Hagyományosan a sok egyenesben és kevés kanyarból álló Monzában láthatjuk a legkisebb szárnyakat a Formula-1-es szezon során – olyannyira, hogy a csapatok nagy része rendszerint külön specifikációjú légterelőt készít csak az Olasz Nagydíjra, ahol a legkisebb légellenállású konfigurációra van szükség a jobb végsebesség elérése érdekében.
A Red Bullt kivételt jelentett ezen a hétvégén ez alól: ahelyett, hogy teljesen önálló hátsó szárnnyal készültek volna, az energiaitalosok „csak” annyit csináltak, hogy a legkisebb légellenállású verzió felső eleméből lefaragtak, valamint két meglehetősen extrém kifli alakú kivágást ejtettek a középvonal két oldalán – írja elemzésében a Motorsport.com portál.
Ehhez alkalmazkodva az első szárnynál is hasonló volt a Red Bull filozófiája a hétvégére, ott is eltávolították a felső légterelőelem hátsó élének egyes részeit.
Érdekes egyébként, hogy a fentebb említett hátsó szárnyat nem először látjuk idén a regnáló világbajnok gárdánál, ugyanis a nyári szünet előtti Belga Nagydíj második szabadedzésén is kísérleteztek vele.
Úgy tűnik azonban, a mostani megoldás nem elég Monzához, legalábbis erre utalnak a végsebességadatok. A Motorsport összegzése szerint Max Verstappen és Sergio Perez 347,2 és 436,8 km/h-s értéket értek el, ami jelentős elmarad az ebben a tekintetben etalon Fernando Alonso 353,5 km/h-s sebességétől, de a fő rivális Lando Norris 349 km/h-t elérő McLarenjétől is.
Mindez pedig hozzájárulhatott a Red Bull kudarcos időmérős teljesítményéhez – csak a negyedik sorba kvalifikálták magukat –, ráadásul a futamon sem könnyíti meg számukra az előretörést, főleg annak tükrében, hogy a McLaren viszont jelentősen javult az egyenesbeli tempó terén.
Verstappen a Red Bull stratégiáját részben a költségsapkának tudja be, szerinte az egy helyszínen használatos szárny helyett másra költöttek: „Bizonyos döntéseket meg kell hozni a költséglimit miatt. Egy egyedi monzai szárny helyett másra költöttük a pénzt. De amikor eleve problémáid vannak, ez nyilván rosszabbítja a helyzetet.”
Hozzá kell tenni, hogy nem csak közvetlenül a költségek miatt dönthetett úgy a Red Bull, hogy nem tervez és gyárt egyedi monzai szárnyakat, hanem amiatt is, mert a szélcsatornában eltölthető idő is náluk a legkorlátozottabb a konstruktőri vb-tabellán elfoglalt helyük révén a szabályok értelmében.
A bikák amúgy a korábbi szezonok során sem feltétlenül szoktak egyedi Monza-specifikus aerodinamikával készülni, csak ez eddig nem ütött vissza: „Már az előző években sem volt csak Monzára készült szárnyunk vagy csomagunk. Csak épp az utóbbi néhány évben eléggé jó volt az autónk ahhoz, hogy ezt kompenzáljuk. De lehet, hogy jövőre ezt másképp kell majd csinálnunk” – ismerte el Verstappen, de Perez is úgy nyilatkozott, hogy lehet, hogy ezúttal nem hoztak jó döntést ezzel.