Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A héten sor került a második, mindössze kétnapos kollektív tesztre is a MotoGP holtszezonjában: a mezőny ezúttal a két hét múlva esedékes idénynyitónak is otthont adó burirami pályán dolgozott. Marc Marquez pedig mindkét napot behúzta a gyári Ducati nyergében, 1:28,855-ös ideje ráadásul alig másfél tizeddel maradt el csapattársa, Francesco Bagnaia tavalyi rekordjától.
Az egykörös formája mellett azonban a hosszabb etapos tempója volt az, ami igazán a mezőny fölé emelte Marquezt Thaiföldön. Csütörtök délután a mezőny nagyjából kétharmada teljesített verseny- vagy legalább sprintszimulációkat – a cikkünkben szereplő két táblázatban foglaltuk össze mindazoktól, akik megtettek legalább tíz kört egy huzamban (kivéve Somkiat Chantrát, aki ilyen tekintetben is kilógott lefelé egyelőre).
Versenyszimulációk | |||
Versenyző | Csapat/motor | Átlag | Körszám |
M. Marquez | Ducati | 1:30,378 | 23 kör |
Acosta | KTM | 1:31,016 * | 22 kör * |
Morbidelli | VR46 Ducati | 1:31,019 | 17 kör |
A. Marquez | Gresini Ducati | 1:31,071 | 23 kör |
Binder | KTM | 1:31,544 * | 23 kör * |
Zarco | LCR Honda | 1:31,635 | 24 kör |
* a kiugróan lassú utolsó körök nélkül |
Marquez 1:30,378-as átlagtempója félelmetesnek tűnik, a teljes versenyszimulációt teljesítő versenytársainál körönként legalább hét tizeddel volt gyorsabb. A képet azonban árnyalja, hogy épp gyári ducatis kollégája, Bagnaia az egyik, aki még sprintszimulációt sem teljesített, így a két fő esélyest nem tudjuk összevetni ilyen téren – igaz, Buriramban egyértelműen Marqueznél volt az előny, amibe belejátszott az is, hogy az olasznak gondjai is voltak a két nap során.
Érdekes, hogy a két gyári ducatis egymásra mutogatott az esélyességet illetően: Marquez szerint mindenképp így is Bagnaia a favorit a Thaiföldi GP-n, míg a tavaly 11 nagydíjgyőzelmével is „csak” vb-ezüstérmes kollégája úgy érzi, a spanyol jobb formát talált nála egyelőre. Az viszont nem is lehet kérdés, hogy őket kettejüket várhatjuk közvetlen az élre két hét múlva.
Sprintszimulációk | |||
Versenyző | Csapat/motor | Átlag | Körszám |
Bezzecchi | Aprilia | 1:30,093 | 13 kör |
Mir | Honda | 1:30,338 | 13 kör |
Quartararo | Yamaha | 1:30,361 | 12 kör |
Miller | Pramac Yamaha | 1:30,871 | 13 kör |
Marini | Honda | 1:31,315 | 13 kör |
Aldeguer * | Gresini Ducati | 1:31,816 | 13 kör |
* több lassú körrel |
A Ducati kapcsán mindenképp ki kell térnünk a motorválasztásra, hiszen Davide Tardozziék megerősítették: elvetették a 2025-ös verziót, így mind a hat versenyzőjük számára a GP24-esre alapuló motorblokkot homologizáltatják majd. Bagnaia elismerte, hogy a tesztek során „hazudott”, mert a kezdetek óta tudta, hogy jobb a 2024-es motor, és Marquez is egyetértett azzal, hogy mivel két évig nem lehet majd hozzányúlni a blokkhoz, a konzervatív döntés kifizetődőbb lehet.
A bolognaiak amúgy nemcsak a blokk terén léptek egyet vissza, hanem egyelőre vázból és aerodinamikából is a korábbi konfigurációval kezdik majd meg a szezont, csak épp azt lehet majd menet közben is frissítgetni a szabályok értelmében. Tardozzi azért megjegyezte: elektronikai és futómű szempontjából így is van újítás a gyári specifikációjú Desmosediciken, amelyeket GP24.9-esnek tituláltak Bagnaiáék.
Hogyan állnak a kihívók?
A Ducati gyári duója tehát a fő favorit a szezonrajtra fordulva, de nem csak ők várhatják bizakodva a kezdést. Hanem például a többi ducatis is: Alex Marquez az egész tesztidőszak egyik kellemes meglepetése, egyértelműen ő tudott a legközelebb kerülni a bátyjához Buriramban, remekül ráérzett a GP24-es Ducatira (ő eleve azzal ment volna). A VR46-os Franco Morbidellinél is úgy fest, hogy kezd rátalálni a néhány évvel ezelőtti formájára, a versenyszimulációja egálban volt a gresinis kollégájával.
A többi márka közül egyértelműen az Aprilia lehet a legoptimistább Buriram után. Miután Jorge Martin lesérült Sepangban, ráadásul Raul Fernandez is kidőlt az első tesztre, Marco Bezzecchinek kellett magához vennie az irányítást – és ezt meg is tudta tenni a korábbi többszörös futamgyőztes, aki szemlátomást ráérzett az RS-GP-re: a rövidebb sprintszimulációt teljesítők közül messze az ő teljesítménye volt a legmeggyőzőbb.
A KTM már sokkal rejtélyesebbnek tűnt Thaiföldön. Pedro Acosta ott szerepelt az élbolyban a köridőlistán Bezzecchivel „párban”, és a versenyszimulációja sem tűnt rossznak – egészen annak legvégéig, az utolsó két-három körben ugyanis neki és a gyári csapattársnak, Brad Bindernek is szétesett a tempója: a spanyol körideje 1:37-es tartományba is visszaesett! Ez egybevág azzal, hogy a The Race szaklap helyszíni megfigyelése szerint valami történt a KTM-ek hátsó gumijával az etapok végére.
Az osztrák gyártónál egyébként próbálják őrizni az optimizmusukat a február 25-i sorsdöntő meghallgatás előtt, amely eldöntheti a csődvédelem alatt álló vállalat MotoGP-s projektjének jövőjét, de majd csak a Thaiföldi Nagydíjon derül ki, mennyire jogos a bizakodás. Mindenesetre a szatellit Tech3 KTM-en ülő páros egyelőre nemigen érzett rá az RC16-osra: Maverick Vinales az utolsó tesztnapon talán elért némi áttörést, de Enea Bastianini maga sem tagadja, hogy kicsit elveszett a féktávokon.
Ami a két japán gyártót illeti, a Yamaha a sepangi tündöklés után a várakozásoknak megfelelően kissé haloványabban szerepelt a gyengébb tapadási burirami aszfaltcsíkon. Fabio Quartararo ugyanakkor megjegyezte: nem igazán érezte jól magát egyetlen első abronccsal sem, emiatt pedig egy-két tizedmásodperc benne maradhatott a köreiben, így az új csapatfőnök, Paolo Pavesio által célként megfogalmazott top 5-ös helyezések nem tűnnek elérhetetlennek a hangvillások számára.
Thaiföldön a Honda is kifejezetten biztató jeleket mutatott, mindenekelőtt Joan Mirrel, aki szemlátomást sokkal mosolygósabb volt, mint bármikor, amióta megérkezett a HRC-hez. A sprintszimulációja pedig okot is ad erre, hiszen egy szinten teljesített Quartararóval. Ugyanakkor a 2020-as világbajnok is aláhúzta, hogy az RC213V-nak komoly gyenge pontjai vannak: „Aggódom a motor miatt, mert úgy tudok motorozni, ahogy szeretek, de az egyenesben mi vagyunk a leglassabbak” – foglalta össze a spanyol a vegyes helyzetüket.
A MotoGP szezonja két hét múlva, a február 28-tól március 2-ig rendezendő Thaiföldi Nagydíjjal startol, akkor még pontosabb képet kapunk az erőviszonyokról – amelyeket még előtte kivesézünk a Formula Motocast kedd este érkező friss adásában is, ahol egyúttal megtesszük tippjeinket is a 2025-ös idényre.