Eseménydús estéje volt az FIA versenyirányításának és a felügyelőknél a vasárnapi Formula-1-es Katari Nagydíjon: számos incidens, biztonsági autós megszakítás és büntetés tarkította a szezon utolsó előtti futamát.
A szankciók közül kiemelkedik Lando Norris 10 másodperces stop&go büntetése, amelyet dupla sárga zászlós jelzés figyelmen kívül hagyása miatt kapott, és amelynek köszönhetően a második hely és a győzelmi esély helyett csupán tizedik lett a McLaren-pilóta.
Maga Norris elismerte, hogy jogos volt a büntetése, Andrea Stella McLaren-vezér viszont túl keménynek és aránytalannak találta az F1-ben manapság már valóban ritkán látott stop&go büntetést. Emiatt viszont az FIA közleményt adott ki hétfőn, amelyben pontokba szedve többek között Norris büntetését is megindokolták:
- A büntetés összhangban volt a 2024. február 19-én a csapatoknak kiküldött büntetési irányelvekkel.
- A dupla sárga zászlós szabálysértés a biztonság súlyos veszélyeztetésének minősül, ezért járnak ilyen súlyos büntetésekkel.
Miért vártak a biztonsági autóval Albon leszakadó tükre után?
A másik kiemelt incidens, amelyre a Nemzetközi Automobil Szövetség reagált, a pályára került törmelék esete volt. Alexander Albon tükrének leszakadása miatt ugyanis még nem rendelt el semmit az FIA, csak miután Valtteri Bottas ráhajtott és darabokra törte, majd nem sokkal utána Carlos Sainz és Lewis Hamilton is defektet kapott. Az FIA így magyarázta a lépéseit:
- A megszokott gyakorlat az, hogy nem küldjük be a biztonsági autót, ha kis mennyiségű törmelék található, ráadásul az ideális ív mellett.
- A jelentősebb törmelékmennyiség, amely azután keletkezett, hogy egy autó ráhajtott a tükörre, majd az azt követő defektek váltották ki a döntést, hogy beküldjük a biztonsági autót.
- A virtuális safety car nem lett volna megoldás, hiszen úgy az autók továbbra is szétszórva maradnak a pályán, és nincs elegendő idő a sportbíróknak, hogy eltakarítsák a törmelékeket.
- Az FIA folyamatosan felülvizsgálja a módszereit és a folyamatait, és tovább elemzi a konkrét forgatókönyvet, és tábeszéli a csapatokkal, hogy lássuk, hogy a jövőben másféle lépésre van-e szükség.
A fentiek mellett ráadásként a biztonsági autó lámpája még meg is hibásodott, az egyik újraindításnál nem kapcsoltak le. Ennek ellenére a csapatokat és a versenyzőket megfelelően tájékoztatták a procedúráról:
- A második safety car-fázis során a lámpák meghibásodtak.
- Minden csapatot szóban értesítettek arról, hogy az SC bejön, szóval az újraindítás normál menetben zajlott.
- Miközben a hiba okát beazonosították és megoldották, óvatosságból a biztonsági autót kicserélték időben a harmadik bevetéséhez.