Az egész 2023-as Formula-1-es szezon legkeményebb és legforróbb futama volt a vasárnapi Katari Nagydíj. Egész hétvégén 30 fok fölötti vagy körüli hőmérsékletek között versenyeztek az F1-esek az esti körülmények ellenére is, amely sokakat megviselt az 57 körös viadal során.
Ennek legnyilvánvalóbb példája Logan Sargeant kiállása volt: a Williams tájékoztatása szerint az újonc amerikai a hét korábbi részében influenzaszerű tünetekkel küzdött, a futamon pedig súlyos dehidratáció lépett fel nála, ezért az orvosi központba is vitték. Szerencsére a csapat szerint jól van Sargeant – ahogy a csapattárs Alexander Albon is, akit pedig akut hőhatás miatt kellett megvizsgálni a versenyt követően.
Jól jelezte az is, mennyire nehezek voltak a körülmények, hogy Esteban Ocon már a nagydíj első szakaszában a sisakjába hányt, és George Russell is arról beszélt a leintés után, hogy közel járt az ájuláshoz. Ugyanezt erősítette meg a szintén az orvosi központba kerülő Lance Stroll is, amikor a pályaelhagyások miatti dupla időbüntetéséről kérdezték:
„Ez nevetséges. Úgy értem, ilyen hőmérsékletek mellett minden elmosódik, az utolsó 25-30 körben homályosan láttam a gyors kanyarokban… Leesik a vérnyomás, gyakorlatilag elájulunk az autóban ezekben a gyors kanyarokban ilyen G-erők mellett. Aztán a kerékvetőket most lefestették, mert defektektől tartottak, így a szemedre hagyatkozol a pályahatárokat illetően, de az utolsó 25 körben nem láttunk semmit” – idézte a kanadait a The Race szakportál.
Mi okozta a problémát?
„Ez volt a legnehezebb versenye mindannyiunknak – mindenkinek, nincs kivétel, nem hiszek annak, aki azt mondja, hogy nem” – ezt már Charles Leclerc nyilatkozta, aki szerint több tényező játszott közre, hogy ennyire extrémnek bizonyult a Katari Nagydíjon, közte a 18 körben limitált etaphosszok a gumigondok miatt:
„Nyilvánvalóan extrém forróság volt, a pálya tele van gyors kanyarokkal. De szerintem a legfontosabb tényező az volt, hogy három kiállást kellett teljesítenünk, ami azt jelentette, hogy nagy tempóval mentünk és nem kellett a gumikat kímélnünk, vagyis egymás után futottuk az időmérős köröket.”
„Ez nem is a fizikai felkészültségről szól, hanem olyan szintet ér el a dehidratáció, hogy sokat romlik a látásod. A pulzusod az egekbe emelkedik, és roppant nehéz ezt kontroll alatt tartani. Nehéz szavakba önteni és elmagyarázni, mennyire nehéz ez, főleg a G-erőkkel. Ha nagyon dehidratált vagy, ihatsz, de az is olyan, mint a tea, hiszen 60 fok fölötti hőmérsékletek vannak az autóban, így roppant nehéz hidratálni magad.”
Abban Leclerc és a dobogóra álló Norris is egyetértett, hogy jövőre a decemberi versenyidőpont várhatóan némileg hűvösebb idővel jár majd, de ha hasonló helyzet lép fel, akkor mindenképp beszélni kell róla. Norris szerint ugyanis veszélyessé váltak ma a körülmények:
„Sosem jó ilyen helyzetben lenni. Néhányan az orvosi központban kötöttek ki vagy ájulás közelébe kerültek. Rendkívül veszélyes dolgok ezek. És ez már az a pont, amikor azt lehet mondani, hogy edzenek többet a versenyzők. Zárt autóban ülünk, amely rendkívül forróvá válik egy roppant fizikális futamon. Frusztráló, gondolom, a tv-ben nem tűnik egyáltalán megterhelőnek, de világos, ha vannak, akik kénytelenek kiállni vagy nagyon rossz állapotban vannak, akkor az túl veszélyes ilyen tempó mellett” – fogalmazott a mclarenes.