DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Formula+

A McLaren „mini-DRS-e”, ami segíthetett Piastrinak

Trükkös megoldásra lettek figyelmesek a McLaren hátsó szárnyánál a bakui F1-es futamon: újra fókuszba kerülhetnek a hajlékony szárnyak…

Több tényezőnek volt betudható, hogy Oscar Piastri legyőzte Charles Leclerc-t a vasárnapi Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon. Egyfelől annak, hogy a bokszkiállások után elolvadt a Ferrari előnye, amire egyelőre Leclerc-nek sincs magyarázata; másfelől a saját merész bevetődésének az 1-es kanyarban, amit nem védekezett le megfelelően a monacói; harmadrészt pedig annak, hogy Leclerc a DRS-nyitás ellenére sem tudta később hatékonyan visszatámadni a McLarent.

Ez utóbbiban Piastri segítségére lehetett az a trükkös megoldás, amelyet a bakui verseny során készült fedélzeti kamerás felvételeken szúrtak ki. A McLaren hátsó szárnyán ugyanis a felső terelőlap sarkai elhajlanak és kissé megemelkednek, felfelé kunkorodnak a nagy tempónál jelentkező terhelés hatására, így valamelyest nagyobbra nyílik a rés a fő terelőlaphoz képest.

f1-mclaren-szarny-minidrs-video



A hajlékony légterelők kérdése az utóbbi hetekben újra központi témává vált az F1-ben, de elsősorban az első szárnyak kapcsán, amelyeket a Belga Nagydíj óta a szabadedzéseken extra kamerákkal vizsgál az FIA, amely nemrég a felmerülő gyanúk kapcsán közleményben jelezte: idén eddig minden csapat alkatrésze átment a vonatkozó vizsgálatokon, így legálisak.

Természetesen az FIA a hátsó szárnyak rugalmasságát is teszteli, ezek a vizsgálatok azonban az első légterelőkhöz hasonlóan statikus mérések – márpedig menet közben, nagy tempónál, más jellegű és nagyobb erőhatások érik az alkatrészeket, amelyeket nehéz statikusan reprodukálni.

Az FIA viszont 2021 óta már a hátrafelé néző onboard kamerákat is segítségül hívja a szárnyak vizsgálatakor: a Nemzetközi Automobil Szövetség különböző pontok elhelyezését kéri azóta a csapatoktól, hogy könnyebben vizuálisan megfigyelhessék a légterelők viselkedését.

Mivel az FIA nyilván észlelte már a McLaren most kiszúrt találékony megoldását, ez azt jelzi vélhetően, hogy nem érzik úgy, hogy az átlépné a szabályok szellemiségének határait – ráadásul nyilvánvalóan a hivatalos statikus terheléses teszteken pedig át is ment az MCL38-as hátsó szárny, azaz mindenképp legális megoldásról beszélünk.

 

Más csapatnál is elhajlik a hátsó szárny, de csak a McLarennél kunkorodik fel a terelőlap sarka

 

A „trükköt” amúgy máris elnevezte „mini-DRS-nek” a paddock szakzsargonja, hiszen ahogy a Motorsport.com az elemzésében rámutat, a hatása gyakorlatilag megegyezik az állítható hátsó szárny nyitásáéval: a keletkező rés révén csökken a légellenállás, ami végsebességben előnyt jelent – igaz, nyilvánvalóan nem akkorát, mint az igazi DRS működtetése, hiszen jóval kisebb résről van szó.

Viszont cserébe nemcsak a DRS-zónákban érezteti hatását ez a megoldás, hanem a pálya teljes hosszában. Az eldeformálódó felső terelőlapsarok és az így megnyíló rés a bakui aszfaltcsík középső szektorában is látható volt Piastri fedélzeti kamerás felvételein.

Persze minél nagyobb a tempó és ezáltal az erőhatás, annál jelentősebb az elhajlás is, így értelemszerűen a célegyenesben, nagy sebességnél a legszignifikánsabb a „mini-DRS” hatása – ami pedig akár döntőnek is bizonyulhatott Piastri védekezése során Leclerc-rel szemben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: