DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

Hogyan áll össze az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj rajtrácsa, ha elmarad az időmérő?

A szakadó eső miatt vasárnapra halasztották a kvalifikációt, de mi történik, ha akkor sem tudják megrendezni? A szabályzat meglehetősen homályos ezen a téren…

Hatalmas eső csapott le Interlagosra szombat késő délután, amely miatt csaknem kétórás várakozás után az FIA kénytelen volt vasárnapra halasztani a Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíj időmérőjét. Amelyre így a tervek szerint helyi idő szerint vasárnap reggel – magyar idő szerint 11:30-kor – kerül sor, de a futamot is előbbre hozták az újabb viharokat váró előrejelzés miatt magyar idő szerint 16:30-ra.

De épp ezen időjárás-előrejelzések miatt adódik a kérdés: mi alapján áll össze a rajtrács, ha esetleg vasárnap sem tudják megrendezni a kvalifikációt? A kissé döbbenetes válasz erre pedig az, hogy az F1-es sportszabályzat nem rendelkezik erről egyértelműen!

A Motorsport.com cikke szerint az egyetlen valamelyest értelmező cikkely erre az esetre a 39.4b pont a szabályzatban, amely azt határozza meg, hogyan kell kezelni azokat a pilótákat, akiket nem értékeltek az időmérőn – magyarán nem futottak mért kört annak első szakaszában, törölték az összes idejüket, kívül kerültek a 107 százalékos határon vagy kizárták őket.

f1-eso-brazil-redbull



A szabályzat szövege szerint a „nem értékelt” versenyzők a „harmadik szabadedzés vagy sprinthétvégék esetén az első szabadedzés sorrendje” alapján állhatnak fel a rajtrácsra. Ez nem jönne jól Max Verstappennek, hiszen míg Lando Norris a leggyorsabb volt a pénteki FP1-en, ő csak a 15., amihez még hozzá is jönne a plusz öt rajthelyes büntetés.

Ettől azonban aligha kell félnie a Red Bullnak, ugyanis a szabály alapesetben nem vonatkozik azokra az esetekre, ha az időmérőt meg sem tudták rendezni. Plusz mint arra a Motorsport is rámutat, a cikkely szövegezését úgy is lehet értelmezni, hogy aki a sprintidőmérőn futott érvényes mért időt, az már „értékelt versenyző”, így pedig a sprintkvalifikáció határozhatná meg a nagydíj rajtsorrendjét is.

 

A Sportkódex mindent felülír: a stewardok kezében a döntés

Ugyanakkor a Nemzetközi Sportkódex 11.9.3b pontja a fentieket teljes mértékben felülírhatja. Ez ugyanis jogot ad arra az adott F1-es nagydíj sportfelügyelőinek, hogy „módosítsák a kiegészítő szabályzatot” – magyarán a stewardok dönthetnek arról, hogyan alakítsák ki a rajtrácsot.

Erre néhány éve adódhatott is volna példa, méghozzá a 2019-es Japán Nagydíjon, amikor a felügyelők a várt szombati esőzések miatt előre jelezték: ha egyáltalán nem lesz időmérő, a pénteki második szabadedzés dönt majd a rajtsorrendről, ami akkor az utolsó megrendezett tréning volt. Akkor Suzukában amúgy végül vasárnap le tudták futni a kvalifikációt.

f1-eso-brazil-redbull-2

A RaceFans.net szakportál arról ír, hogy az FIA egyik képviselője megerősítette: ezúttal is a stewardok hatáskörébe fog tartozni, mi alapján áll össze a vasárnapi F1-es rajtrács. Abban minden szakportál egyetért, hogy mivel voltak már tétre menő sessionök az interlagosi hétvégén, ez NEM az első szabadedzés lesz, hanem sokkal valószínűbb, hogy a sprintidőmérő (esetleg maga a sprintfutam).

Ha ez így lesz, akkor újra Oscar Piastri indulhatna a pole-ból, mellőle Norris, a negyedik helyre kvalifikált Verstappen pedig a motorcserés büntetése után a kilencedik pozícióból. De ez egyelőre csak feltételezés, és bízzunk benne, hogy itthoni idő szerint 11:30-tól meg tudják rendezni az időmérőt.

 

Jövőre már más lenne a helyzet

Érdekes kiegészítés, hogy a Motorsport információi szerint épp nemrég került be a 2025-ös sportszabályzatba egy vonatkozó rész, ami egyértelműsíti az ilyen eseteket. Az újonnan bekerülő szabálypont szerint „abban a rendkívüli esetben”, ha a felügyelők úgy ítélik meg, hogy nem lehet megtartani az időmérőt, a világbajnoki pontverseny állása határozná meg jövőre a rajtsorrendet.

Erről az F1 Bizottság és a Motorsport Világtanács múlt havi ülésein határoztak, de a lap úgy tudja, túl későn fogadták el ezt ahhoz, hogy arról is megállapodás szülessen, hogy ez a módosítás bekerüljön már a 2024-es szabálykönyvbe. Így egyelőre az égiek és a stewardok kezében az F1-es rajtrács sorsa.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: