DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Formula+

Mi áll a Haas és Günther Steiner szakítása mögött?

Elválnak Günther Steiner és az általa megálmodott Haas F1 Team útjai. Pontosan hogyan történt? Mi áll a háttérben? Milyen jövő várhat ezután a csapatra?

Amikor kedd este befutott egy telefonhívás egy információforrásunktól, aki jelentette, hogy Steiner és a Haas kapcsolata befejeződött, meghökkentünk, de nem lepődtünk meg egészen. A bejelentés hivatalossá tette az előző napi pletykát, most pedig körüljárhatjuk az ügyet, hogy miért ér véget a legnépszerűbb csapatfőnök és a fejéből megszületett formáció kapcsolata.



 

Hogyan áll(t) össze a Haas?

Az ügy felgöngyölítését érdemes ezzel a kérdéssel kezdeni. A gondolat, hogy különböző szinergiák révén is életre hívható és működtethető egy F1-es istálló, Steiner fejéből pattant ki. Miután 2008-ban kiszállt a Red Bull NASCAR-projektjéből, a korábbi Jaguar-csapatfőnök vállalkozóvá vált, de soha nem adta fel az F1-be való visszatérést.

1019610576-LAT-20230504-GP2305_130626_ONZ3003-690_resize



 

Ekkoriban fundálta ki az outsourcingra alapozott F1-es csapat koncepcióját: verbuválni egy mérnöki gárdát, az autót legyártatni valakivel, a motort és a hajtásláncot pedig a szabályok adta keretek között beszerezni egy másik beszállítótól. A szakember megvizsgálta a lehetőségeket, elkészítette a maga üzleti tervét, amelyet – mint a Formula.hu-nak elárulta – sok éven át hurcolt a kézitáskájában, abban reménykedve, hogy egy napon megtalálja a finanszírozást.

Az autó gyártója a Dallara lett, a hajtáslánc-beszállító a Ferrari, a különítmény indításához szükséges finanszírozás pedig Gene Haas révén érkezett meg. A csapat indításának bejelentését 2014 végén ejtették meg, 2016-tól pedig ott vannak a rajtrácson. Magyarul az ötlet és a koncepció Steineré, a nótát azonban az amerikai üzletember húzza, mivel a költségviselő a kezdetek óta Haas.



 

Mi vezetett a szakításhoz?

A 2023-as évad során tengernyi pletyka keringett a paddockban azzal kapcsolatban, hogy megromlott Steiner és Haas korábban felhőtlennek tűnő viszonya. Bár mindkét fél cáfolta, a kiszivárgott információk szerint azért alakult ki a markáns nézeteltérés, mert Steiner szerette volna dokumentálva látni azt, hogy az istálló – amelynek értékét a jelenlegi árfolyamon iparági források 900 millió dollárra taksálták – ötven százaléka az övé, ahogyan arról állítólag a kezdetekkor ígéretet kapott Haastól.

A rossznyelvek szerint Haas hallani sem akart ilyenről, cáfolta, hogy lett volna ilyen jellegű megállapodás és nem vette jó néven azt sem, hogy Steiner egy ponton állítólag azt is felvetette, hogy jogi útra terelheti az ügyet. A perrel kapcsolatos felvetést Steiner a nyilvánosság előtt cáfolta, a Formula.hu-nak Austinban egy háttérbeszélgetés során „nonszensznek” titulálta, s bár mindig nagy tisztelettel beszélt a pénzemberről, a tulajdonjog körüli nézeteltérésről szóló pletykák nem szűntek – és talán döntően befolyásolta a felek kapcsolatát.



 

Mi volt az utolsó csepp a pohárban?

A 2023-as végeredmény. A tulajdonjog körüli viharok látszólag elcsitultak ugyan, de a sérelmek biztosan nem múltak el. Az amerikai pénzember – vélhetően emiatt – kevésbé volt elnéző és a korábbiaknál szigorúbban értékelte a pályán nyújtott produkciót, ami mindennek volt mondható, csak fényesnek nem.

1019647508-LAT-20230525-GP2306_121240_ONZ8321-287_resize



 

A húsba vájó 2021-es nulla pontos utolsó helyet egy reményt keltő idény követte, tavaly azonban újra visszasüllyedtek az utolsó helyre. A finanszírozónak nagy valószínűség szerint nem tetszett, hogy fennállása nyolcadik F1-es idényének végén mit keres a csapata az utolsó pozícióban, a menesztett csapatfőnök pedig – hangsúlyozzuk: állítólag – a hanyatlás okaként a kiemelt technológiai partner, a Ferrari szerepét forszírozta. 



 

Hogyan rúgták ki?

Információink szerint nem hagyományos, „szerződésbontós” menesztésről van szó, sokkal inkább arról, hogy egy lejáró kontraktust nem hosszabbítottak meg. Iparági információk szerint Haas négyéves szerződéseket kötött a csapatfőnökkel, a második ilyen kontraktus a közelmúltban járt le és a felek nem kötöttek újabb megállapodást egymással. 



 

Mi jöhet ezután?

Mint a Haas közleményéből kiderült, Ayao Komatsu mérnökigazgató veszi kezébe az irányítást. A japán szakember a kezdetek óta része a Haas F1-es sztorijának, nála senki nem ismeri jobban a szervezetet, kérdés, hogy csak átmeneti megoldásról van szó, vagy hosszabb távon is vele terveznek: a kommüniké szerint inkább az utóbbi, hiszen nem helyettes, hanem tényleges csapatvezetőnek nevezték ki, aki mellé segítőül is adnak egy másik embert.

Ha viszont Gene Haas tarsolyában van egy vevő (ilyen pletykákat is lehetett hallani tavaly), aki felvásárolja a csapatot, az vélhetően hozza a saját menedzsmentet, ha nincs, akkor a mostani forgatókönyv érvényesül.

Steiner egyébként elképesztő népszerűségnek örvend rajongói berkekben, ő az első a sportág történelmében, akinek rajongótábora egyik-másik versenyzőével vetekedik, így akár marad hosszabb távon Komatsu, akár más valaki lép majd a helyére, egy eddig a csapatfőnöki pozíciókkal kapcsolatban nem tapasztalt kihívással kell szembesülnie.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: