A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazin 2025-ös első, márciusi lapszámában jelent meg – további hasonló anyagokért keressétek friss magazinunkat az újságosoknál, előfizethető a Formula Webshopban is, illetve a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.
Oliver Bearman (brit, #87-es rajtszám)
Csapat: Haas–Ferrari
Születési idő: 2005. május 8. (19 éves)
Eredményei: Olasz és német F4-es bajnok, FIA F3 3. helyezett
3 F1-es nagydíj 2024-ben
Oliver Bearman első juniorkategóriás versenyeit mindössze 15 esztendősen, 2020-ban teljesítette, s amikor a rá következő évben az olasz és a német F4-es bajnokságot is magabiztosan húzta be, már sejteni lehetett, hogy valami nagy dolog van készülőben. A Ferrari szerződtette őt versenyzői akadémiájára, s a Formula Regionalt átugorva már az FIA F3-ban debütálhatott, méghozzá egyből dobogóval – még mindig 17. születésnapja előtt.
Bár csak egyetlen győzelmet szerzett, még a szezonzárón is volt esélye a bajnoki címre, ezek után nem meglepő, hogy a következő évet már az F2-ben kezdhette meg. Végül hatodik lett három-négy évvel idősebb versenytársai mögött, de bakui teljesítményével így is magára vonta a figyelmet, hiszen a rendkívül harapós azerbajdzsáni pályán mindkét futamot megnyerte, s csak a főverseny leggyorsabb köre hiányzott a tökéletes hétvégéhez.
A 2024-es idényre Bearman új csapattársat kapott Andrea Kimi Antonelli személyében, ám mindkettejük idényére árnyékot vetett, hogy a Prema nehezen alkalmazkodott a Dallara új autójához. A bajnokságban a legjobb tízbe sem fért be, de ez másodlagos volt, hiszen attól kezdve, hogy Dzsiddában remek teljesítményt nyújtva ugrott be a Ferrariba a műtéten áteső Carlos Sainz helyére, már minden arról szólt, hogy minél jobban felkészüljön első F1-es szezonjára.
A Haas végül nyáron jelentette be többéves F1-es szerződését, majd ősszel kétszer is helyettesítette Kevin Magnussent, ezek közül az első alkalommal Bakuban pontot is szerzett – azonnali megerősítést adva a döntés helyességéről.
Gabriel Bortoleto (brazil, #5-ös rajtszám)
Csapat: Kick Sauber–Ferrari
Születési idő: 2004. október 14. (20 éves)
F2-es és FIA F3-as bajnok
A Felipe Massa óta első brazilként teljes szezonra szerződtetett Gabriel Bortoleto F1-es karrierje gokartos sikerei után kissé lassan indult be. 2020-ban az olasz F4-es sorozatban csak két erősebb hétvégéje volt, majd a következő két szezont a Formula Regional géposztályban töltötte, ahol 46 futamon három győzelmet és mindössze hét dobogót szerzett, 2022-ben az élmezőny utolsó tagjaként hatodik lett az európai szériában.
Bár ekkor nem sokan fogadtak volna arra, hogy három év múlva már az F1-ben fog versenyezni, Fernando Alonso meglátott benne valamit, és menedzsmentcége, az A14 felkarolta őt. Az eredmények pedig elkezdtek jönni: első két FIA F3-as hétvégéjén megnyerte a főversenyt, s kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően fölényesen húzta be az F1 kisebbik kísérőszériájának bajnoki címét.
Első (és egyetlen) F2-es szezonjára már a McLaren növendékeként készülhetett, s az év első időmérőjének megnyerésével egyből jelezte, hogy itt is számolni kell vele. Bahreint négy nullázás követte, amivel komoly hátrányba került, a fennmaradó 22 versenyen viszont csak kétszer maradt pont nélkül, s egy nagy hajrának köszönhetően a bajnoki címet is megszerezte.
Szeptemberben sor került első F1-es tesztjére – még a McLaren színeiben – ám rövidesen kiderült, hogy másfelé vezethet az útja, s végül hazájában jelentették be, hogy ő kapta meg azt az ülést a Saubernél, melyet eredetileg Carlos Sainznak szántak, ezzel Mick Schumacher óta az első F2-es bajnok lett, aki a következő évben már az F1-ben szerepelhet.
Andrea Kimi Antonelli (olasz, #12-es rajtszám)
Csapat: Mercedes
Születési idő: 2006. augusztus 25. (18 éves)
Eredményei: FRECA, olasz és német F4 bajnok
Visszatekintve nyugodtan mondhatjuk, hogy a minden idők harmadik legfiatalabb F1-es pilótájaként debütáló Andrea Kimi Antonelli sorsa már 11 évesen eldőlt, amikor a Mercedes leszerződtette juniorprogramjába a gokartokkal szép sikereket elérő olaszt, aki hetekkel 15. születésnapja után már debütált is az F4-es színtéren. Első teljes idényében, 2022-ben olasz és német bajnok lett a géposztályban, aranyérmet nyert a Motorsport Gamesen, majd fellépett a Formula Regionalba.
A közel-keleti pályákon, de európai mezőnnyel rendezett téli Middle East széria magabiztos bajnoki címe előre jelezte a folytatást: a FRECA-ban, azaz az európai Regional-sorozatban is fölényesen győzött, ami azt eredményezte, hogy a szokásos közbülső lépcső, az FIA F3 átugrásával 17 évesen bekerült az F2-be Oliver Bearman csapattársaként.
Ez a „sietség” egyértelműen jelezte, hogy a Mercedes mielőbb az F1-ben akarja látni őt, s amikor fény derült Lewis Hamilton távozására a csapattól, Antonellit az első számú utódjelöltek között emlegették, még ha ez szürreálisnak is tűnt a közvélemény egy része számára. A Prema Bearmannél is említett problémái természetesen az ő szezonjára is rányomták a bélyegüket, de végül az utolsó hétvége kihagyása ellenére is odaért a hatodik helyre.
Ekkorra már megerősítették, hogy ő lesz Hamilton utóda a csillagosoknál, sőt egy időben arra is esély mutatkozott, hogy a Williams színeiben már 2024-ben debütálhat. Erre végül nem került sor, ami talán szerencsésebb is, tekintettel arra, hogy első FP1-es szereplésén Monzában a világ szeme láttára zúzta össze a kölcsönkapott Mercedest, a színfalak mögött zajló teszteken pedig további balesetei is voltak.
Isack Hadjar (francia, #6-os rajtszám)
Csapat: Racing Bulls–Honda RBPT
Születési idő: 2004. szeptember 28. (20 éves)
Eredményei: F2 2. helyezett
A francia sajtó által olykor „kis Prostként” emlegetett francia–algériai pilóta számára a 2024-es szezon hozta meg az áttörést, hiszen korábban nem rendelkezett olyan eredményekkel, amelyek feltétlenül F1-es szereplésre predesztinálták volna – bár Helmut Marko 2023 őszi nyilatkozatai arra engedtek következtetni, hogy a Red Bull pilótagurujának tervei vannak még a többek között heves vérmérsékletéről ismert fiatalemberrel.
Az orvoscsaládba született Hadjar érdeklődését a Verdák című animációs film keltette fel az autósport iránt, hétévesen kezdett gokartozni, majd 12 esztendősen lépett ki a nemzetközi színtérre, ám komolyabb eredményt csak akkor ért el, amikor fellépett a formulaautózásba. Második teljes szezonját, a 2020-as francia F4-es bajnokságot harmadikként zárta, ezt követte 2021-ben a FRECA ötödik, majd 2022-ben az FIA F4 negyedik helye – Bearmanhez hasonlóan bajnokesélyesként érkezett a szezonzáróra.
Az F2-ben a Hitech színeiben mutatkozott be 2023-ban, s bár voltak ígéretes megmozdulásai és egy dobogót is szerzett, az összetettet csak a 14. helyen zárta. A következő év is döcögősen indult, Melbourne-től kezdve viszont beindult a szezonja, hiszen sorozatban két főversenyt nyert, majd Monacóban csak önhibáján kívül bukta el a győzelmet, s nyáron már a bajnokság fő esélyesének tűnt.
Végül Gabriel Bortoleto lehajrázta őt, ráadásul a szezonzárón még műszaki problémák is hátráltatták, de ekkorra már egyre hangosabbak voltak azok a hangok, melyek a közelgő F1-es bemutatkozásról szóltak. Végül nem sokkal karácsony előtt a Red Bull hivatalosan is megerősítette, hogy Hadjar ülhet a Sergio Perez helyére a nagycsapathoz felvitt Liam Lawson helyére, azaz 2020 után újra három francia is lesz a 2025-ös F1-es mezőnyben.
Jack Doohan (ausztrál, #7-es rajtszám)
Csapat: Alpine–Renault
Születési idő: 2003. január 20. (22 éves)
Eredményei: F2 3., FIA F3 2. helyezett
1 F1-es nagydíj 2024-ben
A 2025-ös újoncgeneráció legidősebb tagja hét évvel ezelőtt kezdett formulaautózni, s bár bajnoki címet sosem nyert, több erős eredménnyel vétette észre magát az évek során. A legnagyobb jóindulattal is közepes színvonalú ázsiai F3-as bajnokságban szerzett második hely után az első igazi erőpróbát a 2020-as FIA F3-as szezon jelentette, ahol egy árva pontot sem szerzett – ennek ellenére megtarthatta helyét a Red Bull nevelőprogramjában.
A következő év végén viszont leigazolta őt az Alpine, ahová az F3 ezüstérmeseként szerződhetett át: bár Dennis Hauger ellen nem volt esélye, a második hely jogosságához kérdés sem férhetett, így természetes volt a feljebb lépés az F2-be. 2022-ben az első négy időmérőből kettőt megnyert, rendszeres pontszerző volt, s végül hatodikként zárta a bajnokságot, de ami ennél is fontosabb, hogy már ekkor felmerült a neve Fernando Alonso lehetséges utódaként.
Végül csak tartalékversenyző lett az Alpine színeiben, így maradt az F2-ben, ahol harmadikként zárt Theo Pourchaire és Frederik Vesti mögött, majd azt az utat választotta, amit korábban például Oscar Piastri: 2024-ben nem versenyzett sehol, s minden idejét az F1-es bemutatkozásnak rendelte alá.
Ez az álom végül meg is valósult, hiszen augusztus végén bejelentették, hogy ő veszi át a Haashoz igazoló Esteban Ocon helyét a franciáknál, azonban néhány hónappal később szárnyra kaptak azok a mai napig tartó találgatások, melyek szerint Flavio Briatore minél előbb le akarja őt cserélni Franco Colapintóra. Így aztán Damoklész kardja ott lebeg Doohan felett, és jelen pillanatban komoly kérdés, hogy hányat tehet majd hozzá a 2024-es szezonzárón teljesített egy szem F1-es nagydíjához.
A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazin 2025-ös első, márciusi lapszámában jelent meg – további hasonló anyagokért keressétek friss magazinunkat az újságosoknál, előfizethető a Formula Webshopban is, illetve a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.