DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Formula+

Útmutató F1-es csatákhoz: mit szabad és mit nem?

Az FIA részletes útmutatót adott ki az F1-es versenyhelyzetek elbírálásáról: összefoglaltuk, mit kell tudni a támadásról és a védekezésről szóló irányelvekről.

Az FIA két új dokumentumot tett közzé, hogy egységesebb és átláthatóbb alapokra helyezze az F1-es versenybírók döntéseit a versenyhétvégéken előforduló incidensekkel kapcsolatban. Az egyik irányelveket fogalmaz meg az időbüntetések és büntetőpontok alkalmazására, a másik a vezetési normákat érinti. A cél, hogy a büntetések rendszere érthetőbbé váljon.

norris-verstappen-miami-1



A Driving Standards Guidelines című dokumentum kiemeli, hogy számos eset szubjektív megítélést kíván, ezért a stewardok tapasztalata – különösen a versenyző stewardé – alapvető fontosságú. Az irányelvek ugyanakkor konkrét támpontokat is adnak a különböző szituációkra, mely megfogalmazások jellemzően a sportszabályzat eddigi is nyilvános részeit pontosítják vagy egészítik ki, most ezek közül emeljük ki a legfontosabbakat.

Előzés kanyar belső ívén

A belső íven előzést megkísérlő versenyző akkor jogosult helyet kapni, ha:

  • Az első tengelye legalább a másik autó visszapillantó tükréig ér a kanyar csúcspontja előtt és annak elérésekor.
  • A manőver teljes mértékben kontrollált, különösen a kanyar bejáratától a csúcspontig, és nem egy „bevetődés”.
  • A stewardok megítélése szerint észszerű íven veszi a kanyart, és képes a pályán belül maradva befejezni az előzést.

Előzés kanyar külső ívén

A külső íven történő előzést alapvetően nehezebb manővernek tekintik, s a következő feltételek mellett illeti meg a hely az előzést megkísérlő versenyzőt:

  • Az előző autó első tengelye megelőzi a másik autó első tengelyét a kanyar csúcspontjánál.
  • A manőver a bejárattól a csúcsponton át a kijáratig kontrollált.
  • A versenyző képes a pályán belül maradva bevenni a kanyart.

Egyértelműsítések

Sikánok és S-kanyarok esetében az előző két elvet kell alkalmazni a kombináciü mindegyik szakaszára. Általános elvként az első ív számít mérvadónak az elsőbbség megítélésénél.

verstappen-saudi-kanyar

Bármilyen kanyar esetében az előzést kezdeményező versenyző jogosultsága megállapítást nyer, a védekező fél felelőssége elkerülni az ütközést vagy a másik leszorítását.

További szempontok

A stewardok ítélkezése nem kizárólag pozíciók alapján történik, hanem a teljes versenyhelyzetet elemzik:

  • Hogyan alakult ki a szituáció? (pl. kései fékezés, mozgás féktávon)
  • Késői, „túl optimista” manőverről volt-e szó?
  • Mit láthatott, mit tudhatott vagy sejthetett a pilóta?
  • Elvileg befejezhető lett volna-e az előzés a pályán?
  • Szerepet játszott-e alul- vagy túlkormányzottság, blokkolás?
  • Hozzájárult-e az egyik autó pozíciója vagy mozgása az incidenshez?
  • Befolyásolta-e az esetet kanyar jellege (dőlésszög, rázókő, ív stb.)?
  • Milyen állapotban voltak az abroncsok, milyen volt a tapadás?

A védekezés szabályai

Ha egy versenyző védekezés közben elhagyja a pályát (pl. levág egy sikánt), majd változatlan pozícióban tér vissza, azt a stewardok általában tartós előnyszerzésnek tekintik, és a hely átadását várják el. A stewardok kizárólagos hatáskörébe tartozik annak megítélése, hogy a pályaelhagyáskor a versenyző védekező helyzetben volt-e.

Az egyenesekben végrehajtott, a szélárnyék megtörését célzó mozgások elfogadhatók lehetnek, amennyiben a követő autó még biztonságos távolságban van, figyelembe véve a sebességkülönbséget és a pozíciókat.

piastri-sainz-bahrein

Féktávon viszont nem megengedett az irányváltás, kivéve ha az a versenyív követése érdekében történik. Amint a lassítási fázis megkezdődik, a védekező fél nem változtathat irányt.

Az FIA hangsúlyozta, hogy ezek az irányelvek nem hivatalos szabályok, hanem a sportfelügyelői döntéshozatalt segítő keretrendszer részei, amelyet a versenyzői bizottsággal és a pilótákkal, csapatokkal közösen dolgoztak ki. A dokumentum, mely teljes egészében ide kattintva érhető el, a versenyzők kérésére készült, és a következő hónapokban további finomítások várhatók.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: