DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. május 23. péntek
Formula+

„Természetellenessé” váltak a csaták az F1-ben?

Verstappen védekezése a McLarenek ellen Miamiban rámutatott, milyen új képe lehet a 2025-re megváltozott versenyzési irányelvek szerinti párharcoknak.

Max Verstappen Oscar Piastri és Lando Norris elleni körökön át tartó védekezése jelentette a fő akciót a múlt vasárnapi Formula-1-es Miami Nagydíjon. A négyszeres világbajnok hosszú időn át maga mögött tudta tartani a McLareneket – de nem végig, Piastri és Norris is áthámozta magát a hollandon, s végül a szezon legdominánsabb kettős győzelmet aratták.

Bár ezúttal vitatott eset igazából nem volt Verstappen és a McLarenek csatájában, mégis újra fókuszba kerültek a versenyzési irányelvek. Már a Szaúd-arábiai Nagydíj rajtja utáni jelenetsor kapcsán írtunk arról, hogy ezek – hangsúlyozottan a pilóták kérésére a tavalyi austini-mexikói esetek után – változtak 2025-re, ezért nem járt büntetés Piastrinak az első kanyarban történtekért és járt viszont Verstappennek.

f1-verstappen-mclaren-1



A The Race szaklap, amely látta az egyébként nem nyilvános dokumentum a versenyzési irányelvekről, rámutatott, hogy Verstappen Miamiban produkált védekezésében ismét megnyilvánult, hogyan alakult át a párharcok képe az idei szezonra:

„Szerintem eléggé világos, mi engedélyezett és mi nem, szóval szerintem mindenki alkalmazkodik ehhez” – mondta el a Red Bull címvédője Miamiban, aki arra a kérdésre, hogy szerinte javultak-e az irányelvek 2025-re, így felelt: „Nem tudom, szerintem mindig jobb, ha kicsit természetesebbnek hagyjuk őket. De én csak követem a szabályokat.”

 

De mi változott?

Arról már Dzsidda után írtunk, hogy a belső íven történő előzések esetén kivették azt a részletet az irányelvekből, hogy helyet kell hagyni a védekező félnek akkor is, ha a támadóé a kanyar joga. Ezért terelhette le Piastri is Verstappent a szaúdi start után. Most így néznek ki a feltételek arra vonatkozóan, mikor nyeri el a kanyar jogát a belül támadó versenyző:

- az autója első tengelyének legalább a másik autó visszapillantó tükrével kell egy vonalban lennie a kanyarcsúcsponton és előtte;

- biztonságos és kontrollált módon kell vezetni a kanyar bejáratától a csúcspontig, nem „bevetődve”;

- a stewardok megítélése szerint észszerű versenyívet választott, és a pályahatárokon belül maradva hajtotta végre a manővert.

f1-verstappen-mclaren-4

Az FIA stewardjai az évad elején külön kihangsúlyozták a csapatoknak írt dokumentumban, hogy az új irányelvek értelmében a belső íven támadó félnek nem kell már helyet hagynia a másik autónak a csúcsponttól a kijáratig, amennyiben övé a kanyar joga, és kontrollált módon, a pályahatárokon belül hajtotta végre a manővert.

Ráadásul a versenyzési irányelvekről szóló dokumentum elején azt is kiemelik, hogy „ha a támadó versenyzőé a prioritás, akkor a védekező pilóta felelőssége, hogy elkerüljön egy ütközést vagy azt, hogy leterelje a támadót”.

Magyarul: onnantól kezdve, hogy a támadó versenyző megszerezte a belső ívet, és az autója első tengelyével el is érte az ellenfél tükrét, a kívül védekező pilóta gyakorlatilag tehetetlen. Tulajdonképpen a támadó fél bármit megtehet vele – ha a fenti feltételeknek megfelel –, szabályosnak számít immár a leterelés ilyen esetben.

Verstappen pedig ezért Miamiban minden egyes alkalommal a belső ívet igyekezett védeni – amit persze eddig is célszerű volt így tenni, de idén ez már hatványozottabban igen. A külső íven való támadásnál ugyanis jelentősen nehezebb megszerezni a támadónak a „kanyar jogát” a 2025-ös irányelvek alapján.

f1-verstappen-mclaren-2

Tavaly csak annyit írtak elő a szabályok, hogy a kívül támadó autó első tengelyének „legalább a másik autó első tengelyével egy vonalban” kellett lennie a kanyar csúcspontjától a kijáratig.

Az új irányelvek viszont azt mondják ki, hogy a támadó autó első tengelyének a másik autó első tengelye ELŐTT kell lennie a kanyarcsúcsponton. Ráadásként pedig kikötik, hogy ezt nem harcolhatja ki úgy a külső íven támadó fél, hogy bevetődik a kanyarba pusztán azért, hogy ő legyen előrébb a csúcspontnál (ahogy amúgy ez a kiegészítés a belső íves támadásoknál is bekerült a szövegbe).

Könnyen belátható, hogy az új irányelvek alapján sokkal nehezebbé váltak a külső íves manőverek, sokkal nehezebb így megszerezni a „kanyar jogát”. Nem véletlenül üzente egy ízben Gianpiero Lambiase is azt Verstappennek a rádión, hogy „Maradj belül, Max, dolgozzanak meg érte”.

Ezért láthattuk Verstappent szinte végig a belső íven védekezni – akár a célegyesben, akár a 11-es felé menet, akár a hátsó egyenesben –, sokáig sikeresen, hiszen amíg nem az ellenfélé a kanyar joga, nem köteles nekik helyet hagyni a kijáratnál.

f1-verstappen-mclaren-3

Piastri végül így hajszolta hibába az 1-es kanyarban azzal, hogy túl mélyet fékezett a Red Bull-os, míg Norris a 11-es előtt belül előzte meg ellenfelét – igaz, csak második nekifutásra, mert elsőre még visszaadta a pozícióját, miután a manőver végén lesodródott a pályáról.

 

Túl sok szabály, természetellenes versenyzés?

Verstappen idén érezhetően nem akar hosszasan belemenni ilyen témákba (meg másba sem) az interjúi során, Red Bull-os csapatfőnöke, Christian Horner azonban kifejtette, hogy szerinte újra kellene gondolni az elmúlt két futamon látottak alapján az előírásokat:

„Többé már nem érződik ez természetes versenyzésnek. Úgy érződik, hogy talán túlszabályozottá válik a kerék a keréken történő versenyzés, mert más ívenek versenyeznék. Meglehetősen természetellenessé válik. Szóval nem tudom, nem lenne-e szükségünk egy újragondolásra.”

„Jó lenne, ha esetleg a versenyzők megvitatnák a következő futamon, mert úgy érződik, hogy amikor túl sok szabályt vezetnek be, akkor végül a szabályok alapján fogsz vezetni, és ezzel kissé természetellenessé válik.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: