Sok szó esik a 2023-as szezonban a Formula-1-es autók aerodinamikai koncepciójáról. Úgy tűnik, a Mercedes extrém szűk oldaldobozos megoldása újból egy nehéz évkezdetet eredményez, nem hozta meg a várt előrelépést. A Red Bull koncepciója továbbra is nyerő, az ő útjukat követő Aston Martin – az AMR23 oldaldobozai szintén lefelé terelik a légáramlást – pedig a jelek szerint szintén beért. A Ferrari a befelé terelt légáramlást alkalmazó koncepció mellett tartott ki, és szezonkezdetük egyelőre csalódás.
Felmerül, van-e összefüggés a koncepció és az erősebb időmérő után a gyengébb vasárnapi szereplés, valamint ezt eredményező kedvezőtlen gumikezelés között. Fred Vasseurnek úgy tették fel a kérdést: továbbra is hisznek benne, hogy ezzel a koncepcióval legyőzhető a Red Bull?
„Teljes mértékben meg vagyok győződve erről. Még sosem láttam olyan autót, amely képes hozni egy másik tempóját az időmérőn, de a futamon nem (koncepciójából adódóan). Szóval ez a beállítástól és egyes választásoktól függött, egyáltalán nem a koncepciótól. Ez azt jelenti, hogy nem kell az ő irányukba elmennünk” – szögezte le sajtótájékoztatóján Vasseur, nem a Ferrari koncepciója felelős érte, hogy dobogót sem tudtak felmutatni a szezonnyitóról.
A bahreini végkifejlet lehetőséget adott, hogy Vasseur visszautaljon arra, amit még az SF-23 bemutatóján hangoztatott: az még, hogy egy csapat nyer Bahreinben, nem garancia arra, hogy az egész szezonban nyerő lesz. Igaz, ezzel elsősorban arra figyelmeztetett, nem szabad elbízni magukat, ha 2022-hez hasonlóan győznek a szezonnyitón – de az intelem fordítva is működik.
„Sosem jó kieséssel kezdeni a szezont, és inkább értünk volna célba, de következetes akarok lenni az álláspontommal. Két hete, a bahreini teszt előtt azt mondtam a csapatnak, hogy a bajnokság nem fog véget érni Bahreinben, nem számít az eredmény, bármi is lesz. Ez igaz volt a tesztre és igaz a mai napra is” – összegezte Vasseur.
A Mercedes már nem hisz saját koncepciójában
Úgy tűnik, a Ferrarival ellentétben a Mercedesnél kiábrándultak a radikális autótervezési irányból. Toto Wolff szokatlanul pesszimista nyilatkozatot tett a minimalista oldaldobozos koncepcióról – végképp negatívak szavai azt tekintve, hogy már az év első időmérője után ilyen kijelentést tett.
„Nem gondolom, hogy végül versenyképessé fog válni ez a csomag. El kell döntenünk, milyen fejlesztési irányt akarunk követni ahhoz, hogy újra versenyeket nyerjünk. Eljött a pillanat, s a stopper azt mutatja, hogy egyszerűen ez nem elég jó. Nincs elég leszorítóerőnk, és megoldást kell találnunk erre” – mondta lehangoltan Wolff. A csapatfőnök biztos benne, hogy akárcsak tavaly, a Mercedes idén is képes futamokat nyerni – hosszabb távon azonban az istállónak ennél nagyobb céljai vannak, és a jelek szerint Bahrein megmutatta, hogy a szűk oldaldobozban nincs meg az ehhez kellő potenciál.