem nagyon érte el...
A két GTE-kategóriában összesen 23 nevező található, tízzel kevesebb, mint a prototípusok közt. A GTE Próban két-két Ferrari, Corvette és Porsche, valamint három Aston Martin szerepel, míg az amatőrök közt e négy gyártó mellett az amerikai Riley Motorsports Dodgi Vipere is ott van ötödikként – összességében jóval színesebb ez a kategória, mint azt az elmúlt években megszokhattuk.
A négy kategóriát könnyen megkülönböztethetővé teszi a lámpa és a rajtszám: az LMP autók lámpája fehér, a GT-ké sárga fénnyel világít, a rajtszámok háttere pedig vörös, kék, zöld és narancs színű.
VERSENYZŐI BESOROLÁSOK
Az elért eredményeik alapján a versenyzőket különböző minősítésekkel látják el különböző szempontok alapján. Csak a példa kedvéért: platina besorolású lesz minden 50 év alatti pilóta, aki valaha szerepelt a Formula-1-ben, vagy Le Mans-t nyert vagy gyári versenyző; arany besorolást kap mindenki 50 és 55 év közt, aki egyébként megfelelne a platinának, vagy aki az első hatban zárt egy magasan nemzeti együléses sorozatot; (legalább) ezüst besorolást kapnak a kisebb eredményekkel rendelkező amatőr versenyzők, továbbá mindenki, aki 30 év alatti és nem újonc; bronz kategóriába pedig bárki bekerülhet egy B-kategóriás jogosítvánnyal, ha az illetékes bizottság arra alkalmasnak találja.
A GTE Pro kategóriában nincs megkötés az egységek összetételére (rendszerint arany és platina besorolású pilóták alkotják azokat) – a GTE Am-ben viszont, a név alapján nem meglepő módon – minden egység csak egy pilótát választhat szabadon, a másik kettőből az egyik legfeljebb bronz, a másik legfeljebb ezüst lehet. Az LMP1-esek közt természetesen nincs helye a teljesen amatőröknek, így a bronz-kategóriás versenyzők ki vannak zárva innen, az LMP2-ben viszont kimondottan kötelező helyet adni nekik: a három versenyzőből legalább az egyiknek ezüst vagy bronz kategóriába kell esnie.
SZABÁLYOK
Egy ennyire komplex versenyen természetesen rengeteg szabály merül fel, itt most meg sem próbáljuk ezeket összefoglalni, csakis a legfontosabbakat emeljük ki az „újonc nézők” kedvéért. Három versenyző alkot egy csapatot, akik a kerékcserék és tankolások során cserélhetnek helyet. Biztonsági okokból egy pilóta legfeljebb négy órát vezethet egyhuzamban, összességében pedig tizennégy órát.
A kerékcserék és a tankolások során – melyek nem történhetnek egyszerre, csakis egymás után – a bokszban egyszerre csak meghatározott számú szerelő dolgozhat az autókon, azaz a komolyabb szerelésekhez be kell tolni azt a garázsba. A verseny 24 órán át tart, s az nyer, aki a legtöbb kört teszi meg – az összetett első mellett a négy kategóriában külön győztest is hirdetnek.
Az előzetes következő részében a mezőnyt mutatjuk be, különös tekintettel a benne található tizenhat egykori, s egy jelenlegi Formula-1-es versenyzőre.