Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Három és fél hónap téli álmot követően ma megindult az élet a MotoGP-ben, hiszen pénteken a shakedown-nappal kezdetét vette a sepangi gyakorlás lefújása miatt megduplázott hosszúságú katari kollektív teszt. A „nulladik” nap során a gyári tesztversenyzők, a királykategóriás újoncok, valamint egyetlen kedvezménnyel rendelkező márkaként az Aprilia hivatalos motorosai gurulhattak ki az aszfaltcsíkra.
Hogy ezt csak késő délután tették meg a helyi idő szerint 14 és 21 óra között rendezett tesztnapon, akkor sem túl nagy elánnal, az elsősorban az elképesztően nagy szélnek volt köszönhető, amely önmagában és a felkavart por révén – amely kisebb homokviharokat is eredményezett – is komoly nehézség elé állította a motorosokat. Az este közeledtével és beálltával aztán javult a helyzet, s végül csupán az Aprilia Gresini vezérversenyzője, Aleix Espargaro nem tett meg egyetlen kört sem az erre jogosultak közül.
A legjobb időt elérő motoros kapcsán az utóbbi hetekben és napokban többször is felmerült, hogy a jogosultak közé illik-e őt sorolni. Stefan Bradlről van szó, aki hivatalosan a Honda tesztversenyzője, ugyanakkor tavaly szinte az egész szezonban ő helyettesítette Marc Marquezt a nagydíjhétvégéken, s idén is ő lesz a beugró, amennyiben a nyolcszoros világbajnok nem tud visszatérni a szezonkezdetre. Márpedig ez esetben joggal merülhet fel a kérdés, hogy Bradlt akkor tesztelőként vagy állandó versenyzőként kell-e kezelni: korábban a KTM motorsport-igazgatója, Pit Beirer, néhány napja pedig Johan Stigefelt, a Petronas Yamaha SRT csapatigazgatója is úgy fogalmazott, hogy tisztázniuk kell a német szerepkörét, hiszen tesztmotorosként jóval többet körözhet MotoGP-géppel, ezzel pedig előnyhöz juthat a mezőny többi állandó tagjához képest.
Bradl 1:55,6-os legjobbja egyébként szűk két másodperccel lassabb Maverick Vinales 2020-as teszten elért leggyorsabb körénél. A hondáshoz a Yamaha tudott a legközelebb kerülni: azért nem tudunk pontos versenyzőt írni, ugyanis a hangvillások frissen igazolt európai tesztelője, Cal Crutchlow, valamint a két japán, Katsuyuki Nakasuga és Kohta Nozane felváltva ültek fel a T1, T2 és T3 jelölésű YZR-M1-esre. Crutchlow értelemszerűen most mutatkozott be ebben a szerepkörben, a több gyártóval szerzett tapasztalatai – MotoGP-s karrierje során ment a Yamahán kívül Ducatival és Hondával is – pedig aranyat érhetnek a japán gyártó számára.
Ami az újoncokat illeti: közülük a tavalyi Moto2-es világbajnok, Enea Bastianini érte el a legjobb időt – pedig néhány nappal korábban még az is benne volt a levegőben, hogy egy vagy több napot ki is kényszerülhet hagyni, ugyanis bizonytalan eredményt hozott az egyik PCR-tesztje, márpedig a katari teszten érvényben lévő szigorú karanténszabályok miatt így nem tudott volna a pályára hajtani. Ezt végül megtehette az olasz, s egyúttal a ducatisok közül is ő végzett a legelőkelőbb helyen, ezredekkel megelőzve a bolognaiak tesztmotorosát, Michele Pirrót – ráadásul úgy, hogy Bastianini nem is a legfrissebb, hanem az Avintia Esponsorama Racing 2019-es verziójú Desmosedicijén ül. Pirro Ducatiján egyébként friss aero-elemeket láttak a helyszíni tudósítások, ami aligha meglepő, hogy az előző évek során is rendre az olasz márka állt elő elsőként az ilyen jellegű újításokkal.
A sorban Lorenzo Savadori következett, akiről az Aprilia csütörtöki bemutatóján derült ki hivatalosan, hogy a noalei márka másik versenyzője lesz Espargaro mellett – igaz, az esélyről lecsúszó Bradley Smith kapcsán bízik benne a gyártó, hogy tesztelőként még alkalmazni tudják majd. Az Aprilia amúgy egy szinte teljesen új 2021-es RS-GP-vel készült: új motorblokk (ezt lehetőségük volt fejleszteni az engedményeik révén), új ülésrész, új kipufogó, új aero-elem és egy továbbfejlesztett holeshot device is található rajta. Őt Luca Marini követte a sorban: a Sky VR46 Avintia motorosa aki ugyancsak 2019-es Ducatival tette meg első MotoGP-s köreit. A harmadik debütáns, Jorge Martin a Pramac Racing színeiben a GP20-as Desmosedicivel körözött, mégis elmaradt két sorstársától néhány tizeddel – igaz, a spanyol begyűjtötte első MotoGP-s bukását is a 3-as kanyar kijáratán. A pályán volt még a fentieken kívül a Suzuki munkáját segítő Sylvain Guintoli és Takuya Tsuda, valamint a KTM tesztversenyzője, Dani Pedrosa is (az osztrákoknak jégversenyzés közben elszenvedett lábtörés miatt kellett nélkülözniük a spanyol társát, Mika Kalliót) – szombaton viszont már a teljes mezőny elkezdi a felkészülést a három hét múlva rajtoló évadra.
A shakedown-tesztnap időeredményei: