DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

IndyCar: Newgarden a győztes trófea mellé középső ujjat kapott csapattársától

Az Indy 500 után szezonja második győzelmét szerző Josef Newgarden nyerte az IndyCar St. Louis-i futamát közép-európai idő szerint vasárnap hajnalban, a Penske amerikaijának sikerét azonban beárnyékolja egy kellemetlen kimenetelű incidens. Tíz körrel a kockás zászló előtt újraindításra került sor: az éllovas Newgarden lassú tempót diktált, a mezőny feltorlódott mögötte, Alexander Rossi pedig a harmadik helyen álló másik Penske-versenyző Will Powerbe rohant – kettőjükön kívül Jack Harvey is kiesett a tömegjelenetben. (A baleset 4:45-től látható az összefoglaló videóban.)

A Penske így kettős győzelmet szerzett – a rajtelső Scott McLaughlin lett a második –, de elvesztette harmadik autóját, Power pedig egyértelműen az esetet büntetés nélkül megúszó Newgardent hibáztatta: „rálépett, megállt, rálépett, megállt, tudtam, hogy ez lesz a vége.” A nyertes kénytelen volt magyarázni a bizonyítványt: „A legrosszabb, hogy a 12-es autó nem jutott célba, utálom, hogy ez történt a legvégén” – nyilatkozta Newgarden. Az incidenst követően Power egy középső ujjal is jelezte a pálya széléről, mit gondol csapattársáról.

A pályán ötödik győzelmét elérő Newgarden és McLaughlin mögött Linus Lundqvist lett a harmadik – a Ganassi svédje második IndyCar-dobogóját szerezte –, Alex Palou negyedik hellyel növelte bajnoki előnyét. Az ötödik Colton Herta a bajnokság új második helyezettje 59 pont lemaradásban, a plusz kiállása miatt csak 11. helyen végzett Scott Dixont szorította hátra egy pozícióval. Newgarden nyolcadik helyen áll az összetettben négy versennyel az IndyCar-szezon vége előtt.

Ekkor dönthet a Ducati Miller utódjáról – ketten vannak a kalapban

Bő egy héttel ezelőtt vált hivatalossá, hogy Jack Miller 2023-ban már a KTM versenyzője lesz, hosszú évek után elhagyva a Ducati kötelékeit. Azt még egyelőre nem jelentették be, hogy ki foglalhatja el a helyét a gyári csapatban, de régóta egyértelmű, hogy a szatellit csapataiknál pallérozódó Jorge Martin és Enea Bastianini közül kerül ki a befutó. Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója ezt meg is erősítette a Sachsenringen a MotoGP hivatalos közvetítésében nyilatkozva, de azt is elmondta, hogy még kivárnak a döntéssel:

„Alighanem várni fogunk az augusztusi második versenyig, hogy kicsit még mérlegeljük a helyzetet. A célunk az volt, hogy Enea és Jorge is maradjon velünk jövőre. Ezt szerintem elértük, most pedig el kell döntenünk, ki menjen a gyári csapatba, Jorgének pedig szeretnénk több esélyt adni, hogy fizikai problémák nélkül motorozhasson” – utalt Martin néhány héttel korábbi kézműtétjére Ciabatti. Jelenleg amúgy Bastianini áll a legjobban az összes ducatis közül, hiszen három futamot is nyert már 2022-ben, de akárcsak Martin, neki is sok bukás miatti nullázás van a neve mellett.

ducati-martin-bastianini

Nemrég az a pletyka is felröppent, hogy esetleg a Suzuki távozása miatt egyelőre üléssel nem rendelkező Joan Mir is esélyes lehet a Ducatinál, de ezt Ciabatti cáfolta: „Joan Mir egy nagyszerű motoros, de soha nem vettük fel vele a kapcsolatot. Jorge és Enea között fogunk dönteni a gyári csapatot illetően, és más versenyző nem lesz érintett. Johann Zarcóval pedig hosszabbítani fogunk a Pramacnál” – tette hozzá. Mir egyébként továbbra is leginkább a Repsol Hondánál köthet ki Pol Espargaro helyén.

Ahhoz, hogy mégsem dőlt még el, hogy Bastianini megy a gyári Ducatihoz, köze lehet annak is, hogy csütörtökön a pletykákkal ellentétben mégsem jelentették be, hogy a KTM-től távozó Miguel Oliveira a Gresini Racinghez igazol, éppen az olasz helyére. A The Race információi szerint egyébként Oliveira az Apriliára váltó RNF Racingnél is esélyes lehet. S ha már RNF: velük korábban Alex Rinst hozták szóba, nemrég pedig felröppent a Moto2-es vb-esélyes Celestino Vietti neve is, ám Razlan Razali csapatvezető az olasz érkezését határozottan cáfolta.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hajszálon múlt egy mormota élete a szabadedzésen

A montreali Notre-Dame-szigeten számos mormota él, és a kis állatok időnként bejutnak az aszfaltcsíkra is. Volt már, akinek földi pályafutása szomorú véget ért, de a 2022-es versenyhétvége első hívatlan látogatója, a közvetítésben Gary névre keresztelt mormota szerencsésebb volt. Az egyik legforgalmasabb pillanatot választotta a pályán való átkelésre, három autó is érkezett, de szerencsére át tudott csusszanni köztük – a fedélzeti kamerás felvételen látható, Carlos Sainz Ferrarija mennyire is közel volt.

Rajztudásukat csillogtatták az F1-es versenyzők

Különleges feladat elé állították az Alpine, az AlphaTauri és a Haas versenyzőit, akiknek a csapattárs rajzait kellett felismerniük. Volt néhány egészen egyszerű feladvány, amikor viszont személyeket kellett lerajzolniuk, gyakran némi csaláshoz folyamodtak a pilóták – az pedig külön megér egy misét, Sebastian Vettelt hogyan ábrázolta Fernando Alonso vagy épp Kevin Magnussen. Az F1 videója IDE vagy a képre kattintva indul:

rajz-f1-video

Három versenyzőt is figyelmeztettek, a futamon óvatosnak kell lenni az utolsó sikánban

Sebastian Vettel, Pierre Gasly és Lance Stroll kapott hivatalos megrovást a Kanadai Nagydíj versenyfelügyelőitől a pénteki második szabadedzés után. Az ok azonos: az utolsó sikánban pályaelhagyásnál nem tartották be az Eduardo Freitas versenyigazgató jegyzeteiben szereplő utasítást, amely arról szól, hogy a narancssárga bóját balról megkerülve, az aszfaltos bukótér legvégén lehet újra csatlakozni a pályára.

A három versenyző jobbról kerülte meg a bóját, ezért részesültek figyelmeztetésben. Érdekesség, hogy Vettel – akinek 2019-ben is meggyűlt a baja a montreali sikánokkal, abban az évben épp egy átvágás és veszélyes visszatérés miatt bukta a futamgyőzelmet – azzal érvelt, az első szabadedzésen még nem állították fel a bóját, de ezt a stewardok nem fogadták el, mivel a versenyigazgatói jegyzet egyértelműen fogalmaz. Figyelni kell a futamon is a Gilles Villeneuve pálya ezen pontján, ugyanis három sikánátvágás után fekete-fehér zászlót kap a vétkes versenyző.

Öt megrovás (ebből négy vezetéshez kapcsolódó) után tízhelyes rajtbüntetés jár a szabályok értelmében. Vettelt és Gaslyt idén először, Strollt másodszor figyelmeztették az illetékesek.

Nizzai utcai pályára költözhet a Francia Nagydíj?

Az egyre több érkező helyszín miatt néhány jelenlegi futam sorsa egy ideje már kérdőjeles a Formula-1-ben: a leginkább a Francia Nagydíj helye forog veszélyben. Ahogy az a Formula Podcast friss adásában elhangzott, a tervek szerint kétévenkénti rendezést vállaló Le Castellet nem is szerepel a 2023-as versenynaptár nagyon előzetesnek nevezhető verziójában.

Ugyanakkor mint arról a Formula Podcast Facebook-csoportban már írtunk, elképzelhető, hogy rövidesen már nem is a Paul Ricard ad otthont a Francia Nagydíjnak: Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója ugyanis a L’Equipe-nek adott interjúban arról beszélt, hogy folyamatban van egy projekt, miszerint egy új nizzai városi pályán rendezhetnének versenyt. Domenicali szerint jelenleg vizsgálják a lehetőségeket, s azt ígérte, hogy július végére tisztább képet kaphatunk a francia futam jövőjéről – egyúttal várhatóan a jövő évi F1-naptár első változatát is akkor ismerhetjük majd meg. Nizza egyébként nem messze fekszik Monacótól, amelynek nagydíja kapcsán szintén felmerült, hogy épp a Francia GP váltótársa lehet.

f1-francia-start-dppi_1

fotó: DPPI

Jön az időmérők napja Montrealban és a Sachsenringen – itt a szombati menü

Folytatódik az F1-es Kanadai Nagydíj és a motorosok Német GP-jének programja, de lesz emellett még túraautó is bőséggel – mutatjuk a mai felhozatalt a közvetítésekkel együtt:

9:30-10:10 ETCR, A csoport, időmérők
9:55-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)
10:05-10:25 DTM, első időmérő
12:30-13:05 ETCR, B csoport, időmérők
13:30-14:30 DTM, első futam
13:30-14:00 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)
14:10-14:50 MotoGP, időmérő (Aréna4)
15:40-16:04 ETCR, A csoport, negyeddöntők
18:30-18:54 ETCR, B csoport, negyeddöntők
19:00-20:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (20:40-től M4 Sport)
22:00-23:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

f1-montreal-szombat-program-dppi

Tsunoda megy a rajtrács végére, Leclerc megúszta – egyelőre

A Formula-1-es Kanadai Nagydíj első szabadedzése során érkezett a hír, miszerint lesz legalább egy versenyző, aki motorcsere miatti rajthelybüntetést kap a hétvégén. Yuki Tsunoda autójába ugyanis a negyedik belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t és MGU-K-t szerelik be Montrealban (a szabályok három használatát teszik lehetővé), ez pedig automatikus rajtrács végére sorolással jár az AlphaTauri számára.

A vb-harc szempontjából persze a legfontosabb kérdés az volt, mi lesz Charles Leclerc-rel, főleg azok után, hogy a Ferrari elárulta, hogy kukázniuk kell a Bakuban meghibásodott motort. Nos, a monacói valóban kap új belsőégésű motort, MGU-H-t, MGU-K-t és az akkumulátort, ám ezekből ez még csak a harmadik lesz – nem kell viszont a negyedik turbófeltöltőt beszerelniük az F1-75-ösébe, egy korábbit vetnek be abból, így egyelőre elkerüli a rajtbüntetést a pilóta.

Rajtuk kívül egyébként Esteban Ocon, Kevin Magnussen, Lance Stroll és Nicholas Latifi ugyancsak kap új erőforráselemeket, de mindegyük még a megengedett kvótán belül marad ezzel.

tsunoda-ferrari-montreal-rb

Hamilton nem bírt volna időben kiszállni az autóból, ha baj történik

Emlékezhetünk, milyen nehézkesen kecmergett ki Lewis Hamilton a W13-ból az Azerbajdzsáni Nagydíj leintése után: az 51 körön keresztül zajló pattogás olyan hátfájdalmakat okozott számára, hogy a kanadai versenyhétvége előtt rengeteg nyújtásra, akupunktúrára és krioterápiára (hidegterápia) volt szüksége a renegerálódáshoz – derült ki egy közösségi médiás posztjából. A kanadai hivatalos sajtótájékoztatón egy érdekes kérdést is kapott: el tudta volna-e hagyni az autót az FIA által megszabott 10 másodperces menekülési idő alatt, ha baj történik?

„Hát, nem hiszem” – válaszolta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón. „Gyötrelmesen fájdalmas volt akkor, annak is örültem, hogy egyáltalán ki tudtam szállni. Egyértelműen nem olyan gyorsan, mint kellene” – folytatta a Mercedes sztárja, hozzátéve, hogy a pattogás néha 10 G erőhatást mért testére. Elmondta azt is: mostanában sokkal többet fáj a feje, de a problémát eddig fájdalomcsillapítókkal kezelte, specialistánál nem járt miatta.

Kukába dobták Leclerc bakui motorját

A Ferrari megerősítette, hogy a motorhiba folytán, amely következtében Charles Leclerc az élről adta fel az Azerbajdzsáni Nagydíjat, használhatatlanná vált az F1-75 legutóbbi versenyen használt erőforrása. A meghibásodás a korábbi, Barcelonában történt motorhibához is kapcsolódhat.

„A vizsgálat megerősítette, hogy Charles bakui erőforrása javíthatatlan. A meghibásodás egy lehetséges oka, hogy a spanyolországi motorprobléma következményeként történt. Jelenleg óvintézkedéseken dolgozunk, hogy megerősítsük a csomagot, és a helyzet irányítás alatt van” – áll a Ferrari közleményében.

A csapat mostani bejelentése még mindig nem válasz arra a sajtót foglalkoztató kérdésre, beszerelik-e a negyedik turbófeltöltőt Charles Leclerc autójába Kanadában, ami tízhelyes rajtbüntetést jelentene – számos Formula-1-es médium erre számít.

Charles Leclerc tényleg jól érzi magát az esős körülmények között

Azt már régóta tudjuk, hogy a Ferrari monacói pilótája nem ügyetlen a pályán, ha nedves körülményekről van szó, de az alábbi videóból az is kiderült, hogy autó nélkül is kellemesen érzi magát az esőben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Eddig hat pilóta szerezte meg Kanadában az első futamgyőzelmét

Úgy látszik a győzelem nélküli versenyzők számára különleges varázzsal bír a Circuit Gilles Villeneuve pálya Montreal városában. A Kanadai Nagydíjat 1978 óta rendezik meg ezen a helyszínen, azóta pedig összesen hat olyan pilóta volt, aki itt szerezte meg első sikerét a Formula-1-ben. Az első az a Gilles Villeneuve volt, akiről később a helyszínt is elnevezték, majd Thierry Boutsen, Jean Alesi, Robert Kubica, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is itt ünnepelhetett először a dobogó legfelső fokán. Az érdekesség, hogy ebből a felsorolásból kettő versenyzőnek, Alesinek és Kubicának is csak ezen a helyen adatott meg, hogy elsőként lássák meg a kockás zászlót.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Elmosta az eső a bokszutcát Kanadában

Nagy mennyiségű csapadék zúdult le Montreal városában csütörtökön, a víz pedig gyakorlatilag elöntötte a hétvégéi Kanadai Nagydíjnak otthont adó Circuit Gilles Villeneuve pályát is. A legnagyobb probléma talán a bokszutcában alakult ki, ahová rengeteg víz folyt be. Az erről készült videók bejárták az internetet, az alábbi felvételt pedig a biztonsági autó pilótája, Bernd Maylander is megosztotta. A jelentős viharra egyébként számítani lehetett, ezért több VIP-vendégeknek szóló programot is lemondtak, de a hétvége további részében is számolni kell a zordabb időjárási körülményekkel. Az előrejelzések alapján helyi idő szerint pénteken délután 24 fok körüli hőmérséklet várható, és van esély az újabb esőre, szombaton pedig további lehűlés jön, és 16 fokos maximumot várnak a meteorológusok. A futam napján már csapadékra nincs kilátás, viszont melegebbre sem, ugyanis 18 foknál több vélhetőleg nem lesz vasárnap.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Bernd Mayländer (@berndmaylaender) által megosztott bejegyzés

Hamilton retro szimulátorral készült a Kanadai Nagydíjra

Lewis Hamilton Instagram oldalán posztolta, hogyan melegített a hétvégére: „Leszálltam Montrealban, és egyenesen egy retro játékboltba mentem. Vettem magamnak egy Sega Genesist és természetesen az Ayrton Senna: Super Monaco GP II játékot. Gyerekkoromban szerettem ezt a játékot, ahogyan most is. Még mindig kitart! Természetesen rendkívül versenyképes voltam, jelenlegi egyéni rekordom egy 49 másodperces kör, de egészen biztos, hogy ezt is meg tudom dönteni. Ez csak néhány próbálkozás után történt. Értesítek mindenkit, ha sikerül” – írta a bejegyzésben a hétszeres világbajnok. Külön érdekesség, hogy a brit pilóta a rekorddöntést a régi phoenixi városi pályán követte el.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Egytől tízig: Így értékeltük a mezőny bakui teljesítményét

A Formula Podcast legújabb adásában természetesen ismét sorra vettük az F1-es mezőny húsz tagjának teljesítményét, s egy 1 és 10 közötti pontszámmal értékeltük a főszereplőket. Hogy pontosan mire jutottunk, azt meghallgathatjátok a bakui értékelő adásunkban 01:14:25-től.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Alonso: Nehezen jutnak majd egyzségre a csapatok a delfinezéssel

Az Alpine kétszeres F1-es világbajnoka, Fernando Alonso is beszélt a delfinezésről, amely a múlt hétvégi Azerbajdzsáni Nagydíjat követően ismét előtérbe került. "A mi autónk elég jól kezeli az idei autók által okozott pattogást, én legalábbis nem sokszor éreztem Bakuban, így sokkal inkább a gumikopásra tudtunk figyelni" - kezdte a spanyol az F1i.com-nak.

"Ami a továbbiakat illeti, rendkívül nehezen fognak a csapatok egyezségre jutni bármiféle változást illetően, ráadásul megnehezíti a dolgunkat, hogy minden pályán másként jön elő a jelenség az autókon. Dzsiddában és Melbourne-ben senki sem panaszkodott miatta például."

Azóta azonban már meg is született az FIA határozata, akik szezon közben módosítanak szabályt a biztonság jegyében. Ide kattintva olvashatjátok el a részleteket.

Este lesz az F1, addig MotoGP-t nézhetünk - pénteki program

Az időeltolódás miatt este nézhetjük a Kanadai Nagydíj első és második szabadedzését, addig MotoGP és DTM szerepel a pénteki motorsport-programban. Íme a menetrend:

Június 17., péntek

 

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

12:55-13:40 DTM, első szabadedzés

14:10-14:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:55-16:40 DTM, második szabadedzés

20:00-21:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

23:00-24:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

A teljes hétvégi menetrend itt elérhető!

cana

fotó: dppi

MiniDrivers: Mindenki tudja, hogy a terv az ász!

A Family Guyból napjainkban újból ismertté vált The Trashmen 1963-as slágerével, a Bird Is The Word (magyarul: A madár az ász) című számmal próbál meg bennünket megnvettetni a MiniDrivers csapata, de persze Lewis Hamilton pattogására is tudják a megoldást, akik elkészítették az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalóját.

Latifi F1-es kalandja nagyon gyorsan véget érhet

A Williams kanadai versenyzője már nem sokáig élvezheti a száguldó cirkusz pilótáinak kijáró fényt és csillogást? Nos, a helyzet nagyon ebbe az irányba mutat… A Formula Podcast legújabb adásának pusmorgásrovatában átbeszéltük a lehetséges kombinációkat, beleértve azt a lehetőséget is, hogyan mentheti meg Helmut Marko a kirúgástól Latifit! Hallgasd meg 58:03-tól!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Ugrás az ismeretlenbe – Gumikínálat Montrealban

2019 óta első alkalommal látogat a mezőny Kanadába, ahová a Pirelli az elérhető keverékek közül a lágyabbakból állította össze a kínálatát: két szett C3 (kemény), három szett C4 (közepes) és nyolc szett C5 (lágy). A Pirelli arra számít, hogy hasonló körülmények fogják fogadni a csapatokat, mint egy héttel korábban Bakuban. Különféle felületű pályarészek követik egymást, ahol mindegyiken szükséges a nagy tapadás, akár a féktávokat, akár a kanyarsebességet vizsgáljuk. A minimális különbséget a némileg alacsonyabb átlagsebesség és valamivel alacsonyabb környezeti hőmérséklet jelenti.

Mario Isola, a gumigyártó a Formula1.com oldalnak nyilatkozta: „Kanada nagy talány lesz a csapatok számára: az időjárás változatos, bármilyen adat a pályáról és a körülményekről legalább hároméves, továbbá alapjaiban változtak meg a használható gumiabroncsok. A kerekek mérete és szerkezete, a gumikeverékek összetétele is teljesen új és egy olyan pályán vagyunk, amit szinte alig használnak. Gyorsan kell majd alkalmazkodni és tanulni.”

„A komponensek a három évvel ezelőtti versenyhez képest sokkal stabilabbak, szélesebb hőmérsékleti tartományban lehet őket használni. Ezen változásoknak köszönhetően keményebben tudják nyomni a versenyzők, miközben csökken a túlmelegedés kockázata. Külön érdekesség Montreálban, hogy itt a legkisebb az idővesztesége egy kerékcserének, ezért több különféle stratégiára számítunk a csapatok részéről” – tett hozzá Isola.

Szerző: Nyéki József

Wolff kijelentette: nincs helyük Gasly számára

Sergio Perez szerződéshosszabbításával eldőlt, hogy Pierre Gasly rövid távon biztosan nem fog visszakerülni a Red Bull anyacsapatához. A francia versenyző nem is tagadta Bakuban, hogy az AlphaTaurin kívüli opciókat is megvizsgálja: értesüléseink szerint mindenekelőtt a McLarent szemelhette ki magának, amennyiben Daniel Ricciardo nem marad a wokingiaknál.

A Mercedesnél elvileg 2023 végéig biztos a Lewis Hamilton, George Russell duó, ennek ellenére Toto Wolff csapatfőnök megkapta a kérdést, hogy lenne-e hely náluk Gasly számára – a válasz viszont elég egyértelmű volt: „Nincsenek nyitva az ajtóink” – idézi Wolffot a Motorsport.com. „Ha van erősségünk, akkor az ez a két srác. Ha pedig azt figyelném, mi zajlik a pilótapiacon, csak elterelné a figyelmemet.”

Wolff azt is hozzátette: a 2024-es szerződésekről egyelőre még korai gondolkodni. A kérdés azért került elő, mert Hamilton kontraktusa a jövő év végén jár le, s elképzelhető, hogy a hétszeres világbajnok 2024-ben már nem lesz az F1-es mezőnyben.

gasly-dppi

fotó: DPPI