Talán csak az összesen három komoly törést elszenvedő Williamsnek alakult rémálomszerűbben múlt vasárnap a Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíj versenynapja, mint az Aston Martinnak. Lance Stroll és Fernando Alonso szintén mindketten autót törtek a kvalifikáción, majd a futamon a kanadai már a felvezetőkörben kiesett, míg a spanyol szinte elviselhetetlen pattogással küzdve teljesítette a távot.
Az Aston Martin közvetlenül a verseny után még nem tudott magyarázattal szolgálni a mindkét versenyzője életét megkeserítő kerékblokkolásokra – emiatt ütközött a falnak Stroll a start előtt, de Alonso is szenvedett tőlük –, valamint a kétszeres F1-es világbajnok által a rádióban is említett pattogásra, amitől a háta is megfájdult.
Az utólagos elemzések során azonban úgy érzi az alakulat, hogy rájöttek a magyarázatra. Minden arra volt visszavezethető, hogy az időmérős balesetek után az Aston kénytelen volt másik padlólemez-specifikációra váltani készlethiány miatt.
A csapat Mexikó óta kísérletezik a padlólemezekkel, miután az austini fejlesztési csomag nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Akkor visszaváltottak az áprilisban (!) bevetett suzukai variációra – ám abból Interlagosban nem volt elérhető tartalék számukra, így az Aston a futamra a hungaroringi verziót volt kénytelen felszerelni Stroll és Alonso autójára.
Alapesetben ez parc fermé alatti változtatásnak minősülne, ugyanakkor a sprinthétvégéken a szabályok lehetővé teszik az eltérő specifikáció használatát törés esetén, amennyiben az istálló előre jelezte, hogy hiány léphet fel pótalkatrészekből. Emiatt nem kellett Alonsóéknak a bokszutcából rajtolniuk, ahogy két héttel korábban George Russellnek sem Austinban szintén egy időmérős törés után.
A problémát pedig az okozta, hogy a hungaroringi specifikációval rendkívül idegessé vált a változatlan futómű-beállításokkal – mert azokhoz viszont nem nyúlhattak – az AMR24-es hátulja, ráadásul az eső és az újraaszfaltozott interlagosi pálya huplijai is rontottak a helyzeten.
„Világos volt, hogy mindkét versenyző szenvedett az autóval, amit hihetetlenül nehéz volt vezetni a vasárnapi versenyen” – magyarázta Mike Krack csapatfőnök, akinek szavait a Motorsport.com lap idézi. „A hétvége utáni elemzésünk számos tényezőre rávilágított, amely megmagyarázta ezt.”
„Az időmérőn mindkét autó által elszenvedett balesetek után sok alkatrész eltérő specifikációval kellett pótolnunk, köszönhetően a tripla forduló végére elfogyó készleteknek. Ezt megengedik a sprinthétvégés szabályok, miután jelzed a hiányokat és a tartalék opciókat az FIA felé még az esemény előtt.”
„Ugyanakkor nem változtathatsz az autó mechanikus beállításain. Ez azt jelentette, hogy sem ellenőrizni, sem módosítani nem tudtuk az autó beállításait, ami negatívan érintette az aerodinamikai viselkedését és teljesítményét.”
„Ehhez vegyük hozzá a rettenetesen vizes és hihetetlenül huplis pályát, és máris elkezdjük megérteni, hogy az esélyek a két pilótánk ellen szóltak. Mindkét autó komolyan hajlamos volt a kerékblokkolásra, és láttuk az adatokban, hogy ez okozta Lance és Fernando problémáit is.”