Még február 1. reggelén sem sejtettük, hogy Lewis Hamiltonról szól majd a mai nap, aztán egyre több sajtóértesülés futott be arról, hogy a hétszeres világbajnok csapatot válthat – ez a mostani azonban különbözött az elmúlt évek számtalan hasonló jellegű pletykájától, sokkal kézzelfoghatóbbnak érződött, megbízható források számoltak be arról, a nap folyamán bármikor megérkezhet a hivatalos megerősítés is. Lássuk időrendben, hogyan futotta be a mai hírek Hamilton-ügyben:
10:00 Meglepő értesülésről számolt be az olasz sajtó: a Formu1a.uno írt arról, hogy információi szerint a Ferrarival tárgyalhat Lewis Hamilton, és a héten érkezik egy nagy bejelentés.
11:45 Felerősödtek a híresztelések, ez már több, mint pletyka: küszöbön állhat az év(tized) F1-es bejelentése. A Sky Sports arról számolt be, hogy Toto Wolff összehívta a Mercedes stábját ma reggel amiatt, hogy fel kell készülniük az említettek mai bejelentésére. Állítólag ott közlik a csapattagokkal, hogy Hamilton távozik, majd ezt követheti a hivatalos bejelentés. A The Race is úgy tudja, hogy Hamilton és a Ferrari már megegyezett egymással, és csak a bejelentés hiányzik a bombasztikus átigazolásról.
A Formula.hu saját vizsgálódásai is abba az irányba mutatnak, hogy Sainz távozása közelít a biztosra vehetőhöz, és az is világos, hogy a Hamilton-ügy tényleg mozgásban van. Hamilton 2023-ban kétéves szerződést írt alá a Mercedesszel, de a hírek szerint a második év opciós, vagyis 2024 végén kiléphet ebből a kontraktusból és szabadon igazolhat máshova.
13:30 Az olasz La Gazzetta dello Sport elejtett egy érdekes megjegyzést: információi szerint nincs kizárva, hogy már idén, 2024-ben megtörténjen a váltás és Hamilton Ferrariba üljön.
15:00 Érdekes információ látott napvilágot: egy kulcsfontosságú mérnök, Loic Serra és stábja távozása lökhette a Ferrari felé Hamiltont. Meg a W15 első próbaútja. Részletek itt.
16:00 Csütörtökön 14 órakor összehívták az alkalmazottakat a Mercedes brackley-i központjában, ahol a Sky szerint tájékoztatták őket: Lewis Hamilton 2024 végén távozik a csapattól, a Ferrarihoz igazol.
17:30 Azt követően, hogy a szak-, majd világsajtó felkapta Lewis Hamilton Ferrarihoz való 2025-ös küszöbön álló bejelentésének hírét, rögtön megugrott a New York-i értéktőzsdén jegyzett RACE (ezzel a betűkombinációval futnak a Ferrari N.V. részvényei) értéke. A Ferrari-részvény szerdán 346,78 dolláros árfolyamon zárt, a csütörtöki tőzsdenyitást követően azonban (ez 15:30 volt közép-európai idő szerint), 384 dollárra ugrott ára. (Frissítve: a bejelentést követően, a hírösszefoglaló publikálásakor a 389 dollárt is átlépte az árnyfolyam.)
20:00 Megtörtént a várt bejelentés első fejezete – a Mercedes kiadta a közleményt, Lewis Hamilton aktiválta kilépési záradékát, elhagyja a csapatot 2024 végén.
20:15 Néhány perccel a Mercedes bejelentése után a Ferrari F1-es csapata megerősítette: Lewis Hamilton 2025-ben csatlakozik a maranellóiakhoz. A csapat közleménye mindössze ennyiből állt: „A Scuderia Ferrari örömmel jelenti be, hogy Lewis Hamilton 2025-ben csatlakozik a csapathoz egy többéves szerződéssel.”
Team Statement
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) February 1, 2024
Scuderia Ferrari is pleased to announce that Lewis Hamilton will be joining the team in 2025, on a multi-year contract. pic.twitter.com/moEMqUgzXH
20:25 Rövid posztban reagált Hamilton ferraris átigazolásának hírére a vörösöktől így kiszoruló spanyol – a saját jövőjével kapcsolatban későbbre ígért bejelentést. Carlos Sainz reakciója itt olvasható.
A Hamilton-hír sokkoló, mégis logikusnak nevezhető, ha átgondoljuk. A témát a Formula Plusz rovatban jártuk körül: mi a helyzet Hamilton 2025-ös szerződésével, miért érzi jobb választásnak a Ferrarit a Mercedesnél, mit nyer a Ferrari, és mi lesz Carlos Sainzcal? Balogh Tamás elemzése itt olvasható.
A Formula.hu szerkesztőinek véleménye az évtized legnagyobb F1-es átigazolásáról, annak körülményeiről és várható kifutásáról pedig itt böngészhető.
Hamilton árnyéban: Andretti-ügy, Bearman új kinevezése
A nagy sztori felbukkanása előtt biztosak lehettünk benne, hogy a szerdai bomba, az Andretti visszautasítása további hullámokat ver – Hamilton és a Ferrari azonban mellékessé tette a sztorit, amelyről normál esetben sokkal többet beszéltünk még volna.
Az esetre közleményben reagált az FIA: „Az FIA tudomásul veszi a Formula One Management bejelentését a Formula-1-es csapatok érdeklődésének folyamatával kapcsolatban. Párbeszédet kezdünk, hogy meghatározzuk a következő lépéseket” – írták.
(Mi pedig szavazásban voltunk rá kíváncsiak, mit gondolnak az olvasók: jól döntött az F1, vagy jót tett volna a sportnak egy 11. csapat?)
A Haas csütörtökön bejelentette, hogy Pietro Fittipaldi mellett, aki hosszú évek óta a csapathoz tartozik és idén is kombinálni fogja a Formula-1-es tartalékversenyzői szerepkört az IndyCarban való full szezonos szerepléssel, 2024-ben immár Oliver Bearman is a hivatalos tartalékpilótájuk lesz. A Ferrari versenyzői akadémiájának talán jelenlegi legfőbb ígérete hat első szabadedzést is kap a szezon során.
A minap mi is beszámoltunk arról a sajtóértesülésről, hogy a tavaly óta a sepangi pálya névadójaként is tevékenykedő Petronas azon dolgozik, hogy 2026-tól újra ellátogasson Malajziába a Formula-1 mezőnye. A pálya és a futam 1999 és 2017 között képezte a versenynaptár részét, ahonnan a visszaeső nézőszám és az emelkedő jogdíjak miatt került ki, s még néhány hónapja is arról beszéltek az illetékesek, hogy utóbbi miatt nincs terítéken a verseny visszatérése.
Nos, a mostani friss pletyka sem élt sokáig, a Petronas ugyanis gyorsan rövid közleményben cáfolta a híreszteléseket: „A Petronas reagálni kíván a 2024. január 31-én publikált hírekre, melyek a Formula-1-es Malajziai Nagydíj és Sepang 2026-os esetleges visszatéréséről szóltak. Szeretnénk megerősíteni, hogy nem zajlottak egyeztetések arról, hogy visszahozzuk a sportot a Petronas Sepang International Circuitre” – idézi a RacingNews365.com portál a Petronast.
A Mercedes juniorversenyzője, az eddig négy együléses bajnokságban négy bajnoki címet szerző Andrea Kimi Antonelli az FIA F3-at átugorva a Formula Regionalból azonnal az F2-be ugrik idén, ahol a Prema kötelékében csaphat össze Oliver Bearmennel, a Ferrari első számú reménységével. A fiatal versenyző még nincs 18 éves, de már most a közeljövő F1-es sztárjaként tekintenek rá sokan, és természetesen a Mercedes első embere, Toto Wolff sem fukarkodik az elismerő szavakkal, amikor szóba kerül a neve – ezeket mondta róla.
Mindkét versenyzőjét lecserélte a McLaren az Extreme-E-ben: az elektromos szériához 2022-ben csatlakozó McLaren az első két szezonban Tanner Foust és Emma Gilmour párosával versenyzett, őket 2024-ben Mattias Ekström és Cristina Gutierrez váltja – részletek itt.
Tovább folytatódnak a felújítások a Magyar Nagydíj helyszínén: újabb videót posztolt erről a Hungaroring.
„Elkezdődtek a cölöpözési munkálatok a célegyenes mellett látható alagútnál, és újabb két toronydaru építése zajlik a Hungaroringen, amely a 2026-os Magyar Nagydíjig teljesen megújul. Naponta nagyságrendileg 250 ember dolgozik azon, hogy a júliusi mogyoródi futamra elkészüljön a kiszélesített paddock, és a két alagút a pálya alatt. Eddig összesen 380.368 kg betonacélt szállítottak be a Formula 1-es versenypálya területére, a beépített cölöpök (253 db) tömege pedig 253.921 kg” – írta a Hungaroring.
A shakedownteszt első napjával félig felébredt téli álmából a MotoGP: a leggyorsabbnak a KTM tesztmotorosa, Dani Pedrosa bizonyult, a hondások és a yamahások még nem köröztek. Összefoglalónk itt olvasható.
Február 2-án második alkalommal nyitja meg kapuit az F1 különleges utazó tárlata, az F1 Exhibition, Madrid után ezúttal Bécsben. A Formula.hu már a nyitás előtt körbenézhetett. Tapasztalatainkról itt hoztunk egy szöveges beszámolót, és érdemes Mészáros Sándor bejelentkezését is megtekinteni!