DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
F1

Nem csak a gumikopás vezetett Russell kizárásához

A Mercedes vezető F1-es pályamérnöke szerint az első elemzések alapján több tényező is hozzájárult a spái diszkvalifikációhoz – például a pilóta fogyása is.

Hiába aratott eredetileg egy remek taktikai húzással parádés győzelmet a vasárnapi Formula-1-es Belga Nagydíjon George Russell, az öröme nem sokáig tartott. A fiatal brit Mercedesét a mérlegelésnél másfél kilogrammal könnyebbnek találták a mérlegelésnél, így pedig utólag kizárták a versenyből, amelyet így a csapattárs Lewis Hamilton nyert meg.

Vasárnap a Mercedes arra gyanakodott, hogy az egyik fő ok épp az egykiállásos stratégia lehetett, ugyanis Russell abroncsai az elnyújtott etap során jobban elkophattak: a másfél kilóhoz elegendő volt az, hogy kerekenként 375 grammal a kalkuláltnál több abroncs fogyjon el.

f1-russell-mercedes-spa-1



Az Ezüst Nyilaknál természetesen alapos vizsgálatot indult annak kapcsán, hogy mi történt, Andrew Shovlin, a Mercedes F1-es vezető pályamérnöke pedig az istálló szokásos futamelemző videójában arról beszélt, hogy ezen kívül több tényező is közrejátszhatott – beleértve Russell verseny közbeni súlyvesztését is:

„Nyilvánvalóan rendkívül csalódáskeltő és sajnálatos volt, különösen azok után, hogy annyira erős versenyt futva győzött annyira hátulról indulva. Jelenleg próbáljuk megérteni, pontosan mi történt” – magyarázta Shovlin.

„Ez nagyban abból áll, hogy megkapjuk a különböző alkatrészek tömegét. Az autó elég sok súlyt veszíthet a futam során. Kopnak a gumik, kopik a padlólemez, kopnak a fékek, fogy az olaj. Maga a versenyző is sok tömeget veszíthet. És ezen a konkrét versenyen George elég sok súlyt veszített.”

„Az autók azonos súllyal kezdték a versenyt. Lewist és George-ot is mérlegelték az időmérő után. Az autók tömege 500 grammon belül volt egymáshoz képest” – szögezte le a szakember.

„George-é volt az egyetlen, ahol jelentkezett a probléma, és ez olyasmik miatt történt, mert sokkal jelentősebb volt a gumikopás. Úgy tűnt, a kopólemezből is többet veszítettünk” – említett egy harmadik faktort is Shovlin.

f1-russell-mercedes-spa-2

„Össze fogjuk gyűjteni az összes adatot, és megnézzük, hogyan tudunk finomítani a folyamatainkon, mert világos, hogy nem akarjuk, hogy ez a jövőben újra megtörténjen.”

 

Mennyit nyert a könnyebb F1-es autóval Russell?

Hamar felmerült Russell kizárása után, hogy a könnyebb autó előnyt is jelentett számára a futamon. Az F1-ben általában úgy tartják, hogy 10 kg-os különbség három tizedet jelent körönként, így a másfél kilós eltérés is mérhető előnyhöz juttathatta például Hamiltonnal vagy Oscar Piastrival szemben.

Shovlin szerint azonban ez az előny nagyon minimális volt, hiszen csak a futam során alakult ki a súlykülönbség: „Ami a verseny eleji tempót illeti, ott nulla volt a hatása, mert George és Lewis autója egyforma tömegű volt a startnál.”

„Aztán nyilván George autója gyorsabban veszített súlyt, mint Lewisé a futam során, ezzel összefüggésben van egy vélt előny, de századmásodperces nagyságrendről van szó körönként. Nagyon kicsi, mert ha olyan mennyiségekről beszélünk, mint egy vagy két kiló, azok nem jelentenek sok köridőt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: