DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Ezekben a kérdésekben döntött az F1 Bizottság

Többek között a gumiabroncsok, a rádióüzenetek, a pénzügyi szabályzat és pályákat illető változtatások kerültek terítékre az F1 Bizottság idei első ülésén, melyre Londonban került sor kedden.

Londonban gyűlt össze az F1 Biztosság, amelynek résztvevői Londonban találkoztak, hogy megvitassanak több fontos pontot is a sportággal kapcsolatban. Az ülést a Formula-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali, valamint az FIA együléses versenysorozatokért felelős sportigazgatója, Nikolas Tombazis vezették.

A Nemzetközi Automobil Szövetség február 21-én délután egy sajtóközleményben összegezte a legfontosabb tudnivalókat. Ezek alapján a bizottság tagjai több lényeges dolgot is rögzítettek, így például a gumiabroncsokat illetően. A közlemény szerint a Pirelli sikeres tesztelését követően, a csapatok támogatásával a gyártó egy olyan nedves pályára való abroncscsomagot fejlesztett ki, amely nagyobb teljesítményre képes a korábbi specifikációval ellentétben, ráadásul ez az abroncsfajta nem igényli a melegítő paplanok használatát

A konstrukció hivatalosan az Emilia-romagna-i Nagydíjtól válik majd elérhetővé, ezzel kapcsolatban pedig fontos információ, hogy már készülőben van egy technikai irányelv, amely lehetővé teszi a csapatok számára, hogy az aerodinamikai tesztelési korlátozás határain és a költségplafonon túl végezhessenek ilyen jellegű munkát a sportág érdekeit szolgálva.

Jóváhagyták azt a javaslatot is, hogy lazítsák a verseny során a rádióüzenetekre vonatkozó szabályozást, ahogyan a Parc Fermé szabályait is a sprintekre vonatkozóan. Ezeken a hétvégéken ugyanis a csapatok szabadabban cserélhetik a gyakrabban sérülő elemeket, és nagyobb szerepet kapnak az ezek leadására szolgáló űrlapok és dokumentumok is. Utóbbi a teljes Parc Fermé-időszakra vonatkozik majd, attól kezdve, hogy az autó pénteken elindul a kvalifikációra, egészen addig a pontig, hogy rajthoz áll a versenyen.

Egyhangúlag jóváhagyták továbbá a 2023. évi sport-, technikai és pénzügyi szabályzat kisebb módosításait is. Ezek közé tartozott a téli leállási időszak bevezetése mind a versenyzők, mind a gyártók számára, az a szabályzat, amely könnyebb hozzáférést biztosít a gyárakhoz az FIA ellenőrző csoportja számára, a pontosabban ellenőrzések érdekében, de pontok körüli kavarodásról is sikerült megállapodni.



Mint az ismert Suzukában elég nagy kavart okozott, amikor annak ellenére teljes pontokat osztottak, hogy csak a futam 52%-át teljesítette a mezőny, de mint kiderült a szabály megfogalmazása miatt a részpontokat csak akkor kell kiosztani, ha egy megszakított futamot már nem indítanak újra. Most ezen is módosítani fognak, ahogyan arról még bő egy hónapja mi is beszámoltunk.

Egyezség született még a költségplafon emeléséről, amennyiben a 21 futamot meghaladja a versenynaptár. Ezekben az esetekben a megállapodás szerint futamonként 1,2 millió dollárról 1,8 millió dollárra nő a kiigazítás összege, azon az alapon, hogy a naptárba felvett további futamok tendenciája olyan helyszínek felé mutat, melyekre költségesebb eljutnia a csapatoknak.

Lényeges módosítások a versenypályákon

Összegezték azokat a változtatásokat is, amelyek a pályákat érintik. Ezek alapján Bakuban és Miamiban a teljes vonalvezetés új aszfaltot kap, Szaúd-Arábiában ahol csak lehetséges, javítják a látási viszonyokat a kanyarok bejáratánál, Zandvoortban 1,5 méterrel megnövelik a bokszok előtti területek között lévő távolságot, Katarban pedig teljesen új paddock-infrastruktúra és bokszutca fogadja majd a jelenlévőket.

Szintén fontos változás még, hogy FIA elemezte a 2022-es DRS-zónákat, 2023-ra pedig néhány változtatást eszközöltek a jobb versenykörülmények érdekében. Ennek értelmében Bahreinben, Dzsiddában, Melbourne-ben, Bakuban és Miamiban igazítanak az érzékelési, továbbá a nyitási ponton, Ausztráliában pedig a negyedik DRS-zónát is elérhetővé teszik.

Bár ez általában csak formalitás, a fentebb leírtakhoz mindenképp hozzá kell tenni, hogy ezeket még a Motorsport Világtanácsnak jóvá kell hagynia.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: