DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Formula+

Valóban verhető Szingapúrban a Red Bull?

Favorit Ferrari és a Red Bull leggyengébb péntekje: ilyen kommentárok követték az F1-es Szingapúri Nagydíj első napját. Nézzük meg, mennyi igazság lehet bennük.

Kis túlzással senki sem számított rá, hogy a Ferrari átviszi Monzában látott egykörös tempóját a karakterisztikájában ellentétes végletet jelentő szingapúri pályára, Charles Leclerc és Carlos Sainz azonban uralta a pénteki szabadedzéseket.

Egy körön a Ferrari az úr, a Red Bull szenved

Az SF-23-nál a lassú kanyarok egyensúlya, az ezekből való kigyorsítás és az egyenesbeli sebesség működik – ez volt a tempó kulcsa hazai pályán is, és sikerült a magas leszorítóerős beállításokra is átültetniük. Annak ellenére, hogy a Ferrari nem érkezett komoly fejlesztési csomaggal, sem jelentős pályaspecifikus elemekkel Szingapúrba, csupán az első szárny módosult kisebb mértékben. Sainz is arról beszélt, nem egy fejlesztés, csupán egy „kisebb változtatás” a beállításban eredményezte a Ferrari tempóját.



A Ferrari általában alacsonyabb üzemanyagszintet használ pénteken a Red Bullnál, de a GPS-adatok szerint ezzel egyidejűleg letekerték a motorteljesítményt, ami azt jelzi, a tempó a realitást tükrözi. Adni kell arra is, hogy a riválisoktól George Russell és Fernando Alonso is meggyőzően állította, a Ferrari számít a favoritnak – a kvalifikáción biztosan.

Futamokon veretlen volt eddig idén a Red Bull, időmérőn azonban éppen a Ferrari győzte le egyedüliként a bajnokcsapatot, kétszer is (ezen felül Max Verstappen büntetése után örököltek még egy rajtelsőséget): a Red Bull szombati veresége és a negyedik Ferrari pole-pozíció lenne a hétvége kisebb szenzációja.

Az FP2-es gyorskörök alapján a Mercedes volt a második erő, két tizeddel a Ferrarik mögött és egy tizeddel az Aston Martin előtt. A McLaren is befért még a csapatsorrend negyedik helyére a komoly fejlesztési csomagot egyedüliként megkapó Lando Norrisszal, és csak mögötte következett a két Red Bull, Sergio Perez és Max Verstappen egyaránt hét tizedmásodperces hátrányban volt a Ferrarik mögött.

Több beszámoló is a Red Bull idei legrosszabb pénteki edzésnapjának nevezte a tegnapot: sem műszaki hiba, sem külső tényező nem szólt bele helyezésükbe. Intő jel Perez rádiózása, aki arról számolt be, hogy amint a fékre lép, nehezen kezelhetővé válik az RB19 hátulja.

A pénteki nap végeredménye alapján az szűrhető le, hogy ha valahol, Szingapúrban megszakadhat a Red Bull dominanciája. Szabadedzések után azonban érdemesebb az egykörös tempó helyett a hosszabb etapokat vizsgálni.

Mi a sorrend a versenyszimulációk alapján?

A hosszabb etapok esetében 5-8 körös futásokról beszélünk. Norris 1:38,1-es átlagot teljesített, de lágy abroncson: ez azért nem mérvadó, mert Szingapúrban egykiállásos stratégia várható, ezt azonban a kopás miatt vélhetően a közepes és kemény kombinációval abszolválják majd a csapatok. Ha valaki lágyat választ, valószínűleg kétszer is ki kell állnia, különösen, hogy az új aszfaltot kapó szakaszok növelték a gumihasználat mértékét.

Érdemes tehát Norrist kivenni az egyenletből és a közepes keveréken teljesített hosszabb etapokat végignézni. Itt pedig már egy Red Bullt találunk az élen, Perez 1:38,2-es átlagával 5 körön. Nincs viszont szó a szokásos dominanciáról, csupán századokkal a mexikói mögött az Aston Martin és Fernando Alonso a második erő, ráadásul a spanyol egy hosszabb, 8 körös etapon hozta ugyanezt az átlagot.

Nincs messze a Mercedes Hamilton 1:38,3-as átlagával (8 körön) – a csapat kommunikációja egészen optimista volt az első napon, a hétszeres világbajnok az idei legjobb pénteknek nevezte. Verstappen a két Mercedes mellett még Lance Strollnál is lassabb volt, 1:38,5-ös átlagot hozott (6 körön), a Ferrari pedig ebben a sorrendben csak a negyedik csapat, Sainz és Leclerc esetében 1:38,6 eleji és 1:38,7 végi átlaggal. Ugyancsak 1:38,7-et teljesített 8 körön Yuki Tsunoda, így érdemes lesz az AlphaTaurira is figyelni, legalább a pontszerzési esélyek tekintetében.

Természetesen a csapatok rendelkezésére állt az elmúlt éjszaka, biztosak lehetünk benne, hogy a Red Bull Milton Keynes-i bázisán sokáig maradtak a mérnökök, és beizzították a szimulátort, hogy megoldást találjanak. A csapat 15 nagydíj óta veretlen vasárnap: a pénteken látottak alapján elképzelhető, hogy Szingapúrban megszakad a rekordsorozat, de hosszú még a versenyhétvége, minden esély megvan a fordításra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: