Nagy figyelmet kaptak az utóbbi héten a Formula-1-es versenyzési irányelvek, miután Lando Norrist megbüntették a Formula-1-es USA Nagydíjon a Max Verstappennel vívott csatája során. A felügyelők azzal érveltek, hogy a kanyarcsúcspontnál a védekező Red Bull-os volt előrébb, így övé volt a kanyar „joga”, s így szabálytalan volt az, hogy a McLaren a fehér vonalon kívül került elé.
A wokingi istálló ellenben úgy ítélte meg a helyzetet, hogy a féktávon Norris már Verstappen elé került, így valójában a holland volt a (vissza)támadó fél, amelyre viszont már más irányelvek vonatkoznának: ebben az esetben nem fért volna bele, hogy a címvédő úgy terelte le riválisát a pályáról, hogy maga is elhagyta azt.
A McLaren felülvizsgálati kérelmet is benyújtott az ügyben, ám azt a stewardok elutasították, miután a csapat „új, releváns és jelentős” bizonyítéknak magáról az ítéletről szóló dokumentum egyik állítását – azt, hogy Verstappen volt a védekező fél, és Norris nem került elé –, pontosabban annak szerintük téves voltát szánták.
Az elutasítás ellenére azonban az F1-es pilóták körében nem volt egyetértés az Austinban történtekkel kapcsolatban. A BBC Sport és a Motorsport is arról számolt be forrásokra hivatkozva, hogy a Mexikóvárosi Nagydíj pénteki versenyzői megbeszélésén hosszan tárgyalták az esetet és a versenyzési irányelveket, s maga az FIA is ismertette az álláspontot arról, miért büntették Norrist.
A szaklapok úgy értesültek, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség azonban a hosszas egyeztetés során elfogadta, hogy módosítani szükséges a versenyzési irányelveket. A versenyzők egy jelentős része ugyanis úgy érzi, hogy Verstappen egy kiskaput használt ki azzal, hogy a belső íven való védekezés során egy kései fékezéssel csak arra koncentrált, hogy a kanyarcsúcspontnál előrébb legyen az első tengelye, nem törődve azzal, hogy ezzel ő maga sem tudta a pályahatárokon belül bevenni a fordulót. Mások amúgy úgy vélekedtek, hogy kemény, de a szabályok szerint fair volt a vb-éllovas taktikája.
Az FIA nem közölte, hogy pontosan hogyan és miben változtatnának az irányelvek szövegezésén, de várhatóan a Katari Nagydíjon tárnák a pilóták elé a módosítás tervezetét.
Mivel nem a szabálykönyv részéről van szó, hanem egy külön, egyébként nem is publikus, de az érintettek által ismert dokumentumról, az új irányelvek elfogadása gyorsan, akár már idén megtörténhet és egyből alkalmazhatják is a felügyelők, hiszen bár papíron a pilóták érdekvédelmi szervezetén, a GPDA-n belül is lehetnek nézeteltérések a kérdésben, a Motorsport úgy tudja, a szükséges többség megvan a módosításhoz.
A beszámolók szerint „civilizált” és „együttműködő” hangulatban zajlott a pénteki egyeztetés, amely után az FIA az alábbi rövid kommünikét adta ki mindezzel kapcsolatban:
„Általános volt az elköteleződés amellett, hogy továbbra is frissítsük a vezetési irányelveket. Tekintve, hogy a pilóták kérték a versenyzési irányelveket és beleegyeztek a bevezetésükbe a GPDA-val együtt, minden frissítés alkalmával egyeztetések zajlanak velük. Általánosságban elfogadott álláspont, hogy folyamatosan tovább kell fejlődniük, nem az olyan elszigetelt esetek miatt, mint az austini, hanem abból a vágyból, hogy a felügyelők elhatározásai és döntései következetessé váljanak.”