A Circuit de Barcelona-Catalunya a Formula-1-es versenynaptár leggumigyilkosabb helyszínei közé tartozik: nem véletlen, hogy a Pirelli a három legkeményebb keverékét hozta el a Spanyol Nagydíjra. A taktika is alapvetően egykiállásos lehetne, és Barcelona amúgy is híres az olykor unalomba filladó futamairól – csakhogy van több tényező, ami miatt úgy tűnik, hogy stratégiailag ennél sokkal változatosabb versenyre van kilátás vasárnap délután.
Ez mindenekelőtt annak köszönhető, hogy a C3-as, itt lágynak számító keverék a vártnál sokkal gyorsabb a két társához képest. A Pirelli becslései szerint a puha abroncs konkrétan akár körönként 1,2 másodperccel lehet gyorsabb a C2-esnél és 1,8 szekundummal a C1-esnél.
Persze a lágy gyorsan is kopik, de Simone Berra, a gumigyártó vezető mérnöke szerint így is valószínű, hogy a nagy tempókülönbség miatt keveseknél fog előkerülni a kemény keverék és inkább a lágyra fognak szavazni:
„A C1-es gumi a hőmérsékletileg ellenállóbb, viszont elég lassú a C2-höz és a C3-hoz viszonyítva… úgyhogy a C1-est nem igazán fogják használni, nem látjuk semmi előnyét” – idézi a szakembert a Motorsport. „Tudjuk, hogy a C3 egy egykörös gumi, de így is sokkal nagyobb tapadási szintet biztosít a C2-höz képest. Ez pedig azt jelenti, hogy bár jobban kopik, egy etapon gyorsabb, mint a C2-es – még ha közben lassul is.”
Háromkiállásos stratégiák jöhetnek?
Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke szerint olyan nagy tempóelőnyt biztosít a lágy abroncs, hogy sokan akár azon is rajtolhatnak – ami pedig a kiállások számát illeti, a leggyorsabbnak tűnő két csere mellett az egy helyett a három bokszlátogatás tűnik valószínűbbnek:
„Furcsának tűnhet, mert a teli tank miatt nehezebb autó nyilván nagyobb gumikopást eredményez. Ugyanakkor az egykiállásos közepes-kemény stratégiánál annyira menedzselni kell, hogy az már nem kényelmes, és alapvetően nagyon sok időt veszítesz vele. Itt előzni is lehet, így nincs értelme annyira menedzselni a tempót, hogy megpróbálj egy kiállással végigmenni.”
„Az is igaz, hogy ha a lágy abroncs kopása jelentősebb lesz a vártnál, akkor akár három kiállásra is sor kerülhet. Időben a három kiállás közelebb is van a két kiálláshoz, mint az egy. Szóval választási helyzet inkább a két és három kiállás között lehet, nem az egy és kettő között” – vélekedett Isola.
A három kiállás esélyét növelheti, ha a futam előtt megérkezik az eső Barcelonába – márpedig késő délelőtt ez megtörtént –, hiszen a csapadék lemoshatja az előző két nap során felhordott gumiréteget, így az autók jobban csúszkálhatnak, ami értelemszerűen a gumikopás mértékét növeli.
Isola azt is hozzátette, hogy a jelentős gumikopás miatt az elévágási kísérletek is erőteljesek lehetnek, hiszen aki friss abroncsokat tesz fel a riválisainál hamarabb, az akár egy kör alatt is jelentős időt nyerhet az ellenfeleivel szemben.
Verstappen vagy Norris jöhet ki ebből jobban?
Az edzések és a rajtrács alapján is elsősorban Lando Norris és Max Verstappen csatáját hozhatja – bár Lewis Hamilton is bízik benne, hogy nyomást gyakorolhat rájuk. De vajon a két fő favorit közül kinek kedvezhetnek a fentiek?
Mint arra a The Race szakírója, Mark Hughes a szombati két edzés elemzése alapján rámutatott: Verstappen nagyobb leszorítóerővel ment Norrisnál, ehhez nagyobb hátsó szárnyat is választott a Red Bull. Ez azt eredményezte, hogy míg a mclarenesnek – és egyébként a Ferrariknak is – bele kellett emelni az igazán gyors kanyarokban, így például az utolsóban is, Verstappen padlógázon tudott végigmenni rajtuk.
A gumikezelést illetően ez azt jelentheti, hogy a Red Bull-os némileg előnybe lehet ezen a téren Norrishoz képest – ahogy egyébként az már a pénteki versenyszimulációk során is valamelyest kirajzolódott.
Mindezt persze a hőmérsékletváltozás is befolyásolhatja, ahogy tette azt az időmérőn is a hűvösebb időjárás, ami segített Norrisnak – nem beszélve arról, ha a délelőtt óta fenyegető eső esetleg megérkezik a futamra vagy azt megelőzően…
A Formula-1-es Spanyol Nagydíj 15 órakor rajtol – a barcelonai futam rajtrácsa ide kattintva böngészhető.