Óriási blamával és balhéval indult a Formula-1 Las Vegas-i visszatérése/bemutatkozása: a csatornafedelekkel kapcsolatos problémák miatt az első szabadedzést alig néhány perc után félbe kellett szakítani, miután Esteban Ocon és Carlos Sainz autója is komoly károkat szedett össze, majd a második tréninget csak órákkal a tervezett kezdés után, hajnali fél 3-kor (!) tudták elindítani a javítások után – immár nézők nélkül a lelátókon.
Viszont a 90 percesre hizlalt gyakorlás azért szolgált néhány adattal arról, hogy milyen esélyekre lehet számítani a vadonatúj helyszínen. Az nem kérdés, hogy az eredmények alapján a Ferrari legalábbis eséllyel pályázhat a pole-ra, hiszen Charles Leclerc és Sainz elhozták az első két helyet az FP2-n.
A Formula1.com elemzése alapján ráadásul ha a pilóták legjobb szektorait adjuk össze, Leclerc előnye még nagyobb lehetett volna – igaz, ha pedig ezt a becsült üzemanyagszintekkel és motormódokkal korrigáljuk a köridőt, akkor viszont kisebb. Az így kapott 25 századmásodperces differencia azért mindenképp biztató a Scuderia szempontjából, amely a jelek szerint az előzetes várakozásoknak megfelelően kedveli a hűvös éjszakai körülményeket.
Az adatokból az is látszik egyébként, hogy a Ferrari főleg az egyenesekben szedi össze a fórját: a főként a közel kétkilométeres Stripet magában foglaló 3-as szektorban csaknem hét tizeddel verte el a mezőnyt Leclerc. Eközben a kanyarokban a Red Bull nagyon is pariban van a vörösökkel.
De mi a helyzet a versenytempóval? Ahogy arra Leclerc is rámutatott a nap végi nyilatkozatában, ezen a téren már Max Verstappen és a Red Bull vitte a prímet, azaz kirajzolódhat az a tendencia, mint a korábbi 2023-as viadalokon, hogy a Ferrari egy körön közel lehet, sőt akár le is nyomhatja a világbajnok istállót és versenyzőjét – főleg Leclerc rendre bemutatott időmérős extra teljesítményeivel –, a futamon viszont még mindig az RB19-es és a holland a fő favorit.
A különbség azonban a megszokottnál később: az F1.com elemzése szerint a hosszú etapokon a Ferrari körönként átlagosan csupán fél tizedmásodperccel volt lassabb a Red Bullnál, ami azért bizakodásra adhat okot, ráadásul a tartalékkarosszériát kapó Sainz sem mutatott rossz tempót – igaz, az ő esélyeit erősen limitálja a tíz rajthelyes büntetése.
Fordulat a McLaren vs. Aston Martin csatában?
Érdekesen alakult a McLaren és az Aston Martin csütörtök éjjele. A néhány hete még teljesen elveszettnek tűnt Aston már Brazíliában is hirtelen formajavulást produkált, s egyelőre úgy tűnik, ezt Las Vegasban is folytatni tudják. Fernando Alonso harmadik helyezése a második szabadedzésen mindenképp optimizmussal töltheti el a „zöldeket”, ráadásul a versenytempójuk sem volt rossz – mármint a Red Bull és a Ferrari mögötti mezőny vonatkozásában.
Ráadásul külön örömteli fejlemény lehet számukra, hogy a nagy ellenfél McLaren viszont szenvedni látszik Las Vegasban. Persze ez nem teljesen váratlan, hiszen a wokingiak nagy nyári fejlesztési csomagja óta talán Monzában produkálták a leghaloványabb teljesítményt, s bizonyos tekintetben az új helyszín is emlékeztet rá a hosszú egyenesekkel és a lassú kanyarokkal.
A végsebesség hosszú ideje az MCL60-as gyenge pontja a rossz aerodinamikai hatékonyság miatt, amelyen egy most bevetett módosított hátsó és övszárnnyal igyekeznek javítani. A fő gondot viszont inkább a lassú kanyarok jelentik Lando Norriséknak. A csütörtök éjjel látottak alapján nem úgy fest, hogy az Interlagosban még Verstappen is megkergető brit és Oscar Piastri akár csak a dobogóért harcban lehet – ez pedig akár fordulatot is hozhat az Aston elleni csatában: a konstruktőri vb-tabellán ugyan már a McLaren áll jobban, de előnyük csupán 21 pont, ami nem ledolgozhatatlan…
A Mercedes lehet a sötét ló
Az élmezőnyhöz sorolt istállók közül külön említést érdemel a Mercedes, több okból is, bár talán az ő teljesítményük volt a legnehezebben olvasható a szabadedzésen. Lewis Hamilton és George Russell a mezőny közepén tanyázott az időmérős próbálkozások után – 9. és 12. időt autóztak –, ám a képet árnyalja, hogy míg a riválisok jórészt két szett lágy gumit használtak el erre az FP2-n, az Ezüst Nyilak csupán egyet.
A hosszú etapos szimuláció pedig arra enged következtetni, hogy nem ismétlődik meg az interlagosi rémálom a Mercedes számára, az adatok alapján akár az Aston Martint is előzhetik ilyen tekintetben harmadik erőként.
Ami pedig a verseny kulcsa lehet, az éppen Russell szájából hangzott el: sokat számíthat, ki hogyan kezeli a hűvös körülmények között fellépő szemcsésedést az abroncsokon. „Ha valaki jól menedzseli ezt, akkor sima egy kiállása lesz. Ha viszont nem, akár két, három vagy négy kiállás is lehet” – fogalmazott a fiatal brit. Verstappen amúgy szintén említette, hogy nincs meggyőződve róla, hogy akár csak a közepes keverék működőképes lehet a futamon – úgyhogy egyelőre a gumik jelentik a fő kérdőjelet Vegasban…
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj programja magyar idő szerint szombat reggel 5:30-kor a harmadik szabadedzéssel, majd 9 órakor jön az időmérő, míg a verseny vasárnap reggel 7-kor startol.