Akárcsak egy hete a Formula-1-es szezonnyitó Bahreini Nagydíjon, most Dzsiddában sem a Red Bull zárta az élen a csütörtöki edzésnapot. Szahírban a Mercedes volt a leggyorsabb az első nap során, most Fernando Alonso csípte el az első helyet az Aston Martinnal, de Max Verstappen elé még George Russell is befurakodott a Mercedesszel, így a néhány napja domináns győzelemmel indító címvédő „csak” harmadik lett.
Ha viszont alaposabban szemügyre vesszük az adatokat, egyértelmű jelek utalnak arra, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíjon is a Red Bull jelenti az etalont. Noha Verstappen jelezte, hogy ismét szoros időmérőre számít – és ebben igaza is lehet –, azért arra is újfent utalt, hogy vélhetően több riválisuk is jobban feltakarta a motort csütörtökön, mint ők.
Az Auto Motor und Sport szaklap elemzése szerint bőven akadnak is erre utaló jelek. Alonso például jelentősen jobb végsebességet ért el a célegyenes végén, mint Verstappen, ami csak részben betudható annak, hogy az AMR24-es javult ezen a téren tavalyi elődjéhez képest, a motormódok mellett az eltérő üzemanyagszintek ugyancsak szerepet játszhatnak a különbségben.
Ami viszont különösen aggasztó lehet az Aston Martin szempontjából, azok a versenyszimulációs etapok során kirajzolódó erőviszonyok. Itt ugyanis már „természetesen” Verstappen vitte a pálmát, a holland 1:34,0-s átlagos produkált a közepes abroncsokon. Alonso bár több kört teljesített a maga etapján, mint a regnáló világbajnok, az átlagban tapasztalt nyolctizedes lemaradás tetemesnek tekinthető, ráadásul a spanyolnál jelentős gumikopás is mutatkozott a folyamatos lassulás alapján.
Az Astonnál tehát ugyanaz látszik, mint a múlt héten: egy körön lehet bennük potenciál, és Alonso könnyedén megfutott körei nyilvánvalóan azt jelzik, hogy a pénteki időmérőn tényezők lesznek a „zöldek”, a szombati futam azonban már kevésbé tűnik ígéretesnek számukra – ahogy Bahreinben is az öt topcsapat leggyengébb tagja volt a silverstone-i különítmény.
A Red Bull viszont még erősebbnek tűnik a számok alapján a bahreininél simább felületű aszfalttal és gyorsabb szakaszokkal rendelkező dzsiddai pályán. Természetesen főleg Verstappen révén, aki még Sergio Pereznél is fél másodperccel gyorsabbnak bizonyult a versenyetapján – jóllehet, a mexikói viszont több körön át nyúzta a közepes abroncsokat, ráadásul egy körön közel tudott lenni a címvédőhöz (ami nem meglepő, elvégre két pole-t is jegyzett már a szaúdi helyszínen).
Közepes gumin futott versenyetapok csapatonként a Motorsport.com adatai alapján:
1. | Red Bull | 1:34,038 | 11 kör |
2. | Mercedes | 1:34,473 | 4 kör |
3. | Ferrari | 1:34,741 | 7 kör |
4. | Aston Martin | 1:34,867 | 13 kör |
5. | McLaren | 1:35,117 | 9 kör |
6. | Sauber | 1:35,264 | 11 kör |
7. | Alpine | 1:35,449 | 10 kör |
8. | Williams | 1:35,611 | 11 kör |
Sötét ló a Mercedes és a Ferrari?
Két nagycsapatnak is nehéz volt belőni a valós teljesítményét csütörtökön. A Mercedes felemás napot zárt a köridőtáblázat alapján, hiszen Russell második, Lewis Hamilton viszont csak nyolcadik lett. Mindkét versenyző elmondta, hogy nem tökéletes a W15-ös egyensúlya, ráadásul eltérő beállításokkal is kísérleteztek a nap során.
Ez rányomta a bélyegét a hosszú etapjaikra is: mivel még a második szabadedzés második részében, az időmérős próbálkozások után is jelentősen állítottak a Mercedeseken, a többiekhez képest jóval kevesebb kört tudtak megtenni – ráadásul Hamiltonnál egy vicces incidens is történt, amikor egy megbicsaklásnál véletlenül rányomott a pit limiter gombra, amit a brit elsőre motorgondoknak érzékelt. Russell 1:34,4-es szimulációs átlaga Verstappen mögött a legjobb volt, de éppen a rövidebb hossz miatt ezt érdemes fenntartásokkal kezelni.
A Ferrari más okból volt nehezen olvasható. Egyfelől a GPS-adatok alapján vélhetően ők sem tekerték még fel annyira a motorjukat, mint egyes riválisaik, másfelől Carlos Sainz versenyszimulációját nyilván befolyásolta az a tény, hogy a szerdai rosszulléte után még csütörtökön sem érezte tökéletesen magát az autóban.
A Red Bull-lal szembeni hét tizedmásodperces hátrányt a spanyol esetén tehát érdemes fenntartásokkal kezelni, Charles Leclerc pedig a lágy gumin futott hosszabb etapot, amely viszont aligha lesz jó versenyabroncs majd szombaton, így az ő adatai ezért nehezen összevethetők a többiekével. Mindenesetre az a kevés adatból is kirajzolódik, hogy a gumikopás elenyésző volt az SF-24-esen, ami újabb biztató jel lehet a bahreini produkció után – a kvalifikáción pedig szokás szerint mindig számolni kell a vörösökkel.
A McLarenről nem véletlenül nem esett szó eddig: a wokingiak sem egy körön, sem hosszabb távon nem tűntek túl ütőképesnek az edzéseken. Lando Norris a top 10-ből is kiszorult, a Motorsport.com összesítése szerint versenyszimulációban pedig másodperc körüli volt a wokingiak átlagos hátránya Verstappenékhez képest – azaz hiába a haloványabb teljesítmény ellenére is bizakodó hangvétel a csapatnál, egyelőre úgy fest, nehezebb hétvégére készülhetnek, mint Bahreinben.
Reménysugár az Alpine-nál?
A mezőny második felében egyértelműen a szezonnyitón sereghajtói státuszba süllyedő Alpine okozta a pozitív meglepetést csütörtökön, hiszen Pierre Gasly révén még a top 10-be is befért az egyik autójuk. Mint arra Bruno Famin csapatfőnök az AMuS hasábjain rámutatott: a fő gyengeségük a kigyorsítási tapadás, márpedig annak a dzsiddai aszfaltcsíkon a lendületes kanyarok miatt kisebb a jelentősége.
Persze azért még korai az öröm a franciáknál, a versenyetapok alapján ugyanis a futamon továbbra is az Alpine lehet az utolsó vagy legalábbis nagyon a vert mezőnyben fognak szerepelni. Hozzájuk képest viszont ellentétes utat jár be Bahrein után a Haas, amely az ottani biztató szereplés után Szaúd-Arábiában egyelőre elveszettebbnek tűnik.
Az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj időmérője magyar idő szerint pénteken 18 órakor kezdődik, míg a futam szombaton 18 órakor rajtol.