Szerda kora este robbant a bomba, a Haas ugyanis bejelentette, hogy nyolc év után távozik a csapatvezetői posztról a rajongók között óriási népszerűségnek örvendő Günther Steiner. Mint arról írtunk, értesüléseink szerint nem szerződésbontásról van szó, hanem „csak” nem hosszabbítottak Steinerrel – a szakítás hátteréről itt írtunk bővebben.
A Haas azt is közölte, hogy az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu veszi át a csapatfőnöki pozíciót, ezzel egyébként a Super Agurit irányító Aguri Suzuki óta, azaz bő másfél évtizedet követően van ismét japán első embere egy Formula-1-es alakulatnak. De milyen utat is járt Komatsu addig, hogy az amerikai istálló élére kerüljön?
Kezdetek a BAR-nál, kiteljesedés a Lotusnál
Komatsu 1976. január 28-án született Japánban, azonban 1995-ben az Egyesült Királyságba költözött, hogy ott folytassa a tanulmányait. Autómérnöki diplomát szerzett, míg járműdinamika és -vezetés szakterületen doktori fokozatig jutott.
Ezekkel a zsebében érkezett meg 2003-ban az F1-be, méghozzá a Honda akkori egyetlen partnerének számító BAR-nál, ahol gumimérnökként tevékenykedett. Összesen három idényt töltött a csapatnál, majd 2006-ban csatlakozott a Renault-hoz, ahol pedig egy teljes évtizedet lehúzott.
Eleinte ott is az abroncsokért volt felelős, később teljesítménymérnök, majd pedig versenymérnök lett: utóbbi szerepkörben dolgozott Vitalij Petrov és Romain Grosjean mellett is, mindkettejükkel dobogós helyezéseket elérve. 2015-re aztán kinevezték az akkor már Lotus név alatt futó istálló vezető versenymérnökévé.
Grosjeant követve került a Haashoz
Grosjeannal a lotusos évek alatt szoros kötelék alakult ki Komatsunak, így amikor a francia 2016-ra elhagyta az enstone-i csapatot a Formula-1-es mezőnyhöz akkor csatlakozó Haas kedvéért, a japán szakember is követte őt, azaz a kezdetek óta tagja az amerikai gárdának.
Komatsu a Lotusnál betöltötthöz hasonló szerepkört kapott új munkahelyén is, ahol a pályán zajló folyamatokért felelős mérnökigazgatóként tevékenykedett az elmúlt szezonok során – azt követően is, hogy Grosjean 2020 végén kikerült a csapatból. Karrierjében egy újabb mérföldkövet jelent a csapatvezetői kinevezése.
Újabb mérnökből lett F1-es csapatfőnök
Komatsu előléptetése illeszkedik abba a Formula-1-ben egyre szélesebb körben terjedő trendbe, amelybe a leghosszabb ideje regnáló csapatfőnök, a Red Bullt irányító Christian Horner már tavaly rámutatott: egyre többen töltik be ezt a posztot menedzseri helyett mérnöki múlttal. Komatsu mellett Andrea Stella és James Vowles kinevezése is ezt a tendenciát követte 2023-ban a McLarennél és a Williamsnél.
A Haas minapi közleménye egyébként hangsúlyozta, hogy Komatsu fókusza csapatvezetőként elsősorban a teljesítményen lesz, így kineveznek majd mellé egy operatív vezérigazgatót is, aki a versenyzéshez nem szorosan kötődő részlegeket és területeket irányítja majd, akinek a központja várhatóan a Haas Banburyben található létesítményében lesz.