Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Az utolsó tesztnapot ugyan gyakorlatilag értékelhetetlenné tette a szél és a homok, bő négy nap így is a MotoGP-s csapatok és versenyzők rendelkezésére állt a felkészülésre. A legjobb köridőt – ami egyúttal nem hivatalos pályacsúcs is volt – Jack Miller érte el a Katarban rendre erős Ducati nyergében. Nem véletlen, hogy az ausztrál roppant elégedetten értékelte a kollektív gyakorlást – szavait a Crash.net szakoldal idézi:
„Volt néhány jó esélyünk tavaly is, de igen, ez lehet a legjobb esélyünk eddig. Úgy érzem, a lehető legjobban felkészültem az első nagydíjra, erre szeretnék építkezni. A versenyszimuláció elég jól ment a múlt nap. Úgy érzem, elvégeztünk minden munkát, amit akartunk. És mindent sikerült is nagyjából elérnünk, amit szerettem volna a motorral.”
Millernek különösen a Ducati új aero-fejlesztése nyerte el a tetszését – így van ezzel egyébként gyári csapattársa, Francesco Bagnaia is, aki várhatóan szintén azzal fog rajthoz állni a két hét múlva esedékes évadnyitón –, ami szerepet játszhat abban, amit különösen jónak érzett az ausztrál a teszten: „A motor elejével kapcsolatban érzem különösen biztosnak magam: ahogy fel tudom engedni a féket és csak hagyom a motort elég jó tempóval begördülni a kanyarba. Nem volt meg ez a fajta önbizalmam itt eddig, főleg nem a gyors kanyarokban, de fantasztikus érzés. Egyértelműen ez a legfőbb pozitívum, maximálisan ki tudom használni a pályát, a kerékvetőket a külső és belső íven is. És persze az is jó, hogy rendben van a sebességünk.”
A Ducati korábbi eredményei (a legutóbbi két viadalt Andrea Dovizioso nyerte Losailban) és a hosszú célegyenesben érvényesülő végsebességelőnyük ismeretében Miller lehet a Katari Nagydíj egyik favoritja, de vajon kiket érez kihívóknak? „Nehéz megmondani. Nem hiszem, hogy a Suzuki az összes kártyáját kijátszotta volna, de így is fenyegetésnek érzem őket. Aztán ott van a két gyári Yamaha, Fabio és Maverick is gyors volt az egész teszten. Meglátjuk, versenykörülmények között hogyan boldogulnak. Frankie-t [Morbidelli] is ide sorolnám. Pol is elég jó munkát végez egyelőre a Hondán, egyelőre ő nyűgözött le a legjobban. De a fő fenyegetés a Yamaha és a Suzuki.”
A Miller által említett ellenfelek közül a Yamahák végeztek mögötte az összesített eredménylistán. Maverick Vinales valóban optimista, de ő is tudja, hogy a versenyen más lehet a helyzet: „Arra koncentráltunk, hogy rossz tapadási körülmények között motorozzunk, ami azért nehéz, mert remek a pálya tapadása. Emiatt nehéz azt mondani, hogy felkészültünk a gyenge tapadású helyzetekre. De jól érzem magam a motoron, ami a legfontosabb, és az adott gumiszetten teljesített utolsó körök is rendben vannak. Meglátjuk. Nyilván a verseny más tészta, de igyekszünk bizakodók lenni, mert úgy véljük, a motorunk készen áll.”
A hangvillásoknál az új váz volt a fő fejlesztés a teszten: a 2021-es verzióval a 2019-es változat nyújtotta érzéseket szerették volna visszaszerezni a tavalyi küszködés után. Bár úgy tűnik, ez csak hellyel-közzel sikerült, egyértelműen bizakodóbbá váltak a yamahások a teszt előrehaladtával. A gyári csapathoz fellépő Fabio Quartararo például így nyilatkozott a Motorsport.com hasábjain: „Sok mindent kipróbáltam, ami nem tetszett, de a tempó így is jónak tűnik. Még akkor is 1:54 végét futottunk, amikor valami nem tetszővel kísérleteztünk különböző gumikon. Nem voltam elégedett a csütörtöki nappal, de ha megnézzük a tempót, mégis annak kell lennem, és minden egyes alkalommal egyre kényelmesebben érzem magam a 2021-es vázzal.”
Azzal a francia is tisztában van, hogy akár már a szezonnyitón, de főleg más helyszíneken eltérő lehet a helyzet: „Más lesz, ez egyértelmű, már csak azért is, mert most hihetetlenül jó a tapadás. A motor nagyon-nagyon jónak érződik, mert remek a tapadás, de nem hiszem, hogy ez lesz a helyzet a futamon a felgumizódás miatt. Úgy vélem, a rosszabb tapadású pályákon küszködni fogunk. Tudjuk, hogy a teszteken és egy körön gyorsak vagyunk. De az utóbbi két évben túl magabiztos lettem a tesztek után, ezért most fontos, hogy ne örüljünk túlságosan a futamok előtt.”
A gyári csapat párosán kívül a Petronas SRT-nél a nem a legfrissebb, hanem az úgynevezett „A specifikációjú” motort használó Franco Morbidelli is gyorsnak bizonyult a teszten, s az olasz is elégedett volt a 2019-es változaton alapuló gépéhez érkezett fejlesztésekkel. De mi a helyzet új kollégájával, Valentino Rossival? A 42 éves olasz vasárnap még igencsak borús hangulatban nyilatkozott, azóta viszont javult a teljesítménye, s ezáltal a körérzete is – a végül a 11. legjobb időt elérő kilencszeres világbajnok így fogalmazott a kukába dobott pénteki nap végén:
„Már előző nap elvégeztük a legfontosabb munkákat, de így is kár érte, mert volt még néhány dolog, amit ki akartunk próbálni, beleértve egy versenyszimulációt. De összességében pozitív a mérleg, hiszen főleg az utolsó két nap során sokat javult a motor, a tapadás és az érzés. Jobban tudtam motorozni, sokkal gyorsabb voltam egy körön és főleg versenytempóban, mint tavaly. Ami biztató, hogy okosan dolgozott a Yamaha a télen, és jó újításokat hozott ide, mint például az új váz és aerodinamikai elem. A másik pozitívum, hogy remek a légkör az új csapatomnál – ezek mind örömmel töltenek el. Ami probléma, hogy sok már motor és versenyző is nagyon gyors, és gyorsabb, mint előző évben, de igyekszünk mi is ott lenni.”
A Yamahánál tehát felkészültnek érzik magukat, a Suzukinál viszont nem teljesen ez a helyzet. A regnáló világbajnok, Joan Mir a hetedik helyen zárt az összesített eredménylistán, de közel sem tudott olyan erős köridőket teljesíteni, mint Miller vagy a Yamahák. A spanyol ennek ellenére nem aggódik a már tavaly is fő gyengeségüknek számító egykörös forma miatt, sokkal inkább az zavarja, hogy nem tudták a teljes kiszabott munkát elvégezni az utolsó nap homokviharos körülményei okán:
„70 százalékos készenlétben érzem magam, mert ha nem is sok újdonságot akartunk kipróbálni, de néhány változtatást még az elektronikán igen. Úgy vélem, a Ducatik nagyon gyorsak, ahogy a Yamahák is: ez a pálya nagyon fekszik nekik. Nekünk is, de mi talán nem vagyunk annyira erősek, főleg néhány Yamahához képest. Mi vagyunk az egyik leggyorsabbak, de nem „a” leggyorsabbak, nyilván emiatt nem is vagyok százszázalékosan elégedett.”
Mir úgy érzi, a teszt jó részét olyan újítások próbálgatásával töltötte, amelyek végül nem váltották be a hozzá fűzött reményt. Egyelőre ebbe a sorba tartozik a 2021-es váz is, így nem kizárt, hogy a futamon a tavalyi változatot fogja használni: „Talán a tavalyit fogjuk választani. Az új váz is jól teljesít, de megfelelő beállítást kell találnunk hozzá, és talán nem volt elég erre az idő. Szóval az lesz a kulcs, milyen munkát végez a csapat a számítógépen – talán még fontosabb is, mint ez a tesztnap. Lesz rá tíz napunk, biztosan nem fogunk unatkozni!” – fogalmazott a vb-címvédő. Csapattársa, Alex Rins ugyan valamelyest optimistább volt a felkészültségi szintjüket illetően, de ő is elismerte, hogy valószínűleg a 2020-as vázzal fog rajthoz állni a Katari GP-n.
A Honda felemás napokat tudhat maga mögött. Rengeteg esést produkáltak a versenyzőik, ami arra utal, hogy az RC213V továbbra sem túl versenyzőbarát: Stefan Bradl egyik napját rövidre is zárta az esése után érzett fájdalom, míg Alex Marquez egyik jobb lábközépcsontja el is tört az ötödik (!) balesete során, amely után pénteken nem is ült motorra – igaz, ebben alighanem az időjárás is szerepet játszott, s a várakozások szerint az idénynyitón gond nélkül elindulhat. Érdekes, hogy a Hondán újoncnak számító Pol Espargaro teljesítette a legsimább tesztet: ő csak egyetlen bukást gyűjtött be, és a köridői is kifejezetten biztatóan alakultak – nem véletlenül dicsérte meg már kétszer is őt Miller.
Előzetesen is számítani lehetett rá, hogy a KTM-től érkező spanyol esetleg jól boldogulhat a Hondával, s úgy tűnik, ez így is van: „Nagyon fontos, hogy a stílusod passzoljon a motor DNS-éhez, mert ha így van, akkor minden sokkal könnyebb. Szerintem ez megvan nálam. Ezért is igazoltam át a Repsol Hondához, mert úgy éreztem, passzolni a stílusom. Korai még megmondani, de úgy érzem, természetesebben jönnek a dolgok” – fogalmazott a repsolos. Espargaro ugyanakkor hangsúlyozta: attól még messze van, hogy pontosan kiismerné a motor és a gumik határait. „Nem mondhatom azt, hogy tudom, hol a határ: néha megérzem, néha nem. Többször gumit kell cserélnem, hogy felmérjem a viselkedésüket, és megtaláljam a nekem megfelelő kombinációt.”
Pol mellett testvére, Aleix Espargaro jelentette az ötnapos teszt másik meglepetését, hiszen a spanyol az összes napon az élmezőnyben vagy annak környékén tanyázott a jelentősen átalakított Apriliával. Az idősebb Espargaro joggal volt optimista, mert nemcsak egy körön, hanem versenytempó terén is meglepően erősnek tűnt az RS-GP: a versenyző úgy érzi, akár a versenyen is felvehetik a kesztyűt a legjobbak ellen – s úgy véli, ezt meg is érdemelnék. Az esetleges áttörés egyik kulcsa az új karbon lengővilla lehet Espargaro szerint, ugyanis a spanyol elmondta: végre sikerült elérniük, hogy elég merev legyen a lengővilla, miközben még könnyebb is marad, mint a standard alumínium változat. Az Aprilia produkcióját azért árnyalja, hogy Lorenzo Savadori viszont a mezőny végén kullogott.
A gyártók közül egyértelműen a KTM teljesített a leghaloványabban Katarban: a tavaly három győzelmet is szerző osztrákok gyári versenyzői a 16. és 17. helyeken végeztek, míg a Tech3 párosa még hátrébb tanyázott. Miguel Oliveira nem is tagadta, hogy nem igazán tudtak olyan beállítást találni a motorhoz, amellyel jelentősen előre tudtak volna lépni:
„Elég jól éreztem magam a motoron, de ez sajnos nem köszönt vissza a köridőn. Messze vagyunk az elejétől, és el kell ismerni, hogy úgy tűnik, itt kissé szenvedünk. De mindent megteszünk, hogy megoldásokat találjunk és kihozzuk a maximumot a csomagból. Összességében úgy érzem, falba ütköztünk, bármit is csinálunk a motoron. Tudunk kicsit javítani rajta, de ez nem elég. De nem adjuk fel. Néhány új elemet is kipróbáltunk, így nem is tudtunk csak a beállításokra fókuszálni” – fogalmazott a portugál, míg gyári csapattársa, Brad Binder szerint az is okolható a viszonylagos küszködésükért, hogy a katari pályán nem érvényesülnek a KTM hagyományos erősségei, így például a kemény féktávok.
A teszt ezzel lezárult, néhány versenyző pénteken már az első adag koronavírus elleni vakcináját is megkapta: többek között Miller, Rossi és Espargaro is pozitívan nyilatkozott ezzel kapcsolatban. Most szűk két hét „pihenő” következik a MotoGP-sek számára (a Moto2 és a Moto3 néhány nap múlva tesztel ugyanitt), ez idő alatt el is hagyhatják Katart, csak a visszatéréskor kell újabb negatív PCR-teszteket felmutatniuk, s az ott tartózkodásuk idejére vonatkoznak roppant szigorú előírások a hoteleket, valamint a szálloda és a pálya közötti utazást illetően. A szezon tehát a március 26-28-i hétvégén indul a Katari Nagydíjjal, amelyet rögtön követ majd ugyanott a Dohai Nagydíj – már csak az a kérdés, hogy az orvosoktól a minap pozitív visszajelzést kapó és az edzéseinek intenzitását növelő Marc Marquez is ott lesz-e a rajtrácson...
A második teszt (szerda-péntek) összesített eredményei: