Az elmúlt hetekben újra felerősödtek azok a hangok, amelyek amiatt aggódnak, hogy a Red Bull és az AlphaTauri esetleg együttműködhet a Formula-1-ben. Az aggodalmakat az váltotta ki, hogy a faenzai istálló – amelynek 2024-es neve még nem ismert, de a pletykák szerint a Racing Bulls lehet a befutó – jövőre az eddiginél több, a szabályok által engedélyezett alkatrészt vásárol az energiaitalosok anyacsapatától.
Christian Horner, a Red Bull F1-es csapatfőnöke nemrég igyekezett elhessegetni az aggályokat: mint fogalmazott, messze vannak attól, hogy a „rózsaszín Mercedeshez” hasonló helyzet álljon elő, utalva a Racing Point néhány évvel ezelőtti, büntetést is kiváltó esetére.
Most Nikolas Tombazis, az FIA együléses szériákért felelős vezetője beszélt arról, hogy alaposan vizsgálják az ilyen jellegű esetleges együttműködéseket, de a Red Bull két csapatánál nem találnak szabálytalanságra utaló jeleket – de azt is elismeri, hogy az erre irányuló szabályok betartatása az egyik legnehezebb feladat, így rövidesen újabb iránymutatásokat adhatnak ki:
„Sokkal alaposabban ellenőrizzük az egymáshoz közel álló csapatokat, mint a teljesen függetleneket, méghozzá pontosan azért, hogy ilyesmi ne történhessen. Ez egy aggodalom. Nem is csak az említett két istálló viszonylatában aggály, hanem más csapatpárosítások esetén is” – beszélt minderről a Motorsport.com hasábjain Tombazis.
„Hisszük, hogy az AlphaTaurinak kifejezetten eltérő aerodinamikai megoldásai vannak, mint a másik vállalatnak, és nem gondoljuk, hogy lenne bármilyen jele a közvetlen együttműködésnek. Világos, hogy keményen dolgoznak és előre is léptek, de nem hiszem, hogy azt mondhatnánk, hogy ez az együttműködésnek tudható be.”
„Ami azt illeti, az ilyen együttműködések elkerülése jelentik az egyik trükkös részét a csapatok ellenőrzésének. El kell végeznünk a könyvvizsgálatokat, hogy biztosra menjünk, hogy ezek az alakulatok mind elkülönülnek egymástól. És nagyon hamarosan további iránymutatásokat fogunk kiadni, hogy további információkkal szolgáljunk a csapatok számára, hogyan tudnak meggyőzni minket, hogy nem történik ilyesmi. Nem becsüljük alá a kihívást, ez az egyik nehézség számunkra.”
A probléma összetettebb, mint gondolnánk
Felmerült az is, hogy két istálló épp különböző irányvonalak próbálgatása mentén dolgozhat együtt, hogy így közösen hamarabb rátaláljanak a megfelelő útra. Tombazis hangsúlyozta: ez teljes mértékben illegális lenne, de éppen ezért alaposan ellenőrzik is az alkatrészeket és a fejlesztési folyamatot is, és újfent ismételte, hogy nincsenek ilyen irányú szabálytalanságra utaló jelek.
A szakember emellett arra is rámutatott, hogy még nehezebbé teszi a dolgukat, hogy két istálló együttműködéséhez még csak az sem szükséges, hogy alkatrészeket cseréljenek vagy közös szélcsatornát használjanak:
„Úgy is együttműködhet két gárda, hogy az egyik az Egyesült Királyságban székel, a másik Argentínában, és ha a két csapat a szabályok ellenére is kommunikálni akar egymással, ez abszolút kivitelezhető Zoom-hívásokkal vagy a mérnökeik beszélgetésével. Nem figyeljük az emberek napi mozgását, és ez nem is áll szándékunkban.”
„Ezeket a csapatpárosokat gyakran éri kritika csak azért, mert közös a tulajdonosuk vagy valami, de nem csak ők tudnak együttműködni. Megtörténhet, hogy két független csapat úgy dönt, hogy közösen nyernek valamit azzal, hogy egymást segítik. Nem gondolom, hogy ilyesmi történik, csak azt mondom, hogy ennek megakadályozásaihoz az eszközeinknek nem kell az egyik istállótól a másiknak eladott fizikai alkatrészekre korlátozódnia.”