DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 16. kedd
Formula+

Évközi kirúgás: A Red Bull sokszor megtette

Hosszú a sora azoknak a versenyzőknek, akiknek idő előtt köszönték meg a munkát a Red Bull valamelyik csapatánál – hozzájuk csatlakozott most De Vries.

A szezonközi pilótacserék mindig is hozzátartoztak a Red Bull és testvércsapata, a Toro Rosso, illetve AlphaTauri történetéhez, olyannyira, hogy az elsőről még az energiaitalosok bemutatkozása előtt döntés született. Nyck de Vries nem előzmény nélküli, mégis kissé váratlan leváltása kapcsán sorra vesszük az elmúlt szűk két évtized idő előtt történt váltásait.

2005: Christian Klien – Vitantonio Liuzzi – Christian Klien (Red Bull)

A csapat első vezérpilótája, David Coulthard mellett a másik autón az osztrák Klien és az olasz Liuzzi osztoztak a Red Bull első szezonjában, méghozzá előre eltervezett módon: a szerződésük értelmében mindkettejüknek legalább három verseny járt a 15-ös rajtszámú autóban. Ezt meg is kapták az első hat futamon, a hátralévő tizenháromból viszont már csak egy jutott Liuzzinak, a többit Klien vitte végig, helyenként egészen jó produkcióval.

liuzzi-2005



A következő évet is a Red Bull-családban kezdték meg mindketten: Liuzzinak két szezon jutott a Toro Rossóval, Klien pedig…

2006: Christian Klien – Robert Doornbos (Red Bull)

Klien pedig a Red Bull első elbocsátott versenyzője lett, az energiaitalosok nem várták meg a szezon végét, s autójába a később a szexuális segédeszközök iparában komoly sikereket előre Robert Doornbost ültették három futamra.

klien-2006

Klien középen látható...

Doornbosnak ez volt a három utolsó versenye az F1-ben, míg Klien 2010-ben a Hispania színeiben pár versenyre visszatérhetett még.

2007: Scott Speed – Sebastian Vettel (Toro Rosso)

A harmadik év sem múlt el évközi csere nélkül, csak épp ezúttal a „kiscsapat”, a Toro Rosso váltott. Miután Scott Speed másfél szezon alatt egy árva pontot sem szerzett a királykategóriában, s a csapattal is megromlott a viszonya, a BMW színeiben egy remek beugráson már túleső Sebastian Vettelre cserélték az amerikait.

scottspeed-2007

Vettel a következő évek során a sportág történetének legsikeresebb pilótái közé emelkedett, míg Speednek nem volt visszaút az F1-be.

2009: Sebastien Bourdais – Jaime Alguersuari (Toro Rosso)

Miután a 2008-as szezont az ifjú Vettel árnyékában töltötte, a négyszeres Champ Car-bajnok Sebastien Bourdais vezérpilótává léphetett volna elő a Toro Rossónál, de végül még az újonc névrokonnal, Buemivel sem bírt el, így az idény felénél megköszönték szolgálatait, és a minden idők legfiatalabb versenyzőjeként bemutatkozó Jaime Alguersuarit ültették a helyére.

bourdais-2009

Bourdais sosem tért vissza az F1-be, míg Alguersuari a bemutatkozó félév után még két teljes szezont töltött a Toro Rossónál helyenként egészen jó produkcióval, de az F1-es kaland 21 évesen véget ért a számára, s 25 esztendősen vissza is vonult a versenyzéstől.

2016: Danyiil Kvjat – Max Verstappen (Red Bull / Toro Rosso)

Hét év szünet után következett az újabb szezonközi csere, méghozzá első alkalommal úgy, hogy egyszerűen megcserélték az anya- és a fiókcsapat versenyzőit. Bár az előző évben Danyiil Kvjat még rutinosabb csapattársát, Daniel Ricciardót is megelőzte a pontversenyben, ráadásul a szezon elején is behúzott egy dobogót, katasztrofális hazai versenye ürügyet szolgáltatott a vezetőség számára, hogy félreállítsák az F1-be üstökösként berobbanó Max Verstappen kedvéért – a holland pedig első versenyén győzelemmel hálálta meg a bizalmat…

kvjat-2016

Vettel mögött a "Torpedó"

Verstappen azóta is a Red Bull-család tagja, ami pedig Kvjatot illeti…

2017: Danyiil Kvjat – Pierre Gasly; Carlos Sainz – Brendon Hartley (Toro Rosso)

A pilótacseréket illetően a legzűrzavarosabb év a 2017-es volt a Toro Rosso háza táján, hiszen még arra is volt példa, hogy két egymás utáni versenyen két teljesen eltérő páros vezesse az autókat. A szezont a Kvjat, Sainz párossal kezdte meg a Toro Rosso, de az orosz annyira gyengén teljesített, hogy Szingapúr után megköszönték neki a szolgálatait, és Pierre Gasly debütálhatott a helyén. A francia viszont az USA Nagydíjat kihagyta, hogy megpróbálja megszerezni a Super Formula bajnoki címét, amire végül egy tájfun miatt lehetősége sem volt, így erre az egy versenyre Kvjat még visszatérhetett, csapattársa pedig immár a Renault-hoz (a kirúgott Jolyon Palmer helyére) távozó Sainz helyén ekkor debütáló Brendon Hartley volt.

sainz-2017

Sainz és Gasly természetesen most is a mezőny tagja, sőt mindketten futamgyőzelemmel is rendelkeznek már, Hartley egy teljes szezont kapott 2018-ban, majd Kvjat két évre épp az ő helyére tért vissza.

2019: Pierre Gasly – Alexander Albon (Red Bull / Toro Rosso)

A nagy- és a kiscsapat közti második cserére 2019-ben került sor, amikor a Red Bullhoz a szezon elején átigazoló Pierre Gaslyt Max Verstappen annyira bedarálta, hogy a nyári szünetet követően már Alex Albon ült a helyén, míg a francia kénytelen volt visszatérni a Toro Rossóhoz, ahol viszont hamarosan megszerezte első dobogóját –s azon a futamon, melyen utódja szintén dobogós lehetett volna, ha nem ütközik össze Hamiltonnal.

gasly-redbull-2019

Albon egy teljes évet kapott a Red Bullnál, 2022 óta a Williams versenyzője, míg Gasly 2022 végén hagyta el a Toro Rosso utódját, az AlphaTaurit, melynek első (és jó eséllyel egyetlen) futamgyőztese lett 2020-ban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: